Imago van McDonald’s
McDonald’s heeft al sinds het oprichten van het bedrijf een negatief hamburger-imago. Maar daar wil het bestuur van McDonald’s in Europa vanaf. Waarschijnlijk hebt u het al opgemerkt: het interieur in de McDonald’s winkels is sinds 2007/2008 enorm veranderd. De stoelen en banken zijn mooi bekleed met leer en de kleuren zijn goed met elkaar gecombineerd. En ook de producten moeten eraan geloven: de hamburgers zijn gebleven, maar er zijn veel gezondere producten bijgekomen, zoals salades.
McDonald’s is een Amerikaans merk en de grootste fastfoodketen van de wereld. Het is uit Amerika naar Europa gekomen, omdat het in Amerika zo’n enorm succes was en ook in Europa heeft McDonald’s ontzettend veel succes gehad, maar het succes is aan het afzwakken, dus moeten de topmannen van de keten iets nieuws verzinnen: een verandering van het imago is de oplossing. Het nieuwste motto is: ‘Regionaler!’.
Er is 800 miljoen euro geïnvesteerd in het nieuwe imago van McDonald’s, maar waarschijnlijk is dat nog niet genoeg, dus wordt er nog meer in geïnvesteerd in het tweede decennium van de 21e eeuw. Het enorme bedrijf stond bij velen bekend als ‘een vreetschuur’ waar alleen vette happen te kopen waren. 'Van dat imago willen we af', zegt een van de topmannen van McDonald's in Europa.
Maar is het wel slim om het imago in Europa ‘gezond’ (relatief gezond) te maken, terwijl het in Amerika de bekende ‘vreetschuur’ blijft, want de topmannen in Amerika denken er niet over het imago daar ook te veranderen. Door dit verschil zou het een flop kunnen worden, maar zoals het er nu in 2010 uitziet is het weer een groot succes.
Ook moet het logo aan het nieuwe imago geloven. Rood is niet meer dé kleur van McDonld’s, maar nu is groen dé kleur. Groen staat voor natuur, milieu en gezonde producten. Er is eind vorig jaar (2009) al een honderdtal McDonald's in Duitsland geopend die het nieuwe, groene logo.
Wat zijn de (nieuwe) ingrediënten en producten bij McDonald’s?
Verschillende sla soorten, zoals:
- Ijsbergsla
- Romana
- Groen Batavia
- Lollo Rosso
- Andere Groenten, zoals:
- Frisee
- Tatsoi
- Baby Spinazie
Andere ingrediënten voor in bijvoorbeeld salades en tussen de hamburgers, zoals:
- Tonijn
- Sperzieboontjes
- Kaasblokjes
- Olijven
- Komkommer
- Maïs
- Cherrytomaatjes
- Worteltjes
- Ei
- Rode ui
Ander nieuwe producten:
- McFlurry Vers fruit (met o.a. appel, ananas, druiven en meloen)
- Fruit en Yoghurt (yoghurt met bosvruchten)
- Vers Fruit (bakje met o.a. appel, ananas, druiven en meloen)
- Tropicana appelsap
Met al deze nieuwe gezondere producten en het nieuwe interieur probeert McDonald’s weer een andere groep mensen aan te trekken. Ook werken ze aan hun imago door de keuken beter te laten zien aan de klant. Zo ziet de klant dan zijn salade echt vers wordt bereid. Maar of de mensen het geloven? Dat weet niemand. Het is erg moeilijk om van het imago ‘vreetschuur’ het imago ‘gezonder’ te verkrijgen. Gaat het McDonald’s lukken? De tijd zal het leren!