InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > De lekkerste smoothies

De lekkerste smoothies

De lekkerste smoothies Nu de lente is begonnen en de zomer voor de deur staat krijgen we weer zin in lekkere, verfrissende, fruitige drankjes. Smoothies zijn vandaag de dag helemaal hip en staan op bijna iedere menukaart. Maar hoe maak je deze drankjes nu eigenlijk zelf? Op zoek naar lekkere, simpele smoothie-recepten? Dan vind je hier een aantal voorbeelden. Natuurlijk kun je ook zelf naar hartenlust variëren.

Artikelindeling

Smoothies

Smoothies zijn vandaag de dag helemaal hip en staan op bijna iedere menukaart. Smoothies bestaan uit vers fruit (gepureerd), yoghurt en/of ijsschaafsel. Tevens kun je groenten aan je smoothie toevoegen. Rauwe groenten zijn ontzettend gezond, omdat alle goede vitaminen en mineralen behouden blijven. Voordeel is ook dat de groenten gemixt met het zoete fruit bijna niet meer als groenten geproefd worden. Ideaal dus om je kind, wanneer deze moeilijk groenten eet, toch de voedingsstoffen binnen te laten krijgen die hij of zij nodig heeft. Drink niet meer dan twee glazen per dag. Fruit bevat namelijk ook veel suikers!

Smoothie maken

Een smoothie kun je heel gemakkelijk zelf maken met een blender of keukenmachine. Belangrijk is om voldoende vloeistof in de kan te hebben voordat je begint met het toevoegen van fruit en/of groente. Op deze manier komen er minder snel grote stukken klem te zitten. Voeg voor een betere textuur en frissere smaak wat ijsblokjes toe. Dit hoeft natuurlijk niet wanneer het fruit rechtstreeks uit de vriezer komt. Maak een bewuste keuze wat betreft de ingrediënten. Je smoothie smaakt vaak zelfs beter als je kiest voor seizoensgebonden producten. Afhankelijk van je leefpatroon kun je ook proteïne poeders toevoegen aan je smoothie.

Ingrediënten

Je kunt zelf naar hartenlust variëren als het gaat om het samenstellen van je smoothie. Zo vind je vanzelf de combinaties die je het aller lekkerst vindt. Hieronder een lijst met ingrediënten. Deze lijst is niet compleet en zodoende kun je zelf smaken toevoegen.

Ingrediënten: Fruit

  • Aardbei: Rijk aan vitamine C (60 gram per 100 gram).

  • Ananas: Bevat onder andere vitamine C, antioxidanten en bromelaïne. Verbetert de spijsvertering, werkt ontstekingsremmend en ontgiftend, breekt vet af en houdt de huid soepel. Gaat tevens veroudering tegen.

  • Avocado: Versterkt het immuunsysteem en werkt ontstekingsremmend. Zit vol gezonde vetten en verlaagt het cholesterol-gehalte. Rijk aan carotenoïden, waarvan er een aantal worden omgezet in Vitamine A. Deze vitamine helpt je ogen gezond te houden.

  • Appel: Bevat onder andere kalium en vitamine C. Rijk aan vezels.

  • Banaan: Bevat veel koolhydraten en kan een flinke energiebron zijn. Populaire sportsnack.

  • Bosbessen: Bevat onder andere vitamine A, B en C. Werkt bloedzuiverend. Staat erom bekend diarree en nachtblindheid tegen te gaan.

  • Citroen: Helpt net als ananas de spijsvertering te bevorderen. Zorgt voor een beter darm milieu.

  • Druiven: Zeer gezond. Bevat krachtige antioxidanten en verhoudingsgewijs veel vitamine B6. Gaat aderverkalking tegen.

  • Frambozen: Bevat onder andere veel vitamine C en voedingsvezels.

  • Grapefruits: Helpt hart- en vaatziekten voorkomen door een veelheid aan antioxidanten. Grapefruits kunnen de werking van diverse medicijnen beïnvloeden. Alertheid is daarom geboden. Aan grapefruits wordt ook wel de eigenschap toegeschreven dat deze je helpen bij het afvallen, omdat de opname van vetzuren wordt geremd.

