InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Melk is niet zo goed als we denken

Melk is niet zo goed als we denken

Melk is niet zo goed als we denken Wanneer je een baby bent, een zuigeling, drink je moedermelk. Logisch toch? Maar waarom blijven we, als we eenmaal groter groeien en ook volwassen zijn, toch melk drinken?

Melk, de witte motor

Sinds 800 jaar wordt de koe gemolken en de melk door de mens gedronken. Daarvoor was de mens voornamelijk een vleeseter en een vruchten-en zadeneter. Een verzamelaar en jager dus. Waarom men ineens overging op het melken van koeien en later ook andere dieren, is niet bekend, maar feit is wel dat de melk goed smaakte. Nog later werd van melk ook zuivelproducten gemaakt: kaas, boter, karnemelk. Melk wordt door de fabrikanten ook wel de witte motor genoemd, om mensen ertoe aan te zetten meet melk te kopen. In melk zit calcium en dit is onmisbaar voor een goede opbouw van botten en tanden. En calcium wordt het beste opgenomen uit melk. Toch?

Lactose-intolerantie

De mens is er helemaal niet op gemaakt om melk te drinken. Wist je dat ongeveer 70 procent van de wereldbevolking in meer of mindere mate een lactose-intolerantie heeft? Dit betekent dat de lactose in melk, een soort suiker, niet verteerd kan worden. Gevolg: buikpijn en stinkende winden laten.

Een baby heeft het enzym lactase in zijn darmen. Lactase breekt de lactose af uit de melk. Maar na ongeveer twee jaar verdwijnt het enzym lactase uit de darmen. Waarom dit verdwijnt? Omdat het kind nu oud genoeg is om normaal voedsel tot zich te nemen. Het heeft geen moedermelk meer nodig dus de enzymen zijn ook niet meer nodig.

Melk blijven drinken

Heb je al eens een koe of een paard gezien die op volwassen leeftijd nog steeds melk bij zijn moeder drinkt? Het kalf (of veulen of welk jong dier dan ook) zal steeds minder vaak bij de moeder drinken en de melkproductie stopt bij de moeder. Het jong heeft dus geen melk meer nodig. En wij mensen gaan ook geen volwassen dieren melk geven. Want volwassen dieren hebben helemaal geen melk nodig. Dat zou gek zijn! Maar is het dan niet vreemd dat de volwassen mens wel melk blijft drinken? Heel vreemd!

De mens is melk gaan drinken omdat hij het lekker vond. Niet omdat het van moeder natuur moet. Want die koe geeft echt niet zomaar melk: door het iedere dag melken en blijven melken van een koe, blijft de melkproductie op gang. Zouden we de koe een week niet melken, is de melkproductie erg terug gelopen of gestopt. Dus als moeder natuur had gewild dat de mens iedere dag melk dronk, dan zouden er echt wel dieren of planten zijn geweest die liters melk gaven, zodat wij het konden opvangen en drinken.

Goed voor botten

Maar melk is toch goed voor botten? Nou, calcium is goed voor botten. En dat kan je ook uit andere voedingsmiddelen halen. Noten bijvoorbeeld, iets wat de oermens vroeger verzamelden, zitten boordevol calcium. In vis zit ook tweemaal zoveel calcium dan in vlees. Bepaalde groenten zoals broccoli, groene kool en radijsjes leveren ook calcium. Abrikoos, kiwi, pruimen en dadels zijn ook calciumbronnen.

Een teveel aan calcium veroorzaakt juist broze botten. In ontwikkelingslanden, waar de inname van calcium veel minder is dan in onze landen, komen ook veel minder botbreuken voor, ook bij ouderen. Bij een teveel aan calcium worden de botten namelijk minder flexibel en breken ook sneller. Voor de gemiddelde vrouw is 350 tot 500 mg calcium per dag voldoende, maar er wordt wel 1500 mg geadviseerd.

