InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Het HEMA ontbijt, van 1 naar 2 euro. Wat is er veranderd?

Het HEMA ontbijt, van 1 naar 2 euro. Wat is er veranderd?

Het HEMA ontbijt, van 1 naar 2 euro. Wat is er veranderd? Eerst even lekker ontbijten en dan gaan winkelen? Het kan bij de HEMA. Je kan in één van de vestigingen met restaurant heerlijk ontbijten, nu echter voor 2 in plaats van 1 euro, sinds begin september 2015 is de prijs namelijk verhoogd naar 2 euro. Wat krijg je eigenlijk voor deze 2 euro en is er een verschil in de samenstelling van het ontbijt nu de prijs verhoogd is? En waarom is de prijs eigenlijk verhoogd? Waar en hoe laat kan jij dit ontbijt bestellen? En als laatste hoe kan de HEMA eigenlijk een compleet ontbijt aanbieden voor maar 2 euro?

Waar en hoe laat wordt het ontbijt geserveerd?

Het ontbijt voor 2 euro kun je niet in iedere vestiging krijgen. Het kan alleen in de HEMA winkels met een restaurant, de HEMA zelf noemt dit een winkel met een koffiebuffet. Er zijn ook winkels met een snackbuffet, hier worden andere prijzen gehanteerd dan bij de restaurants en ook kan het aanbod hier anders zijn. Tot 10 uur kan je een ontbijt bestellen. Er kan per HEMA winkel een groot verschil zitten in de openingstijden, vooral op maandag zit hier bijvoorbeeld veel verschil in.

Zondag ontbijten bij de HEMA?

Vooral in de grote winkels zijn sommige HEMA winkels ook op zondag open. Omdat deze winkels echter pas aan het eind van de ochtend geopend zijn, is het niet mogelijk om op zondagen gebruik te maken van het 2 euro ontbijt.

Wat is er veranderd tussen het oude (1 euro) en het nieuwe (2 euro) ontbijt?

's Ochtends als je een HEMA winkel met restaurant binnenkomt ruik je meteen het verse ontbijt. HEMA-klanten en ook niet HEMA-klanten komen speciaal voor dit ontbijt op tijd naar de winkel. In sommige HEMA winkels is het restaurant s’ochtends al behoorlijk gevuld. Je hebt geen HEMA klantenkaart nodig om een HEMA ontbijt te kopen.

Het HEMA ontbijt bestaat uit:
  • Vers kopje koffie
  • Croissant
  • Kuipje jam
  • Broodje met gebakken ei
  • Jus d'orange (nieuw: bij het oude 1 euro ontbijt moest je dit bijbestellen voor 50 cent)

Naast deze producten, kun je ook nog verschillende producten bij bestellen. De bacon is sinds juni 2013 niet meer inbegrepen in de 1 euro prijs. Je kunt echter twee plakjes bacon bijbestellen voor 25 cent. Bij het oude HEMA ontbijt moest je jus d'orange bijbestellen voor 50 cent. Dit krijg je er nu gewoon bij, dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de prijsverhoging 50 cent is.

24Hrs Cannes Young Lions Cyber competition 2011

Tijdens de Cannes Young Lions Cyber competitie in 2011 hebben twee Nederlandse studenten een idee over het HEMA ontbijt ingestuurd. Ze hadden als idee hoe ze ervoor konden zorgen dat jongeren liever bij de HEMA hun ontbijt namen dan thuis. Dit wilden ze realiseren door ervoor te zorgen dat iedere zaterdag bekende sprekers de jongeren konden inspireren. Dit op het gebied van kunst, politiek, technologie, muziek, sport en literatuur. Het plan was om iedere week een andere HEMA als thuisbasis voor de gastspreker te hebben. De andere HEMA winkels konden dan via een livestream meekijken. Facebook zou worden ingezet om de gastsprekers te introduceren en om te kijken of je vrienden er ook naartoe zouden gaan. Het idee is echter nooit uitgewerkt door de HEMA.

Een 7.2 in het programma kassa van de Vara

In het programma kassa van de Vara werden op 9 februari 2013 in de uitzending ''Ontbijten voor een prikkie: waar doe je dat?’’ verschillende ontbijten beoordeeld door topkok Pierre Wind. Hier scoorde de HEMA een 7.2. Je moet er wel rekening mee houden dat deze score is gebaseerd op een prijs van 1 euro.

Hoe kan de HEMA een ontbijt aanbieden voor 2 euro?

Door middel van het aanbieden van een ontbijt, zorgt de HEMA ervoor dat er klanten komen op tijden waar het normaal gesproken minder druk is. Zo kunnen ze de klanten over de gehele dag een beetje sturen. Deze wijze van marktbenadering wordt de pull strategie genoemd. Door middel van het ontbijt worden klanten als het ware naar de winkel getrokken. Waar andere winkels veelal een pushstrategie hanteren om door middel van reclame mensen naar hun winkel te duwen.

Door het ontbijt aan te bieden ontstaat er ook een band tussen de klant en de HEMA. Sommige klanten ontbijten zelfs meerdere dagen per week bij de HEMA omdat ze affiniteit met de HEMA hebben. Ook vinden ze het gezellig om in het restaurant te ontbijten. Naast ontbijten kopen de klanten sneller producten in de HEMA.

Waarom is de prijs opeens verhoogd naar 2 euro?

