InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Een espressomachine kopen

Een espressomachine kopen

Een espressomachine kopen Een espressomachine is een flinke investering, maar wel hét begin voor goede koffie thuis. Er is een enorme diversiteit aan espressoapparaten, dus als je voor het eerst een espressomachine gaat kopen, kun je wel wat advies en kennis gebruiken. Er zijn verschillende soorten koffiezetapparaten op de markt. Denk aan de koffiemachines voor koffiepads (Senseo), voor koffiecups (Nespresso, Dulce Gusto), de apparaten voor de‘vertrouwde’ filterkoffie en de espressomachines. Als je besloten hebt om een koffiemachine uit de laatste categorie te kiezen, dan is de keuze nog steeds heel lastig. Aspecten die je kunnen helpen om die keuze te vergemakkelijken, zijn:

  • Wat is je budget? Er zijn apparaten van € 250, maar ook van € 5000
  • Wat drink je vooral? Alleen koffie en espresso? Of wil je ook cappuccino, latte macchiato en andere koffiespecialiteiten kunnen bereiden?
  • Hoe veel ruimte heb je beschikbaar voor de espressomachine? Er zijn compacte apparaten die niet veel groter zijn dan een Nespressoapparaat, maar ook veel grotere koffieapparaten.
  • Hoe veel tijd wil je besteden aan het maken van een espresso of cappuccino? Volautomatische, duurdere koffiemachines bereiden een cappuccino in 25 seconden, professionele apparaten die o.a. in echte espressobars worden gebruiken, vergen veel meer tijd.

Espressomachines voor de pure espressoliefhebber met beperkt budget

Drink je vooral espresso en wil je niet meer dan € 250 besteden aan je espressomachine? Richt je dan op niet-volautomatische apparaten zonder melkreservoir, geschikt voor ongemalen bonen. Met onafhankelijke vergelijkingssites als kieskeurig.nl en vergelijk.nl kun je eenvoudig meerdere apparaten van verschillende merken vergelijken binnen een bepaald budget.

Espressomachines voor de liefhebber van gemak, snelheid en verschillende koffiespecialiteiten

Drinken jij of je huisgenoten/visite behalve espresso graag een verse cappuccino of latte macchiato? En heb je geen zin om veel tijd in de bereiding daarvan te besteden? Dan is een volautomatische espressomachine de beste keuze voor jou. De prijzen voor dit soort apparaten variëren van zo’n € 300 tot € 3000. Met een volautomatische espressomachine bereid je met een druk op de knop een vers gemalen koffie of espresso. Bij sommige koffieapparaten volstaat één klik eveneens voor een cappuccino of andere melkspecialiteit, bij andere machines zijn twee handelingen nodig om deze melkspecialiteiten te bereiden. Met de meeste volautomatische koffiemachines bereid je een cappuccino binnen twee minuten. Andere voordelen van een volautomatisch espressoapparaat:

  • koffiehoeveelheid is meestal precies in te stellen voor jouw koffiekopjes
  • Koffietemperatuur en –sterke zijn instelbaar
  • De meeste apparaten kunnen twee espressi tegelijk bereiden
  • Onderhoud en reiniging zijn zeer eenvoudig en kosten weinig tijd
  • De prijs per kopje espresso van ongemalen bonen ligt een stuk lager dan die van een koffiecup van een systeem zoals Nespresso

Espressomachines voor de echte barista (in spe)

Ruimte genoeg in je keuken, voldoende budget en aspiraties om op professionele wijze espresso en cappuccino te gaan bereiden? Verdiep je dan eens in de professionele espressomachines, die je wellicht wel eens in een espressobar gezien hebt. De prijzen van deze spectaculaire machines beginnen bij zo’n € 750. Het bereiden van een espresso is ingewikkelder en duurt langer dan bij een volautomatische espressomachine, maar de mogelijkheden om de koffiesmaak naar je eigen wensen te vormen en perfectioneren zijn vaak uitgebreider. De professionele espressomachines zijn daarnaast uiteraard een geweldige eyecatcher in je huis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 27707, Pixabay

Reageer op het artikel "Een espressomachine kopen"

Infoteur: Michielonline
Gepubliceerd: 29-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!