InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Energiedrank, wat zit er in?

Energiedrank, wat zit er in?

Energiedrank, wat zit er in? De energiedrankjes als Red Bull of Bullit doen het goed in Nederland en België. Soms wordt er zelfs misbruik van gemaakt. Hele hordes jongeren trekken in schoolpauzes naar de supermarkt om de blikjes aan te schaffen. Tandartsen hebben bovendien hun handen vol aan het vullen van gaatjes want het is ook al slecht voor je tanden. Maar wat zit er nu precies in dat deze drinks zo aantrekkelijk en af en toe zelfs verslavend maakt?

Verschillende soorten energiedrankjes

In een energy drink of energiedrank zit een aantal ingrediënten die een zekere stimulerende werking hebben, en er wordt continu aan gesleuteld om nieuwe lekkere smaken te maken. Je hebt ze met en zonder cafeïne. Sommige drankjes zoals AA-Drink, Gatorade of Aquarius worden met name geassocieerd met sport, als dorstlesser tijdens en na een lichamelijke inspanning. Met allerlei felle kleuren schreeuwen de blikjes in de winkel om je aandacht. Andere soorten zoals Highway, Rodeo, Goldpower, Bullit of het bekende Red Bull worden vaak gebruikt om wakker te worden of blijven of bijvoorbeeld voor momenten wanneer je je goed moet kunnen concentreren. De cafeïne heeft namelijk een positief effect op je concentratie. Als je het drinkt kort voor je naar bed gaat, kan het weer leiden tot slaapproblemen. Niet zelden worden de drankjes ook gebruikt om te mixen met alcohol, zoals het bekende Wodka Red Bull.

Merken energy drinks

Er zijn diverse soorten energy drink, de bekendste zijn (dus geen sportdrank):
  • Red Bull
  • Red Bull Light
  • Bullit
  • Rodeo
  • Highway
  • Spam
  • V Energy Drink
  • Rockstar
  • Action
  • Go Fast!
  • Cult Raw Energy
  • Burn
  • Xi Strength
  • Blue Charge
  • Golden Power (Aldi)
  • Power Booster (Kruidvat)
  • miXXed Up (Lidl)
  • Blue Bear (Jumbo)

Hiernaast hebben veel supermarkten ook nog een huismerk (sommigen uit deze lijst zijn huismerken) met vrijwel dezelfde ingrediënten.

Ingrediënten van energy drinks

In de meeste drankjes zitten in ieder geval de volgende ingrediënten:
  • Water
  • Suiker
  • Cafeïne (of guarana)
  • Taurine (of glucuronolactone)
  • Vitamine (onder andere Inositol)
  • Mineralen
  • Smaakstoffen
  • Kleurstoffen

Guarana

Water wordt uiteraard gebruikt om het geheel mee aan te maken. De suiker heeft ook een oppeppende werking. Het zorgt er echter ook voor dat het slecht is voor je tanden, maar dat is zo bij eigenlijk alle suikerhoudende frisdrank. Iets dat wel typisch is voor een frisdrank is de cafeïne. Dit is een genotsmiddel met zoals eerder uitgelegd positieve en negatieve kanten. In energiedranken zit het meestal in de vorm van guarana. Het komt uit het zaadje van een plant die in Brazilië groeit. Het bevat een concentratie cafeïne die veel hoger is als dat in koffie of thee. Het is een veilig middel, maar mensen met hartklachten of hoge bloeddruk wordt afgeraden het te gebruiken. Ook moet rekening gehouden worden met het feit dat het een vochtafdrijvend middel is.

Taurine

Taurine is een organisch zuur, dat voorkomt in eiwitrijk voedsel. Het is daar naast ook een belangrijk bestanddeel van energie drink zoals Red Bull en Golden Power, die het gebruiken als belangrijk ingrediënt. Een blikje (meestal van 250 ml) bevat 1000 mg (1 gram) taurine. Glucuronolacton is een verwant middel dat ook wordt gebruikt om vermoeidheid tegen te gaan.

Inositol

Inositol is een soort vitamine die in veel van de genoemde drankjes zit. Bij de inname ervan zorgt het voor het vrijzetten van calcium binnen in een cel. Bij de mens komt het van nature voor in het lichaam. Het is het meest voorkomen type 'vitamine' in de drankjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doet energiedrank met je lichaam?Veel mensen drinken met regelmaat een blikje energiedrank. Maar wat zit er nou eigenlijk in zo'n blikje? Kan energiedran…
Het gevaar van energiedrankHet gevaar van energiedrankHet vliegt in de supermarkten uit de schappen. We hebben het hier over energiedrank. Steeds meer jongeren drinken deze d…
De verslavende werking van energiedrankEnergiedrank is tegenwoordig een erg populaire drank. Het wordt veel gedronken door jongeren en heeft een stimulerende w…
Welke ingrediënten zitten er in energiedrank?Welke ingrediënten zitten er in energiedrank?Energiedrankjes, ook wel energydrinks genoemd, zijn de laatste jaren enorm populair geworden. Zelfs jonge kinderen drink…
Hoe gezond is energiedrankHoe gezond is energiedrankEnergiedrank is zeer geschikt voor topsporters. Maar hoe zit het met recreatiesporters? Er zijn veel misverstanden over…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Evilos, Pixabay

Reageer op het artikel "Energiedrank, wat zit er in?"

Reacties

Jessie, 03-08-2010 18:52 #5
*snik snik* HELP ME!ik ben er verslaafd aan en nu drink ik er 4 per dag ik ben 12 en een meisje:-(
wat moet ik doen?en ik drink 4 van die monsterpowers of die andere met die draak erop:-( Reactie infoteur, 04-08-2010
Beste Jessie,

Het is slecht voor je gezondheid om dergelijke hoeveelheden energiedrank te drinken. Ik raad je daarom aan, als het je zelf niet lukt om te stoppen of te minderen, om contact op te nemen met je huisarts. Hij of zij zal je kunnen adviseren wat je het beste kunt doen tegen deze verslaving.

Met vriendelijke groet,
Pero

Henk, 05-06-2009 13:48 #4
Alle dranken zijn lkkr maar als ik mag kiezen wil ik het liefst redbull :-) Reactie infoteur, 06-06-2009
Hoi Henk,

Dat ben ik eigenlijk wel met je eens, die vind ik ook het lekkerst. Alleen een beetje duur. Maar ik ga wel voor Redbull Light hoor, toch net wat beter voor je!

Jan Siefkes, 15-10-2008 10:18 #3
Door mijn hoge bloeddruk merk ik dat Redbull prikkelend negatief werkt. Tevens moet ik direct plassen na het drinken. Maar het drankje is wel lekker.
Jan

Rik, 25-05-2008 10:36 #2
Hoi,
mijn vraag is of er in golden power alchol zit?
Gr Rik

Ali, 01-05-2008 14:15 #1
Man het lijkt net of er bier in zit echt dat zeg mijn moe ook

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 5
Schrijf mee!