InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Champagne: een traditie tijdens oud en nieuw

Champagne: een traditie tijdens oud en nieuw

Champagne: een traditie tijdens oud en nieuw Champagne wordt gebruikt bij overwinningen van bijvoorbeeld sportevenementen. Ook drinken we een glaasje champagnewijn als we iets anders te vieren hebben. En één van de bekendste redenen om champagne te drinken is tijdens de jaarswisseling. We gaan oud en nieuw letterlijk knallend tegemoet als we de kurk van de champagnefles halen. Bij een geslaagde oudejaarsavond hoort toch écht een glaasje champagne. Ook kun je champagne gebruiken voor in lekkere cocktails.

De geschiedenis van champagne

In de zeventiende eeuw werd champagnewijn ontdekt door de Engelsen. Zij maakten bewust een sprankelende wijn. Er wordt echter altijd gedacht dat de Fransen de uitvinders van dit feestelijke drankje zijn. Wanneer we naar de bekende documenten kijken, zien we dat de Fransen de champagne in 1718 hadden uitgevonden. Bij de Engelsen werd er al over deze sprankelende wijn geschreven in 1676. Er zijn zelfs documenten waarin over champagne werd gesproken die dateren uit 1662. Toen werd er al bewust suiker toegevoegd aan wijn om het sprankelend en bubbelend te maken.

In de loop der jaren werd champagne steeds bekender en waren er steeds meer mensen die de drank nuttigden. In de Tweede Wereldoorlog was champagne opeens fout en werd het veel minder gedronken.

Tegenwoordig begint champagne steeds meer te groeien en wordt er niet alleen meer een fles geopend om iets te vieren, maar steeds vaker zomaar gedronken, omdat het lekker is. Er zijn zelfs al enkele speciaalzaken te vinden die zich geheel richten op champagne. En ook bij de slijterijen wordt de keuze alsmaar groter als het gaat om champagne.

De druiven die gebruikt worden voor champagne

Om champagne te maken, wordt er gebruik gemaakt van het sap van bepaalde druivensoorten. Er wordt gezegd dat echt goede champagne alle drie de soorten druiven heeft. Toch zijn er ook veel champagnesoorten met slechts één soort. Opvallend is dat er bij de drie druivensoorten maar liefst twee soorten zijn van blauwe druiven. Deze worden echter zo voorzichtig uitgeperst, dat het sap gewoon wit is. De andere druivensoort is sowieso wit.

Pinot Meunier

Pinot Meunier is een blauwe druif is vrij goedkoop. Deze druif wordt gebruikt voor champagnes die jong worden uitgeleverd. Dit is ongeveer drie tot vier jaar na het plukken. De druiven rijpen snel en kunnen daarom eerder worden gebruikt. Als het de bedoeling is dat de champagne nog jaren blijft liggen, bevatten meestal geen Pinot Meunier.

Pinot Noir

Pinot Noir is ook een blauwe druif. Deze druif geeft kracht en pittigheid aan de champagne. De Pinot Noir zijn relatief dure druiven, waardoor de prijs van de champagne vaak erg hoog is.

Chardonnay

De Chardonnay is een witte druif. Deze druif zorgt voor de elegantie en lichtheid. De druif is relatief duur, waardoor de prijs van champagne vaak erg hoog is. Zeker als de champagne zowel Chardonnay als Pinot Noir bevat, is de kans groot dat je veel moet betalen voor de drank.

Consumeren van champagne

Het consumeren van de champagne is vaak nog een hele kunst. Champagne wordt in het algemeen zittend of staand gedronken. Je mag het glas nooit aan de bovenkant vastpakken, omdat de champagne dan wordt verwarmd en dit is niet geheel de bedoeling. Ook is het niet de bedoeling om de champagneglazen tegen elkaar te klinken tijdens een toost. De glazen kunnen namelijk snel breken. Het is daarom beter om een glas in de lucht te houden.

