InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Jägermeister: een populaire kruidenbitter

Jägermeister: een populaire kruidenbitter

Jägermeister: een populaire kruidenbitter Jägermeister is een populaire kruidenlikeur in Nederland, onder andere bekend door het opvallende oranje logo en de slogan 'alleen als ie ijs- en ijskoud is'. Het drankje komt van oorsprong uit Duitsland ('jägermeister' is dan ook Duits voor 'jachtmeester') en wordt vaak gedronken in een Jägerbomb of gemixt met cola. Maar hoe is deze drank ontstaan? En waar wordt het bijvoorbeeld van gemaakt?

Ontstaan/ Geschiedenis van Jägermeister

De samenstelling van Jägermeister is vastgesteld in 1934 door Curt Mast, een fanatiek jager. Vervolgens kwam het in 1935 op de Duitse markt. Oorspronkelijk was dit drankje eerder bedoeld als geneesmiddel voor allerlei kwaaltjes: van een simpele verkoudheid tot meer inwendige kwalen. Hierdoor stond/staat het veel in de (medicijn)kast van Duitse huishoudens.
Pas vanaf de jaren 70 werd het drankje ook wel geëxporteerd naar andere landen, zoals Nederland. Jägermeister werd geïntroduceerd met de slogan 'alleen als ie ijs- en ijskoud is'.

Logo van Jägermeister

Het logo van Jägermeister is gebaseerd op de legende van Sint Hubertus, hij was de beschermheilige van de jagers. Op het logo staat de kop van een hert, met een verlicht kruis tussen de takken van het gewei.
Een populair gerucht is dat er nog een betekenis aan het logo van Jägermeister hangt. Het logo bestaat, 'in het engels', eigenlijk uit een 'O', een 'Deer' (hert) en een 'God' (kruis). Deze betekenis is echter wel ongeloofwaardig, omdat Jägermeister een Duits merk is.

Bereidingswijze van Jägermeister

Jägermeister wordt geproduceerd in Duitsland, in de plaats Wolfenbüttel. In de drank zitten maarliefst 56 kruiden! Deze kruiden worden eerst twee tot drie dagen in alcohol en water geweekt. Dit wordt vervolgens gezeefd, en wat hiervan overblijft wordt voor ongeveer een jaar in houten vaten gezet. Na dat jaar wordt het opnieuw gezeefd. Vervolgens wordt het gemengd met suiker, karamel, alcohol en water. Dan wordt het voor de laatste keer gezeefd en wordt het uiteindelijk in flessen gegoten! Het alcoholpercentage van Jägermeister komt neer op 35%.

Mixdrankjes met Jägermeister

  • Jägerbomb/ Vliegend Hert/ Turbojäger: het gaat hier om een mix van Jägermeister met Red Bull (of evt. een andere energiedrank).
  • Jägermonster: jägermeister gemixt met grenadine- of sinaasappelsap. Sinaasappelsap is traditioneel gezien gebruikelijk om te mixen met Jägermeister.
  • Mix met cola: traditioneel gezien wordt Jägermeister vaak gemixt met cola.

Jägermeister in de horeca

Wereldwijd is Jägermeister een van de meest verkochte gedestilleerde dranken, ook in Nederland is het erg geliefd. Daarom is het eigenlijk onmisbaar in het assortiment van Nederlandse horecabedrijven. Jägermeister is ook actief aan het promoten op verschillende evenementen zoals Zwarte Cross en Lakedance.
In veel kroegen, barren of clubs is tegenwoordig ook de Jägermeister tapmachine te vinden. Deze machine zorgt ervoor dat het drankje ijskoud wordt geserveerd.
Soms kun je in het uitgaansleven ook promotieteams vinden van Jägermeister. De promotors van Jägermeister worden ook wel Jägerrettes genoemd. De promotie van Jägermeister wordt geregeld door het bedrijf "MJM Tom".
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
Alcohol; uitleg over percentage en promillageAlcohol; uitleg over percentage en promillageIn de media is veel aandacht voor alcohol, met name alcoholgebruik onder jongeren. Hierbij worden de termen alcoholperce…
Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?De meeste mensen drinken wel eens alcoholisch drankje. Alcohol tref je aan in bier, wijn en sterke drank. Pure alcohol i…
Wodka gummiberenWodka gummiberenIedereen kent de lekkere gummiberen die in Nederland erg populair zijn onder het snoepgoed. Een hele andere variant op h…
Bronnen en referenties
  • Jägermeister.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Jägermeister: een populaire kruidenbitter"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 14-08-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!