InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Recepten voor lekkere mixdrankjes (smakend naar ijsjes)

Recepten voor lekkere mixdrankjes (smakend naar ijsjes)

Zoals de naam al doet vermoeden zijn mixdranken dranken die met elkaar zijn gemixt. Er zijn wel honderden mixdrankjes maar niet iedereen kent elk drankje. In dit artikel wordt ingegaan op twee mixdranken die naar ijsjes smaken namelijk het raketje en de split.

Wat is een mixdrank?

Mixdrank, of afgekort een mix, is een combinatie van meerdere dranken zowel met als zonder alcohol die in een glas worden geschonken. Vaak bestaat een mix uit een of twee alcoholische dranken aangevuld met sap of frisdrank. Mixen worden geschonken in longdrinkglazen. Van de alcoholische drank hoeft maar weinig geschonken te worden, vaak per drank anderhalve centimeter. Dit wordt aangevuld met sap of frisdrank. In veel discotheken en cafés hangen de flessen waarmee gemixt wordt al op zijn kop aan de bar met een speciale pomp eraan die de goede hoeveelheid mix in uw glas pompt.

Mixdrankjes zijn vaak erg zoet en u kunt ze daarom de hele avond blijven drinken. Dit is wel iets waar u op moet letten als u mixdrank drinkt. Soms heeft u zelf niet in de gaten hoeveel u ervan gedronken heeft en kunt u plots erg aangeschoten of misselijk worden. Over het algemeen zijn mixdranken wel duurder dan een glas wijn of een fles bier. U bent dus niet voordeliger uit als u mixdrank drinkt. Wel doet men over het algemeen langer met een glas mixdrank dan mensen met een glas wijn of bier.

Het raketje:

Het raketje heeft zijn naam te danken aan het feit dat deze mixdrank smaakt naar een raketje, een waterijsje dat erg bekend is. Ook heeft de mix een beetje dezelfde kleur als een raketje. In elk café wordt het raketje anders samengesteld. Enkele mogelijkheden voor het maken van een lekker smakend raketje staan hieronder beschreven.

Recepten voor een raketje:

Pak een longdrinkglas en doe hier een of twee klontjes ijs in. Mixdranken smaken namelijk altijd beter als ze erg koud gedronken worden. Dit geld niet alleen voor het raketje maar voor elke mixdrank die er is.

Manier 1: Vul het glas voor ongeveer anderhalve centimeter met Bacardi Razz. Doe hier sinas bij tot iets over de helft van het glas. Vul het glas bij met een flesje Flugel, dit zorgt tevens voor de kleur en extra smaak van het raketje.

Manier 2: Vul het glas voor ongeveer anderhalve centimeter met Blueberry. Doe hier sinas bij tot iets over de helft en vul dit aan met een klein beetje Coebergh.

Beide manieren smaken naar een raketje, het is maar net wat bij u in het café aanwezig is aan drank.

De split:

De split smaakt zoals de naam al zegt naar een split, ook een bekend ijsje. Ook dit mixdrankje ruikt en lijkt precies op het split ijsje. Net als het raketje schenk je de split in een longdrinkglas met wat ijs.

Het recept voor de split:

U begint weer met het ijs in het glas te doen, wat eigenlijk standaard is voor een mixdrank. Schenk ongeveer anderhalve centimeter Liqeur 43 in het glas. Vul dan het glas aan tot de helft met jus d'orange en vul de andere helft aan met sinas.
Gerelateerde artikelen
Dropshot en hotshotShotjes zijn leuk om te drinken met vrienden. Iedereen een klein glaasje in de hand, proosten op een gezellige avond en…
De perfecte cupcakeDe perfecte cupcakeBij sommige mensen gaat het altijd goed, en bij sommige mensen lukt het nooit. Cupcakes bakken. Lang of juist kort mixen…
The Sims 4: De vaardigheden koken, mixen en gourmet kokenThe Sims 4: De vaardigheden koken, mixen en gourmet kokenOm te overleven moet je sim leren koken. Dit zal aan het begin van het spel The Sims 4 zeker niet meevallen. Het eten ka…
Cocktails met Licor 43Cocktails met Licor 43Licor 43 is een populair drankje. De heerlijke goudkleurige Spaanse likeur kun je zo puur drinken, maar je kunt er ook d…
Een introductie in werken achter de barAls je graag als barman of barvrouw wilt werken, is het handig om eerst wat informatie te bekijken over wat het werk eig…

Reageer op het artikel "Recepten voor lekkere mixdrankjes (smakend naar ijsjes)"

Reacties

Dobel (infoteur), 09-03-2011 10:49 #2
Er wordt uitgegaan van longdrinkglazen dus waarom zou dat een probleem zijn?

Jan, 08-03-2011 20:23 #1
Drank hoeveelheden in centimeters aangeven is wel echt de grootste onzin ooit!

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 01-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 2
Schrijf mee!