Een champagne kan verschillende kleuren hebben, zoals goud, wit, zalmroze, goudgeel, strogeel. Een oudere champagne is vaak wat donkerder van kleur dan een jonge champagne. Ook bruist iedere champagne op een andere manier.

Een champagne hoeft niet zozeer meteen goed of slecht te zijn. Vaak is het een kwestie van smaak en heeft iedereen zijn eigen mening over de kwaliteit van champagne. Bij vele proeverijen kun je uitzoeken wat jouw voorkeur heeft. Goedkopere champagnes hoeven niet persé slecht te zijn. Ook kunnen goedkope champagnesoorten goed gebruikt worden voor recepten en cocktails. Volgens de echte champagne-experts zijn goede champagne merken onder anderen Krug, Clos des Goisses, Cristal, Salon en Diebolt. Per soort is de kwaliteit afhankelijk van het jaar waar de champagne vandaan komt. Natuurlijk zijn er nog veel meer verschillende merken en deze hoeven zeker niet slecht te zijn.

Champagne cocktails

Champagne is ook zeer geschikt om in cocktails te gebruiken. Hier vind je enkele recepten voor cocktails waar champagne in zit.

Grand Mimosa

Voor deze cocktail heb je nodig: Grand Marnier (rode), Champagne en Jus d’orange.

Pak een champagneglas en doe hier een scheutje van de rode grand marnier in. Doe daarna champagne erbij, en doe dit tot net onder de rand. Vul de rest bij met jus d’orange.

Een tip: zorg ervoor dat de champagneglazen ongeveer een kwartiertje in de koelkast hebben gestaan, voordat je de cocktail maakt.

Southern Bubbles

Je hebt voor deze cocktail nodig: 40 ml Southern Comfort en champagne.

Schenk de Southern Comfort in een champagneglas. Vul het daarna aan met champagne. Door de twee lagen van geel en een lichtgele/witte kleur, lijkt het net een biertje.

Palais Royal

Voor deze cocktail heb je nodig: Champagne, 25 ml Cognac, 10 ml Cherry Brandy, 5 ml citroensap en gecrushed ijs.

Pak een champagneglas en doe er voor ongeveer één derde deel het ijs in. Doe daarna de cognac, de cherry brady en het citroensap in het glas. Vul de rest aan met champagne. Eventueel kun je het glas garneren met een stukje aardbei of een schijfje citroen.

Kinderchampagne

Kinderen vinden het altijd leuk om gedrag van hun ouders te imiteren. Daarom zijn zij waarschijnlijk zeer benieuwd naar champagne en willen ze graag meedoen als er tijdens oud en nieuw wordt getoost. Er zijn gelukkig verschillende merken met speciale kinderchampagne. Deze ziet er precies hetzelfde uit als gewone champagne, maar bevat geen alcohol. Er zijn verschillende merken op de markt die je hiervoor kunt gebruiken. In plaats van kinderchampagne kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld seven up of spa rood. Ook voor zwangere vrouwen is kinderchampagne zeer geschikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
KinderchampagneKinderchampagneBijna Oud en Nieuw. De traditie eist een glas champagne als de klok twaalven slaat. Iedere ouder met jonge kinderen weet…
Champagne cocktailsChampagne, de koningin onder de drank. Het is lekker om puur te drinken, maar een cocktail met champagne als hoofd besta…
Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af?We steken allemaal elk jaar met oud en nieuw vuurwerk af. Waarom steken we vuurwerk af en hoe is vuurwerk ontstaan?
Cocktails met champagneCocktails met champagneJe vindt hier een overzicht met een aantal van de meest fameuze cocktails met champagne. Je kunt ze allemaal thuis maken…
Oudejaarsavond: spookverhaal vertellenOudejaarsavond: spookverhaal vertellenOudejaarsavond is een lange, lange avond. Veel langer dan andere avonden, daarom is oudejaarsavond bijzonder geschikt om…

Reageer op het artikel "Champagne: een traditie tijdens oud en nieuw"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 19-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Oudejaarsavond
Schrijf mee!