InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Water drinken is belangrijk

Water drinken is belangrijk

Water drinken is belangrijk Het is een feit dat water niet te missen is in het leven van de mens. Zonder voedsel kun je ongeveer vijf weken, terwijl je maar hooguit één week zonder water kan leven. Zestig procent van ons lichaam bestaat uit water en dit is ook hard nodig. Elk lichaamsproces heeft water nodig. De organen, weefsel en cellen bestaan allen uit water. Zonder water functioneren wij gewoonweg niet!

Check of je teveel of te weinig water drinkt

Het is belangrijk dat de balans tussen de inname van water en het verlies van water uit je lichaam goed is. Drink je teveel water dan zullen je nieren dit afscheiden. Hoe kom je er makkelijk achter of je teveel of te weinig drinkt? Heel simpel. Bekijk je urine goed. Is je urine te donker dan drink je te weinig en is je urine helder dan heb je genoeg vocht tot je genomen.

Drink niet alleen als je dorst hebt

Je lichaam zal het duidelijk aangeven wanneer er veer vocht nodig is. Je zal een dorstig gevoel krijgen. Het moment dat je een dorstig gevoel krijgt is het eigenlijk al te laat. Je lichaam heeft daarvoor al vocht nodig. Het is daarom ook belangrijk om je lichaam van vocht te voorzien gedurende de gehele dag. Als je pas gaat drinken als er dorst is loop je achter en kom je zodoende vocht tekort.

Hoeveel is nu echt genoeg?

Met drinken is het natuurlijk wel belangrijk om te weten hoeveel water je gedurende gehele dag mag hebben. Een gemiddelde volwassen persoon verliest elke dag zo ongeveer negen koffiekopjes vocht. Dit gebeurt op verschillende manieren. Plassen, transpireren, ademen en ontlasting zijn daarbij de belangrijkste oorzaken. Het lichaam heeft water nodig, maar hoeveel? Dit hangt allemaal af van een aantal factoren, zoals het lichaamsgewicht, droge lucht, voedingspatroon, ziekte, inspanning en aantal verbruikte calorieën. Gemiddeld heeft een mens elke dag ongeveer twee tot drie liter vocht nodig. Wanneer je gezond en waterrijk eten tot je neemt scheelt dit al snel zon liter water. Houdt daar dan ook rekening mee. Dranken zoals, thee, melk en sappen bestaan al voornamelijk uit water, dus kun je deze gewoon meerekenen. Daarentegen zorgen alcohol en koffiesoorten er weer voor dat je veel vocht verliest, doordat je meer gaat plassen.

Sportdrankjes en water

Bij het beoefenen van een sport is het belangrijk dat je de vochtbalans op peil houdt door goed te blijven drinken. Mocht je nu korter dan een uur gaan sporten kun je dit gemakkelijk aanvullen met water in je lichaam. Mocht je langer gaan sporten dan is het belangrijk dat je de lichaamsstoffen van onder andere natrium, suikers, kalium goed blijft aanvullen in je lichaam. Gebruik hiervoor een sportdrankje, hierin zitten al deze goede lichaamsstoffen en zo blijft alles goed op peil.

Tips voor een goede vochtbalans

  • Drink bij het sporten elke twintig minuten ongeveer een kwart liter water
  • Probeer voor, tijdens en na het sporten te blijven drinken
  • Wordt water te smaakloos en ééntonig, voeg dan een schijfje citroen toe
  • Eet voor de maaltijd een kop soep als voorgerecht
  • Zorg dat je ten alle tijden een fles water bij je hebt
  • Drink tijdens je eten sap, water of melk

Doe de vochttest!

Ben je er niet zeker van of je genoeg vocht tot je neemt? Doe dan de vochttest!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gezondwater.nl
  • www.preventievegezondheidszorg.nl
  • www.heerlijk-water.nl

Reageer op het artikel "Water drinken is belangrijk"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 27-06-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!