Steeds meer IJssalons in Nederland
De laatste 10 jaren is het aantal ijssalons in Nederland sterk toegenomen; er is zelfs sprake van een toename met ruim 32 %. De dichtheid van het aantal ijssalons per 100.000 inwoners in Nederland is 2,6. De provincie Limburg behaalt zelfs 4,8 op de 100.000 inwoners. Het bedrijfschap Horeca en Catering heeft ook berekend dat 40% van de ijssalons in het centrum van een stad is gevestigd en 32 % van de ijssalons is gevestigd in een dorp.
Bedrijfstypen
Er zijn drie verscheidene soorten ijssalons te onderscheiden. Het meest voorkomende is het bedrijfstype dat gespecialiseerd is als louter ijssalon en zo 80 % van de omzet haalt uit de verkoop van ijs, de overige 20 % bestaat uit verkoop van bonbons of gebak/taarten bijvoorbeeld. Ook zijn er bedrijven die 50 % omzet halen uit ijsverkoop en 50 % bijvoorbeeld patisserie/snacks en drankjes bijvoorbeeld. Dan op de derde plaats zijn er bedrijven die bijna uitsluitend leveren aan de horeca en niet rechtstreeks aan de consument.
IJssalonketens
In Nederland zijn ook ongeveer 200 ijssalons die zijn aangesloten bij een keten; bijvoorbeeld Swirls, Häagen Dazs, Australian, Home made en Ben & Jerry’s. De laatste 2 ketens worden bestuurd door franchisenemers. De keten Swirls heeft zijn vestigingen meestal in ziekenhuizen,stations of in andere winkels.
Klantenkring
De Nederlander bezoekt gemiddeld ruim 6 keer per jaar de ijssalon en besteedt daar ongeveer €2,60 per keer.De meeste klanten komen uit de leeftijdsgroep 16-24 jaar. De leeftijdsgroep 35-49 bestaat voornamelijk uit gezinnen, die met de kinderen de ijssalon bezoeken.
Hoe mooier het weer…
Uit onderzoek is ook gebleken dat er een relatie bestaat tussen weersgesteldheid en het aantal bezoekers. Hoe meer zon hoe meer bezoekers en hoe meer regen hoe meer het bezoek uitblijft. Een regenbui heeft ook weer meer invloed dan wat lagere temperaturen. Ook blijkt dat 20% van alle Nederlanders niet zonder ijs kan bij mooi weer in de zomer.
Andere concepten
In Nederland zijn er ook zogenaamde ijsboerderijen, die hun ijs zelf bereiden. Bijvoorbeeld ijsboerderij ’t Riefel uit de Achterhoek en ijsboerderij de Willigen langs de rivier de Vecht. Deze boerderijen gebruiken de melk van de eigen koeien. Vaak verkopen ze naast het ijs ook zelfgemaakte kaas en boter. Naast de ijsboerderijen bestaan uiteraard ook nog de ouderwetse ijscokarren, zoals bijvoorbeeld: het ijsmanneke uit België.
Europa
Internationaal gezien zijn er twee grote partijen, die vechten om marktleider te zijn/ te worden. Het Nederlandse bedrijf Unilever (Ben en Jerry’s, Magnum en Côte D'or) en het Zwitserse bedrijf Nestlé (Mövepick en Häagen Dazs). Deze twee bedrijven willen de wereldmarkt maar al te graag veroveren en zijn daar ook flink mee op weg. Op Europeees gebied valt op dat het meeste ijs niet gegeten wordt in het warme Zuid-Europa, maar juist in de noordelijke landen, zoals Zweden en Finland. Het allermeeste ijs wordt gegeten in Australië en Amerika.
Welke smaak mag het zijn?
De voorkeur voor smaken verschillen per land, continent en cultuur. In China is de smaak van groene thee erg favoriet en in Japan komen smaken voor als vis, aubergine of octopus. In Nederland bijvoorbeeld zijn de aparte smaken van Ben & Jerry’s heel gewild, zoals Cookie Dough, Strawberry Cheesecake en Peace of Cake. Ook heeft de Nederlandse fabrikant Hertog nieuwe smaken bedacht, zoals speculaas, appeltaart en stroopwafel. De IJssalons zelf doen ook nog eens hun best om nieuwerwetse smaken te presenteren, zoals rabarber, rode peper, drop en bitterkoekjes.
Voor de toekomst zullen er nog uitzonderlijkere smaken ontwikkeld gaan worden; zo is er sprake van: tomaat, sla, rauw paardenvlees en zelfs houtskool. De populaire smaak is nog steeds vanille en op de tweede plaats komt de smaak chocolade met alle variaties.
Gevoel van geluk
Het eten van ijs moet gezien worden als een intense beleving; het consumeren van ijs schijnt gelukkig te maken. De delen van de hersenen worden geactiveerd, die ook actief zijn als het gaat over luisteren naar lievelingsmuziek of het winnen van geld. Als je dat niet gelukkig maakt.
Groei zet door
De laatste tien jaar is het aantal ijssalons in Nederland flink gegroeid en deze groei zal zich zeker voortzetten, vooral op A-locaties in de grote steden met nieuwe ideeën en nieuwe smaken. De verwachting is dat over de gehele wereld er 60 miljard euro verdiend gaat worden aan de verkoop van ijs. En die ontwikkeling zal zich alleen maar voortzetten.
IJssalons trekken ten strijde
IJssalons kunnen prijzen winnen met hun zelfgemaakte ijs. Ze kunnen strijden voor verschillende prijzen:
- De gouden ijsspatel
- De gouden ijscreatie
- De ijssalon van het jaar
Lees verder