Coca-Cola flessen
Al sinds 1886 is de wereldberoemde drank Coca-Cola verkrijgbaar. Het grote succes van deze koolzuurhoudende drank is deels te danken aan de fraaie en unieke fles die Coca-Cola al sinds 1916 op de markt heeft. De vorm van de fles is over de jaren heen niet veel veranderd. Het tegenovergestelde kan gezegd worden over het materiaal van de Coca-Cola fles.
Vormgeving
Toen in 1886 Coca-Cola met de verkoop startte, was de drank alleen nog maar van de tap in cafés verkrijgbaar. De eerste Cola fles werd pas in 1899 gemaakt, nadat Joe Biedenharn al een aantal succesvolle jaren achter de rug had met de verkoop van zijn zelf gebottelde Coca-Cola in zijn eigen snoepwinkel. De fles uit 1899, werd ontworpen door Hutchinson. Het was een rechte fles met een stop erop. Om de fles te openen moest men deze stop naar binnen duwen, wat een poppend geluid maakte. Tot en met 1916 werd de Coca-Cola verkocht in deze rechte fles.
Door het grote succes van de flessen Coca-Cola nam de concurrentie toe. Omdat Coca-Cola zich moest onderscheiden ten opzichte van de concurrenten, bedachten ze om de Coca-Cola te gaan bottelen in een nieuw uniek flesje. Hiervoor schreven ze in 1915 een wedstrijd uit die specificeerde dat de fles zelfs in het donker herkend moest kunnen worden, en tevens dat een gebroken fles nog steeds als een colafles herkenbaar moest zijn. De wedstrijd werd gewonnen door de Root Glass Company of Terre Haute, Indiana. De glasblazer Earl R. Dean heeft de fles ontworpen en het ontwerp werd gepatenteerd op naam van zijn chef, Alexander Samuelson.
Als inspiratie voor de zo beroemde vorm gebruikte de glasblazer Earl de ingrediënten van Coca-Cola, kolanoten en cocabladeren. Bij het bestuderen van deze ingrediënten kwam hij afbeeldingen tegen van een cacaopeul, waarvan hij de ronde vorm veel geschikter vond voor zijn ontwerp. De fles kreeg vervolgens dan ook de ronde vormen en verticale groeven van deze cacaopeul. Overigens wordt ook wel beweerd dat de fles de uitdrukking van vrouwelijke lijnen kreeg. Bijnamen voor de fles zijn dan ook 'Contour', 'Hobble-skirt' en 'Mae West'.
Een jaar later, in 1916, werd de fles commercieel in de markt gezet. Dit werd gedaan nadat het ontwerp iets was aangepast en de rondingen wat minder prominent aanwezig waren. In al die jaren na 1916 is Coca-Cola niet meer veel van dit ontwerp afgeweken, zoals ook op de afbeelding van de Coca-Cola flesjes vanaf 1899 tot nu te zien is.
Statiegeld
In de jaren 70 werden PET flessen steeds meer in de winkels aangetroffen. De PET flessen hadden vele voordelen ten opzichte van glazen flessen, waardoor veel leveranciers PET verkozen boven glas. Zo waren de PET flessen lichter van gewicht en ze konden minder snel breken zoals bij glas het geval. Na afschaffing van het statiegeld op glazen flessen werd er in de jaren 80 statiegeld geheven op de PET flessen voor frisdranken. De verpakkingen van meer dan een liter moesten hergebruikt worden. De PET flessen waren daardoor van dik materiaal gemaakt zodat deze uitgewassen konden worden. Omdat deze regel niet gold voor de kleine verpakkingen, waren de kleine Coca-Cola flesjes allemaal van het dunwandige PET gemaakt. Toen in 2006 de regeling voor het hergebruik van de grote PET flessen kwam te vervallen, heeft Coca-Cola vrijwel direct de dikwandige flessen vervangen door de dunwandige flessen. Deze overgang ging tevens gepaard met een forse prijsstijging van Coca-Cola voor de consument. In 2006 is er ook een wet aangenomen dat alle verpakkingen voor dranken een statiegeldverplichting zouden krijgen. Deze wet zou gaan gelden als de industrie de opgelegde doelstellingen voor meer recyclen en minder zwerfafval niet kon realiseren. Mede dankzij deze regeling zet Coca-Cola zich in voor goede recycling en duurzame verpakkingsmaterialen.
Doelstellingen Coca-Cola
Coca-Cola heeft een beleid opgesteld wat betreft de verpakkingsmaterialen voor hun producten. Zo schrijft Coca-Cola op de website een duidelijke strategie te hebben wat betreft de recycling:
"
Alle PET-flessen die wij in Nederland op de markt brengen bestaan voor ten minste 29% uit gerecycled materiaal, en de 1,5 literfles bevat zelfs 50% gerecycled materiaal. Coca-Cola heeft een brede strategie om verpakkingen te verduurzamen.
- We maken verpakkingen steeds lichter en hebben dus minder grondstof nodig.
- We passen steeds meer gerecycled materiaal toe. Zo bestaan onze 1,5 literflessen nu uit circa 50 % RPET, gerecycled PET afkomstig uit lege flessen.
- We gebruiken hernieuwbaar materiaal, PlantPET – gemaakt van plantaardig materiaal, in onze 0,5 literflessen.
- We werken actief aan het verbeteren van recycling van onze flessen door bijvoorbeeld op festivals en evenementen samen te werken met de organisatie, om zo te werken aan verandering van consumentengedrag."
Naast de huidige strategie heeft Coca-Cola ook langetermijndoelstellingen. Zo willen ze door middel van het stimuleren van recycling en hergebruik van materialen honderd procent van de Coca-Cola verpakkingen inzamelen voor recycling. De doelstelling moet tegen het jaar 2020 behaald zijn.
PlantBottle™-verpakking
Sinds 2011 maakt Coca-Cola gebruik van een nieuwe soort duurzamere verpakking, de PlantBottle®-fles. De fles ziet er net zo uit als de standaard PET fles, maar wordt voor 22,5% gemaakt van duurzaam suikerriet. Alle kleinere Coca-Cola verpakkingen zijn gemaakt van dit duurzame materiaal. Coca-Cola heeft de licentie van het duurzame materiaal inmiddels aan ketchup fabrikant Heinz gegeven met de boodschap dat in de toekomst de industrie meer en meer duurzame verpakkingsmaterialen gaan gebruiken.