Voorbeeld: Wanneer je het volgende eet, zit je al aan de dagelijkse behoefte calcium: 200 gram broccoli, 100 gram fruit, 200 gram vis, een handje amandelen, wat rauwkost, en je zit al aan je dagelijkse behoefte. Hoe meer eiwitten je eet (vlees) hoe meer calcium je nodig hebt.
Gerelateerde artikelen
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Melk is gezond, of niet soms?Melk is gezond, of niet soms?Jarenlange campagnes hebben ons er van overtuigd, dat melk een belangrijke voedingsstof is: melk drinken is gezond voor…
Zuivelproducten. Is het gezond?Zuivelproducten. Is het gezond?Je weet het misschien niet maar bijna iedere dag consumeert de gemiddelde mens toch iets van zuivel. Niet alleen een gla…
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl

Reageer op het artikel "Melk is niet zo goed als we denken"

Reacties

James, 22-02-2017 20:56 #3
@Maria Jij noemt melkallergie een modegril, je zou beter moeten weten aangezien jij zelf een allergie hebt. De schrijver van dit artikel noemt niet alleen noten als vervanger, dus er is echt geen reden om zo in de verdediging te schieten, hij bedoelt uiteraard niet dat men voedingsmiddelen moet gaan eten waar men allergisch voor is. Groene groenten, peulvruchten, noten, sesam etc. zijn goede bronnen van calcium omdat deze ook nog andere mineralen bevatten die de opname verbeteren. Melk veroorzaakt vooral osteoporose. En ja natuurlijk kan je zoveel melk drinken als je wilt, dat is een persoonlijke keuze, maar vergeet niet dat je niet alleen bent op wereld. Om melk te "produceren" voor jou en andere melkdrinkers worden koeien in gevangenschap kunstmatig zwanger gemaakt, de kalfjes worden bij de de moeder weggehaald. Het is niet onze melk. Geen enkele andere diersoort drinkt als volwassene melk, en al helemaal niet van een andere diersoort. In melk zit vaak medicijnresten en pus.

@Joan in onze westerse samenleving is nu een overvloed aan voeding dus voor het overleven hebben we allang geen melk meer nodig.

Joan, 31-05-2015 20:40 #2
Ik ben het eens met Maria, dit artikel is erg eenzijdig. Melk drinken omdat ze het lekker vonden…? Wat dacht je van dat er moest worden overleefd? De middeleeuwen waren zwaar en al dat eten moeilijker aan te komen dan nu! Mensen die lactase langer in hun darmen hielden dan nodig om moedermelk te drinken hadden meer te eten dan anderen (melk van dieren dus), overleefden langer en hadden dus meer kans kinderen te krijgen in hun leven. Evolutie heet dat. Die kinderen dat is een heel groot gedeelte van de wereldbevolking nu en ja natuurlijk heeft niet iedereen die genen, net als dat niet iedereen allergisch is voor noten, want tja in een gebied waar noten heel erg voor de hand liggen, zou dat tamelijk onhandig zijn. Daarentegen zijn er hele stukken wereld waar jaren en jaren nooit of weinig noten zijn gegeten en daar boeit het helemaal niks of je er nou tegen kunt of niet en dus blijft het gen "allergie voor noten" generaties in leven.

Maria, 28-05-2011 18:04 #1
Ik kan melk drinken zoveel ik wil. Echter zou ik amandelen eten of andere noten of pinda's, dan krijg ik een allergische reactie waaraan ik kan overlijden. Is er ooit iemand overleden aan de gevolgen van het drinken van melk?

Toch worden er niet zoveel "anti"artikelen geschreven over noten als de laatste tijd over melk(producten) het geval is, en over vlees. Terwijl onze voorouders duizenden jaren geleden al melk dronken. Een genetische mutatie zorgt ervoor, dat de meeste Europeanen hun hele leven melk kunnen drinken zonder daar ziek van te worden.

Men roept dat er geen volk in Azie en Afrika tegen melk kan. Maar niemand heeft het over de Masaï, een grote stam die van runderbloed en -vlees leeft en van… melk! Hartziekten zijn bij hen bijna niet bekend, Ze hebben lage cholesterolwaardes.

In Tibet is het normaal dat je een glaasje boterthee word aangeboden. Men leeft daar van de melk van de Yak, een langharige rundersoort. De mensen daar zijn over het algemeen erg gezond…

Zij schrijven geen artikelen hoe slecht het is voor de mens om melk te drinken.
Hier ziet men het de laatste tijd steeds meer, ondanks dat geleerden opnieuw uitvinden dat melk juist niet slecht is.

Melk is niet zo goed als we denken? Het lijkt meer een modegril.

Een handje amandelen zegt u? Nee, bedankt, ik wil niet dood.

Met vriendelijke groeten Reactie infoteur, 28-05-2011
Zo zie je maar waar de mens allergisch van kan zijn. Van oorsprong leefde de mens van o.a. noten en toch ben jij er allergisch voor. Gelukkig ben je niet allergisch voor melk.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 3
Schrijf mee!