InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Dropshot en hotshot

Dropshot en hotshot

Shotjes zijn leuk om te drinken met vrienden. Iedereen een klein glaasje in de hand, proosten op een gezellige avond en in één slok.. drankje weg. Er is een ruime keus aan shotjes, maar nu wil ik me richten op de drop- en hotshot the original.

Dropshot

Dropshot, waar smaakt het eigenlijk naar? Niet zo moeilijk, het smaakt naar drop. Zoute drop en salmiak om precies te zijn. Het lijkt eigenlijk net een lekker hoestdrankje. Aanrader om in een shotglaasje te drinken, maar maak niet te fout om dit spul puur in een longdrinkglas te gieten. Dan ben je het gauw zat.

Dropshot kun je ook mixen. Als je dropshot wilt mixen is de beste verhouding 1/5 dropshot en de rest frisdrank of een andere drank. Het lekkere drankje is te mixen met cola, energydrink en 7up/sprite. Als shooter kan je 2/3 sambuca aanvullen met 1/3 dropshot.

Hotshot

Hotshot heeft, hoewel het wordt geproduceerd onder hetzelfde bedrijf, een totaal andere smaak. Deze shot ruikt heel lekker naar kaneel en smaakt daar dan ook naar, met een hete nasmaak (wat veroorzaakt wordt door de peper) fireburning on the dancefloor. Daar moet je dus wel tegen kunnen.

Ik heb hotshot geprobeerd te mixen met jus d'orange en cola, maar zonder succes. Naar mijn idee is deze drank toch echt het beste te drinken als shotje, gewoon puur. Voor de mensen die een beetje schrikken van de peper in de hotshot, neem er een bakje yoghurt bij. Dat blust de brand een beetje.

Waar je het kunt kopen

Drop- en hotshot the original zijn te koop bij iedere slijterij, grootwinkel-bedrijven Sligro en Makro en in horecagelegenheden en bevatten 20% alcohol. Dropshot is ook verkrijgbaar in supermarkten, met een alcoholpercentage van 14,9.

De minimale leeftijd

Om deze shots te kunnen drinken moet je minimaal 18 jaar zijn. Voor de dropshot uit de supermarkt is de minimale leeftijd 16, dit omdat het alcoholpercentage onder de 15 ligt.

De producent van drop- en hotshot

De producent achter deze lekkere shotjes is Koninklijke De Kuyper. De Kuyper is een Nederlands producent en verkoper van alcoholhoudende dranken. Deze bekende producent verkoopt meer dan alleen dropshot en hotshot, hij is de grootste producent van cocktaillikeuren in de wereld en verkoopt dagelijks ruim 1,64 miljoen flessen drank. Het bedrijf werd in 1695 opgericht bij het huwelijk van Petrus de Kuyper en Anna Custers. De hedendaagse directeur is een rechtstreekse afstammeling van Petrus.

Vanaf 1695 tot heden is er veel veranderd in het bedrijf. Eerst was de firma vooral gericht op de export van jenever, maar vanaf 1920 werd er gestart met het produceren van likeuren. Er kwamen steeds meer likeuren bij die populair werden waardoor De Kuyper een steeds betere plaats kreeg op de markt. Nu is het bedrijf, zoals eerder vermeld, 's werelds grootste producent en verkoper van alcoholhoudende dranken.
© 2011 - 2019 Liisan93, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.originalshots.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_De_Kuyper

Reageer op het artikel "Dropshot en hotshot"

Infoteur: Liisan93
Gepubliceerd: 12-09-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!