Een blik op blikverpakking en recycling
Om frisdranken, waters, bier en sappen aan de man te brengen bestaan er verschillende modellen blikverpakking. De makers van de dranken is er veel aan gelegen om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal tot een minimum te beperken. De leveranciers van de verpakkingen doen op hun beurt hun best zo min mogelijk materiaal te gebruiken. Ook spannen zij zich in voor een efficiënte recycling van de blikverpakkingen. Blik leent zich uitstekend om tot allerlei modellen te worden gevormd.
Recycling van blik
De prijzen van de grondstoffen voor de materialen blijven stijgen. De stijging van die prijs komt ook door een toenemende mate van gebrek aan grondstoffen. In korte tijd zijn verpakkingsmaterialen over de hele linie drie keer zo duur geworden. Het is daarom niet verwonderlijk dat steeds meer getracht wordt om blikverpakkingen te hergebruiken. Blik is de enige verpakking die na gebruik niet apart hoeft te worden ingezameld. Via het gewone verbrande afval komt al het blik weer in het recycleproces, door de verbeterde terugwinning van metalen uit de asresten. Blik mag daarom ook gewoon bij het huisvuil omdat het in de afvalverbrandingsinstallaties achter blijft.
Toch beter blik te scheiden
Tegenwoordig wordt meer dan 80 procent van alle blikjes teruggewonnen en weer gebruikt. Recycling is een onmisbare stap naar een duurzame benutting van grondstoffen.
Om het recycleproces te helpen gelden enkele tips. Vul de blikjes niet op met ander afval. Draai de deksel van jampotten los en gooi die niet in de glasbak maar in het gewone huisvuilafval. Blikken met verfresten horen bij het klein chemisch afval, maar lege verfblikken en spuitbussen mogen gewoon in de vuilnisbak. Nog beter is het om blik wél zelf te scheiden en te deponeren in speciale bakken voor zover die voorhanden zijn.
Minder materiaal met nieuwe technieken
Ook de makers van verpakkingsblikjes zijn constant bezig met het milieuvraagstuk. Minder afval produceren, maar ook minder grondstoffen gebruiken. Een blikje voor frisdrank of bier woog in 1992 nog 11,4 gram. Inmiddels is het gewicht teruggebracht tot 9,9 gram. De wanddikte van een blikje was in 2006 nog 0,103 mm. Door nieuwe technieken is die op dit moment verdund tot 0.097 mm. Op zich lijkt dit een te verwaarlozen winst maar als een fabriek per jaar 1,5 miljard blikjes van de band laat rollen, wordt er toch een aanzienlijke winst behaald. In totaal levert dit een besparing op van 2,25 miljoen kilo grondstof. Het gaat hierbij over aluminium waardoor de winst ook zit in het minder winnen van bauxiet, de belangrijkste grondstof van aluminium.
Bijkomende kostenbesparing
Het productieproces wordt voortdurend verfijnd om ook de fabrieksafvalstroom zo klein mogelijk te houden. Het fabrieksafval gaat retour richting de producenten van het aluminium, die het weer hergebruiken. Ook al zijn de resultaten de laatste tien jaren gunstig is er ten opzichte van dertig jaar geleden nóg meer winst geboekt. Het conservenblik is 30 procent lichter geworden en het drankblikje raakte 57 procent van zijn gewicht kwijt. Behalve het materiaal zelf is ook de coating de afgelopen decennia teruggebracht naar een laagje dat 75 procent dunner is. Coating is gemaakt van tin en is nodig om roest tegen te gaan. De besparingen gaan ook verder dan alleen het zuiniger omspringen met de grondstof. Het vervoer van een pallet blikjes is ook lichter en bespaart dus ook kosten bij zoveel blikjes per jaar.
Voordelen van blikverpakking
De laatste tientallen jaren is het verbruik van drankjes in blik met meer dan zestig procent toegenomen, terwijl slechts veertig procent meer basismateriaal is gebruikt. En verder is de C02-uitstoot van de bedrijfstak met vijftig procent verminderd.
Ondanks dat een blikje niet het goedkoopste verpakkingsproduct is, is de toename wel verklaarbaar door een aantal pluspunten. Blikjes zijn licht van gewicht, sluiten hermetisch af waardoor de inhoud langer houdbaar is, zelfs zonder koeling. Metaal heeft een groot voordeel ten opzichte van glasverpakking omdat het onbreekbaar is en daardoor veilig voor de inhoud en de omgeving. Het is ondoorzichtig wat de houdbaarheid van de inhoud ook ten goede kan komen. Blikverpakkingen bieden 100% bescherming tegen zuurstof, gas, licht, vocht of andere invloeden. En tenslotte, metalen verpakkingen zijn in principe 100 procent recyclebaar waardoor grondstofverspilling wordt voorkomen.
Wijn in Blik.
De nieuwste ontwikkeling in de blikverpakking is wijn in blik. Echte wijnliefhebbers zullen daar geen goed woord voor over hebben. Maar zoals de tegenzin voor schroefdoppen het niet heeft kunnen winnen van de praktijk, zo zal het ook met wijn in blik gaan. Wijn in blik blijkt namelijk aan te slaan bij een jonge en redelijk brede doelgroep. Een wijnblikje is makkelijk te hanteren, bijvoorbeeld in een overvolle discotheek. In de Franse Alpen is een introductie van wijn al een succes gebleken. Vooral voor wijn die fris gedronken moet worden is blik gunstig omdat wijn in blik gemakkelijk gekoeld kan worden.
Lees verder