InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Cola en kinderen

Cola en kinderen

Cola en kinderen Cola, kinderen zijn er dol op en het wordt dan ook veel gedronken. Ouders vragen zich soms wel eens terecht af of het ook wel gezond is voor hun kind. Want vooral pubers kunnen er soms liters van achterover slaan. Soms worden kinderen er hyperactief van. Dit kan door de suiker, de zoetstoffen of de cafeïne ontstaan.

Prikkelend

Het koolzuur in cola prikkelt de maag en de cafeïne werkt op de darmen. Kinderen gaan hierdoor boeren of scheten laten. Wanneer een kind zich toch al niet zo lekker voelde, kan het zijn dat hij moet overgeven. Dit kan natuurlijk ook in het voordeel werken: na het overgeven voelt het kind zich vaak wel een stuk beter.

Hyperactief

Soms merken ouders op dat hun kind extreem druk wordt van cola. In gewone cola zit zoveel suiker dat er geen kunstmatige zoetstoffen aan toegevoegd zijn. In cola light zitten wel zoetstoffen. Het gaat hier om de zoetstof E951. Ook zit er in cola vaak E338 (fosforzuur) en E339 (natriumfosfaat). Wanneer een kind voor een van deze E-nummers overgevoelig is, kan dit zich uiten in hyperactiviteit. Van de suiker die in de gewone cola zit, kan het kind echter ook drukker worden. Bij sommige kinderen met ADHD werkt suiker juist stimulerend op de hersenen, waardoor ze drukker worden. Dit is echter per kind verschillend.

Genezend

Cola werd uitgevonden door een apotheker, die het als medicijn gebruikte. En soms is dit nog steeds als alternatief medicijn te gebruiken. In een groot glas cola zit net zoveel cafeïne als in twee koppen koffie. Cafeïne werkt goed bij depressies, bij astma, bij stokkende ademhaling tijdens de slaap en bij hoofdpijn. De cafeïne heeft een stimulerende of juist een ontspannende werking. Dit heeft te maken met hoe men zich voelde voordat men met cola drinken begon. In gevallen van stress wordt het kind juist rustiger na het drinken van cola, maar een rustig kind kan na de cola drukker worden. Hoe meer cola het kind drinkt, hoe meer het stimulerende effect verdwijnt en plaats maakt voor een rustgevend effect.

Dieet

Cola bevat veel suiker. Iedere dag een glas cola laten staan levert na zes maanden 500 gram gewichtsverlies op. Dit lijkt weinig, maar kinderen die 4 glazen cola per dag drinken, komen 4 kilo per jaar aan, indien ze ook hun normale eetpatroon blijven volgen. De cafeïne in cola verhoogt het metabolisme. Hierdoor worden er meer calorieën verbrand. De cafeïne in cola verhoogt ook de bloedsuikers, waardoor het hongergevoel langer uitblijft. Hierdoor zal het kind minder goed eten. Ook verhoogt cafeïne de cortisol spiegels. Hierdoor worden er meer vetreserves in het lichaam vrij gemaakt. Andere bijkomstigheid is dat het kind dan weer meer zin heeft in vet eten. Kinderen die teveel lichaamsgewicht hebben, zijn dus wel gebaat bij het drinken van cola light. Het drinken van gewone cola kan snel tot overgewicht leiden.

Tandbedref

Aan alle frisdranken worden zuren toegevoegd, zo ook aan cola. Het zuur in de cola tast de glazuurlaag van de tanden aan. Hierdoor wordt deze laag zacht. Het heeft 1-2 uur nodig om te herstellen. Indien er direct na het drinken van cola de tanden worden gepoetst, wordt de zachte glazuurlaag er makkelijk vanaf gepoetst. Hierdoor valt de bescherming van het glazuur steeds meer weg en is de kans op gaatjes groter.

Kindercola

Er is speciaal voor kinderen een kindercola op de markt. Deze cola bevat geen cafeïne, kunstmatige kleurstoffen, fosforzuur en conserveermiddelen. Ook zit er beduidend minder suiker in. Wel zit er de kunstmatige zoetstof aspartaam in. Van aspartaam is bekend dat er bij het afbreken in het lichaam een kleine hoeveelheid methanol ontstaat. Dit is alleen in grote hoeveelheden schadelijk. E-nummers worden als veilige hulpstoffen beschouwd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Guilaine, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/intensieve-zoetstoffen/aspartaam.aspx#blok3

Reageer op het artikel "Cola en kinderen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!