  • Kiwi: Bevat veel gezonde voedingsstoffen waaronder vitamine A,C,E en kalium.

  • Mango: Bevat onder andere vitamine A,B,C,E calcium, kalium en ijzer.

  • Passievrucht: Bevat onder vitamine C, kalium en ijzer.

  • Sinaasappel: De basis van veel gemixte dranken. Boordevol vitamine C. Bevat ook veel kalium, fosfor, magnesium en calcium.

Ingrediënten: Groenten

  • Andijvie: Rijk aan vitamine A, C en mineralen. Versterkt de leverfunctie. De meeste vitaminen zitten in de buitenste bladeren.

  • Bladsla: Bestaat voor een groot gedeelte uit water.

  • Broccoli: Aan deze groentesoort worden de meest gezonde eigenschappen toegeschreven. Bevat alle vitaminen op vitamine D en B12 na, beschermd en versterkt het immuunsysteem. Bevat verder onder andere kalium, calcium, magnesium, ijzer, koper en zink.

  • Komkommer: Caloriearm, bestaat voor het grootste gedeelte uit water.

  • Spinazie: Denk je aan spinazie, dan denk je aan de vrolijke tekenfilmfiguur Popeye, die spinazie etend door het leven gaat en daar sterk van wordt. Dit door de grote hoeveelheid ijzer in de groente. Spinazie bevat daarnaast ook belangrijke mineralen, vezels, antioxidanten en spoorelementen. Spinazie liever niet opwarmen of te lang bewaren vanwege de aanwezige nitraten, die de gezondheid negatief zouden kunnen beïnvloeden.

  • Witlof: Bevat onder andere vitamine C en veel mineralen, waaronder kalium en calcium. Caloriearm.

  • Wortelen: Is rijk aan vezels en bevat betacaroteen waaraan diverse goede eigenschappen worden toegeschreven. Allereerst wordt deze omgezet in vitamine A. Deze vitamine ondersteund de gezondheid van je ogen. Daarnaast stimuleert het een goede werking van de darmen. Wortelen werken tevens cholesterolverlagend.

Kruiden en specerijen

  • Bleekselderij
  • Citroenmelisse
  • Gember
  • Kaneel
  • Koriander
  • Munt
  • Peper
  • Vanille

Toevoegingen

Smaakvol

  • Honing
  • Likeur
  • Roomijs
  • Siroop

Gezond

  • Echinacea (druppels)
  • Appelcider(azijn)
  • Gember en peper

Groente- en fruitsappen kunnen de bijwerking hebben dat je het er koud van krijgt. Gember en zwarte peper hebben een thermisch verwarmende werking en gaan dit effect tegen.

Recepten

Met of zonder yoghurt te consumeren.

Dream shake

  • Banaan
  • Rode vruchten (eventueel kant en klaar, bijvoorbeeld AH zomerfruit uit het vriesvak)
  • Sinaasappelsap geperst
  • Vanille yoghurt

Slanke lijn

  • Ananas partjes
  • Appelazijn (scheutje)
  • Halve citroen geperst
  • Rode grapefruit geperst
  • Sinaasappel geperst

Grog

  • Halve citroen geperst
  • Honing
  • Mok verder vullen met gekookt water
  • Eventueel scheutje cognac

Groenteboost

  • Broccoli
  • Druiven
  • Sinaasappelsap geperst
  • Wortelen

Green dream

  • Druiven
  • Water
  • Wortelen

Sunday morning

  • Ananas
  • Mango
  • Meloen
  • Sinaasappelsap geperst
© 2012 - 2019 Gaab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde smoothie receptenGezonde smoothie receptenMet de juiste ingrediënten maak je jouw ideale smoothie die ook nog eens gezond en lekker is. Soms is het lastig om te w…
Heerlijke smoothies makenHeerlijke smoothies makenZie je wel eens die heerlijke smoothies liggen bij restaurants? Die kun je nu ook zelf maken! Lees in dit artikel hoe je…

Reageer op het artikel "De lekkerste smoothies"

Infoteur: Gaab
Gepubliceerd: 04-04-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!