InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Cocktailsoorten

Cocktailsoorten

Cocktailsoorten Zoveel mensen, zoveel wensen. Zo dachten de bedenkers van de cocktail er ook over. Er zijn diverse soorten cocktail, voor elk wat wils. Cocktails met alcohol, cocktails zonder alcohol, cocktails met fruit, warme cocktails, koude cocktails en ga zo maar door...

Aperitief

Aperitieven zijn cocktails die voor het eten gedronken worden om de smaakpapillen voor te bereiden op de smaken van de komende gerechten. Deze cocktails zijn erg licht en geven geen vol gevoel. Er worden daarom geen ingrediënten als room of dikke vruchtensappen gebruikt bij de bereiding ervan. Klassieke aperitief cocktails zijn dry Martini, de Gimlet en de Manhattan.

Batida

Een batida is een van oorsprong Brazilliaanse cocktail op basis van cachaça. Caipiranha en batida de coco zijn populaire vormen van de batida.

Bowl

De bowl is een cocktail die in tegenstelling tot andere cocktailsoorten in grote hoeveelheden klaargemaakt wordt. Bij een bowl worden uitsluitend voorgekoelde vloeistoffen gebruikt en wordt ijs achterwege gelaten.

Champagnacocktail

De champagne cocktail is een cocktail die klaargemaakt wordt met een mousserende wijn. Dit is niet enkel champagne, maar ook prosecco en sekt behoren hier toe. De wijn wordt op de al eerder gemengde ingrediënten gegoten en niet geschud.

Colada

Colada's zijn voornamelijk Caribische drankjes met een basis van rum. De rum wordt vaak aangemaakt met vruchten, room en kokosrasp. Pina Colada en de swimming pool zijn bekende colada's.

Collins

De naam van deze cocktailsoort stamt af van de originele cocktail, de 'tom collins'. Collins zijn longdrinks, welke bestaan uit een basisdrank met suiker, citrussap en soda.

Daiquiri

De daiquri bestaat uit rum, limoensap en suikersiroop.

Digestief

Een digestief is een drankje dat na afloop van de maaltijd genuttigd wordt. Digestieven zijn meestal drankjes met droge alcoholica met een hoog alcoholpercentage.

Eggnog

De eggnog is een drankje dat vroeger veel gedronken werd. De eggnog is een dessertcocktail bestaande uit eierdooier, suiker en melk.

Fancy drink of Exotic drink

Deze cocktailsoorten bestaan uit fantasiecocktails die niet in een klassieke cocktailsoort onder te brengen zijn. Deze cocktails zijn vaak erg zoet, zijn rijkelijk versierd en bevatten veel fruit.

Highball

De highball is een cocktail die in de eerste plaats bedoeld is om de dorst te lessen. De basisdrank wordt daarom altijd opgevuld met soda of een andere koolzuurhoudende drank. De highball wordt vaak verkeerd gebruikt als term voor drankjes met een hoog alcoholpercentage.

Hangover

Een andere benaming voor de hangover is de 'corpse revivers'. Deze cocktails zijn bedoeld voor de ochtend na een gezellige en drankrijke avond.

Julep

Het begrip 'julep' stamt af van het Perzische woord 'julab' wat rozenwater betekent. Deze cocktails worden bereid met ijs en verse munt en worden direct in het glas klaargemaakt. Een bekende julep is de mojito.

Pousse-cafe

De pousse-cafe is een vakterm voor een gelaagde cocktail. Hierbij worden verschillende vloeistoffen met verschillende dichtheden in een glas geschonken. Hierdoor blijven de verschillende lagen zichtbaar.

Punch

Een punch is een alcoholische warme drank die bestaat uit wijn, rum, sinaasappelsap en specerijen als anijs en kaneel.

Shooter

Een shooter is een klein, vaak extreem sterk drankje van zo'n 2 tot 4 centiliter inhoud welke met ijs geserveerd wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Creatieve cocktailsEr zijn ontzettend veel verschillende soorten cocktails met verschillende soorten ingrediënten. Een algemeen bekende coc…
Technieken & methoden voor het maken van cocktailsTechnieken & methoden voor het maken van cocktailsU kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een mix of een combinatie van likeuren en dranken die bij toeval een s…
Zure en pittige cocktails, de ingrediëntenZure en pittige cocktails, de ingrediëntenIn alle kleuren en smaken, met of zonder alcohol, met honing, met fruit of met ijsblokjes, het gamma aan cocktails is en…
Zomerse cocktails met wortel, meloen, ananas of mangoZomerse cocktails met wortel, meloen, ananas of mangoNatuurlijk is een cocktail met alcohol erg lekker. Maar drankjes zonder geestverruimende middelen zijn eigenlijk net zo…
5 heerlijke cocktails met perziklikeur5 heerlijke cocktails met perziklikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met perziklikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…

Reageer op het artikel "Cocktailsoorten"

Infoteur: Melod
Laatste update: 03-05-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Zomer
Schrijf mee!