Laten we wel realistisch blijven, 2 euro is alsnog erg goedkoop voor een ontbijt, maar het is toch een verdubbeling van de prijs. Waarom heeft HEMA hiervoor gekozen? De HEMA maakt hoogstwaarschijnlijk verlies op het ontbijt en verdient alleen met klanten die in de winkel iets kopen. De prijsverhoging kan voor HEMA dus het verminderen van kosten op de ontbijtjes zijn. Daarnaast trekt het ontbijt veel oudere mensen aan die puur voor de gezelligheid komen en geen spullen bij HEMA kopen. Het zou dus kunnen zijn dat HEMA deze groep wil verkleinen en plaats wil maken voor klanten die wel producten uit de winkel kopen.

Ook een HEMA-4 uurtje?

Om de klanten nog meer te sturen heeft de HEMA ook een HEMA-4 uurtje bedacht. Het 4-uurtje is verkrijgbaar van 16:00 t/m 18:00. Tussen deze tijden kun je voor 1 euro koffie of thee plus een klein taartje kopen. Je hebt keuze tussen vier taartjes. Ook het HEMA-4 uurtje is alleen in de HEMA winkels met een restaurant beschikbaar.

Lees verder

© 2014 - 2017 Freshprince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lekker en goedkoop ontbijten in de stadLekker en goedkoop ontbijten in de stadSommige dagen heb je geen zin om in de keuken te staan voor je ontbijt. Dan is het niet alleen makkelijk, maar ook gezel…
HEMA webshop: informatie en beoordelingDe HEMA webshop is een online winkel met een groot en divers aanbod. Wat heeft de HEMA webshop u te bieden? Hoe ziet het…
Alles over de HEMABIjna in iedere woonplaats is wel een HEMA. De Hema is een groot warenhuis, met veel uiteenlopende spullen. Hema heeft v…
De kracht van het merk HEMADe kracht van het merk HEMAIn Nederland is overal het oer-Hollandse HEMA te vinden. Al jaren is het merk een begrip en groeit het merk in verschill…
Hema, toen en nuEen vast onderdeel van een winkelcentrum is de Hema. De Hema staat bekend om haar eenvoud en degelijkheid.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures / Pixabay
  • www.hema.nl
  • http://trackandhack.com/succes/het-succes-van-de-goedkope-ontbijtjes-bij-hema-en-ikea/
  • https://www.facebook.com/nielsandpascal
  • http://www.telegraaf.nl/watuzegt/24454892/___HEMA__draai_verdubbeling_kosten_ontbijtje_terug___.html

Reageer op het artikel "Het HEMA ontbijt, van 1 naar 2 euro. Wat is er veranderd?"

Reacties

Zijen, 17-11-2016 21:59 #8
Naast verhogen van de prijs is ook het aanbod veranderd. Nu is er koffie naar keuze waar je eerst voor moest bijbetalen.

Larry, 01-08-2016 09:08 #7
Ben in Uden, hier kun je geen ontbijt meer kopen.

Kees, 09-07-2016 13:21 #6
Ik vond het HEMA ontbijtje een beetje tegenvallen : "verse" jus?, croissant koud, broodje met gebakken ei ook koud ik snap wel voor € 2,- kan je niet verwachten dat je een top ontbijt krijgt! Maar bij " buren " wel betaal je wel iets meer maar smaakt ook lekkerder!

Rüeyda, 13-02-2016 20:42 #5
Ik vind dat het te duur is. Ik vind dat het ontbijt verbetert moet worden. En ook vind ik dat het ontbijt uit meer dingen moet bestaan. Want het is namelijk weinig dingen voor veel geld. Met €2,00 kan ik zelf een zak brood halen. En een pot jam ect. Dit ontbijt is nog steeds het eerste prijs €1,00 waard in mijn ogen.

Voor de rest vindt ik het een hele leuke winkel en hebben jullie leuke cosmetica en sieraden.

M.V.G.

Rüeyda Gürcan

Jay, 12-12-2015 02:04 #4
Vorige week zaterdagochtend toevallig in de Hema te Brugge binnengewandeld. Een hele lange rij trok mijn aandacht. Mijn mond viel open van wat je krijgt voor MAAR €2,00! Uiteraard heb ik meteen mee aangeschoven want je kunt het zelf niet maken voor die prijs.
Een aanrader voor elke student, die beperkt is in 'liquide middelen'!

T. Huisman, 06-11-2015 21:19 #3
Ik denk dat ik ook dat ontbijt ga proberen in de Hema. Het lijkt me wel een stevig ontbijt toe. Sommigen hebben geen zin om "s ochtends in de keuken te staan om het ontbijt klaar te maken. En dit is veel gezelliger. Het staat zo voor je klaar. Ze adverteren al lang met de leus veel voor weinig dus dat is wel een pluspunt. Ik heb ook een verzekering bij de Hema en daar kan ik spul voor kopen die dan 10% goedkoper is dan de normale prijs.

Dani, 20-10-2015 19:47 #2
Ontbijt van 1 maar 2 euro, ma nu incl. Jus orange van 50 cent!
Dus 50 cent verhoogt, Klopt niet!
Bacon nl weg!
Dus van 1,25 maar 2,00!
Maar blijft goedkoop!

Jasper, 16-10-2015 23:35 #1
Geweldig stuk, precies wat ik wilde weten! Bedankt :)

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Reacties: 8
Schrijf mee!