InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Alles over thee

Alles over thee

Alles over thee Thee is een populaire drank. Het is zelfs de populairste drank van de wereld. Nederlandse theedrinkers drinken gemiddeld drie koppen thee per dag. Maar hoe wordt thee gemaakt? Hoe is het ontstaan? Hoe zet je een goede pot thee? En is thee eigenlijk wel zo gezond? In dit artikel alle informatie over thee.

Verbouwen van thee

Thee is een tropische plant. De plant groeit in Aziatische landen zoals China, Sri lanka, Indonesië en India. maar ook in Kenia, Malawie en Argentinië. Er zijn 2 verschillende soorten thee planten. De kwaliteit van de thee is afhankelijk van de hoogteligging, vochtigheid en bodemgesteldheid. Hoe hoger de plant groeit hoe beter de plant groeit. Dat komt doordat de plant daar minder water krijgt en de temperaturen zijn daar lager. Thee planten kunnen wel 20 meter hoog worden. Op theeplantages worden ze klein gehouden tot ongeveer 1 meter hoog. Je kunt dan makkelijker de blaadjes plukken. Het duurt 4-5 jaar voordat je voor het eerst kunt oogsten van een theeplant. Thee wordt met de hand geplukt.

Het verwerken van thee

Als de theeblaadjes zijn geplukt kun je er nog geen thee van zetten. De theeblaadjes worden na het oogsten warm gemaakt (25-30 graden). De thee verliest hierdoor 30-40% van het vocht, de blaadjes worden zacht en soepel. Dan worden de theeblaadjes gebroken zodat het bladsap vrij komt. De thee komt in de fermentatiekamer. In deze kamer wordt er lucht door de thee heen geblazen met een vochtigheidsgraad van 95%. Hierdoor verandert de kleur van de thee en er wordt een speciale thee-aroma ontwikkelt. Dan worden de theebladeren gedroogd bij een temperatuur van 95 graden. Ook wordt het vochtgehalte minder. De thee is donker van kleur. Van 100 kg versgeplukte theeblaadjes blijft ongeveer 20 kg thee over. Als de thee klaar is wordt het ingepakt en vervoerd naar verschillende landen.

Thee zetten

Thee zetten is erg gemakkelijk maar er moet toch met een aantal dingen rekening gehouden worden. Volg de volgende stappen:
  1. Kook vers, koud leidingwater in een ketel
  2. Schenk een beetje van het kokende water in een theepot zodat de theepot verwarmd wordt. Dit is belangkrijk, zo daald de begintemperatuur van de thee niet als het in de theepot komt. De aromastoffen kunnen nu goed vrijkomen.
  3. Laat het water nog even goed doorkoken
  4. Giet het water wat gebruikt is om de thee voor te verwarmen uit de pot.
  5. Schenk het kokende water in de theepot en doe de thee in de theepot.
  6. Laat de thee 3-5 minuten trekken. De thee moet tijdens het trekken wel op temperatuur blijven bijvoorbeeld door middel van een theelichtje.
  7. De thee is klaar!

Thee is gezond!

Nederlandse theedrinkers drinken gemiddeld 3 koppen thee per dag. Thee drinken is niet alleen lekker maar ook heel gezond. Thee is 100% natuurlijk en heeft veel positieve eigenschappen. Thee is een goede dorstlesser. Thee bevat geen calorieën. Je hebt dagelijks anderhalve liter vocht nodig, bij warm weer zelfs meer. Thee kan je helpen om voldoende vocht te drinken. Als je geen suiker bij de thee doet bevat het geen calorieën. Thee is een bron van anti-oxidanten. Anti-oxidanten zijn belangrijke stoffen voor de stofwisseling in je lichaam. Je kunt hierdoor je natuurlijke afweersysteem versterken. Als je 2 tot 3 koppen thee per dag drinkt heb je een groot deel van het anti-oxidanten dat je per dag nodig hebt al binnen. In thee zit theïne dat is het zelfde als cafeïne. Cafeïne werkt verkwikkend en verhoogt de concentratie. Als je niet te veel cafeïne gebruikt is dat niet gevaarlijk voor je gezondheid. Ook is thee goed voor je gebit. In thee zitten geen suikers en de PH waarde (zuurtegraad) van thee is neutraal, thee tast je tanden dus niet aan. Thee bevat fluoride hierdoor worden je tanden en kiezen sterker.

Geschiedenis van de thee

De Chinezen hebben thee per ongeluk uitgevonden. Zij noemden het 'tu' of 'cha'. In 2700 voor christus wordt de thee uitvonden door keizer Shen nung. Hij rustte tijdens een reis wat uit en kookte drinkwater onder een struik. Er waaiden wat blaadjes in het water en toen het het proefde, was het erg lekker. In 1610 kwam de eerste thee naar Nederland. Het zeilschip van de Verenigde Oost-Indische Companie haalde de thee naar Nederland. De Nederlanders hebben de thee bij de Engelsen bekent gemaakt. Het werd daar een echte traditie. Tot in de 18e eeuw was thee vooral een drank wat alleen voor rijken was bestemd. Thee was toen erg duur.
© 2011 - 2019 Eva3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay
  • www.pickwick.nl
  • www.koffieenthee.nl

Reageer op het artikel "Alles over thee"

Infoteur: Eva3
Laatste update: 19-05-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!