InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Bestanddelen melk

Bestanddelen melk

Melk drinken de meeste mensen dagelijks, maar waar bestaat melk uit? In melk zitten een hele boel voedingsstoffen zoals mineralen, vetstoffen, eiwitten, koolhydraten en vitamines.

Bestanddelen melk

Melk is een emulsie van vetdruppels in water. Melk komt vrij bij het baren van een nakomeling bij vrouwelijke zoogdieren. Zuigelingen drinken de moedermelk. Wanneer de kinderen ouder worden gaan ze melk drinken van dieren zoals geitenmelk, paardenmelk, kamelenmelk en koeienmelk. Koeienmelk wordt het meest genuttigd in de westerse wereld. Alle soorten melk hebben één ding gemeen, ze bestaan uit ongeveer dezelfde voedingsstoffen. Het bestaat uit een aantal voedingstoffen namelijk: mineralen, vetstoffen, eiwitten, koolhydraten en vitamines. Maar het bestaat voornamelijk uit water namelijk 87%.
Er zijn verschillende soorten melk, zoals volle melk, halfvolle melk, magere melk enz. Ze hebben allemaal een verschillende soort vetpercentage. Voor volle melk is het 3.6 gram vet per liter, bij halfvolle 1.5 gram vet per liter en bij magere melk 0 gram vet per liter.

Mineralen

Een van de mineralen dat in melk zit is calcium. Het zit vooral in melk en melkproducten. Het calcium zorgt voor sterkere botten en een sterk gebit. Kinderen hebben het voornamelijk nodig bij de groei, maar het is niet alleen voor hun. Het zorgt ook voor sterkere botten op oudere leeftijd.

Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor lichaamscellen bij bouw, groei en herstel. Ook geven eiwitten materiaal af voor de vorming van anti-lichamen die je beschermen tegen ziektekiemen.

Koolhydraten

De koolhydraten in melk zijn voornamelijk melksuiker en lactose. Lactose geeft een positieve werking op nuttige bacteriën in de darmen die schadelijke organismen vernietigen. Melksuiker is een natuurlijk suiker en zal daarom de tanden ook niet aantasten.

Vitamines

Vitamines zijn heel belangrijk voor je gezondheid, maar ook voor de groei en ontwikkeling. Als je niet genoeg vitamines binnen krijgt kan dit ziektes veroorzaken. Gelukkig bevat melk er ontzettend veel, namelijk: vitamines A, B1, B2, B6, B12, vitamine D en foliumzuur. A en D kunnen in ons lichaam opgenomen worden omdat ze vet oplosbaar zijn. Daarentegen kunnen vitamines B en foliumzuur niet in ons lichaam worden opgeslagen want ze zijn water oplosbaar wel kunnen ze worden gebruikt als ze in ons lichaam zitten, daarom heb je deze vitamines vaker nodig. Vitamine A heeft een positieve werking op de groei en een gezonde huid. Vitamine D zorgt voor dat wij kalk (calcium) op kunnen nemen voor een sterker gebit en sterkere botten. Vitamine B spelen belangrijke rol in de cellulaire stofwisseling (speelt een rol in de afbraak van koolhydraten, vetten en eitwitten. Hierbij komt energie vrij in de vorm van ATP.
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bestanddelen melk"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 27-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!