InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Cupcakes: een trend om van te smullen

Cupcakes: een trend om van te smullen

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: cupcake winkels, cupcake recepten, cupcake sites, cupcake benodigdheden en zelfs cupcake girls. Overgevlogen uit Amerika en Engeland is de cupcake in Nederland nu ook een ware trend. En wat een lekkere trend. Ze zijn er in de meest heerlijke smaken, van vanille tot red velvet, vaak compleet met een riante topping van botercrème.

Cupcakes

Een cupcake is een klein cakeje in een klein rond papieren vormpje met bovenop versieringen die zo uitbundig kunnen zijn als het creatieve brein toelaat. Met botercrème of fondant worden cupcakes omgetoverd tot ware kunstwerkjes. Voor ieder wat wils. Ieder zijn eigen cupcakeje. Voor iedere gelegenheid. Zo stoot de cupcake zelfs de traditionele bruidstaart van z’n troon.

Standaard ingrediënten van een cupcake zijn zoals ze ook voor een traditionele cake zijn: boter, suiker, eieren en bloem. Daarna is het qua smaak experimenteren geblazen. De meest gebruikte smaken zijn vanille, chocola, citroen en wortel. Maar daar blijft het niet bij natuurlijk. Zo valt te denken aan zwarte bessen, frambozen, aardbeien, koffie, appel-kaneel, karamel en ga zo maar door. Een speurtocht op internet en je vindt de meest exotische varianten, van groene thee, Mojito, Irish coffee, banaan-walnoten, lavendel, kokos, pindakaas, Milky Way tot hartige cupcakes.

Het begin van de cupcake in Amerika

Amelia Simms, zij schreef als eerste over cakejes die in kleine vormpjes moesten worden gebakken. Zij schreef dit in 1796 in haar boek ‘American cookery’. Het daadwerkelijke woord ‘cupcake’ was voor het eerst terug te vinden in 1828 toen Eliza Leslie er naar refereerde in haar kookboek ‘Receipts cookbook’.

Magnolia Bakery and Sex and the City
Eind vorige eeuw zette de cupcake in Amerika voorzichtig de eerste schreden richting een hippe zoete snack. Naar verluid begon het met Magnolia Bakery. Magnolia Bakery opende in 1996 haar deuren in New York, the West village. De eigenaren Allysa Torey en Jennifer Appel specialiseerden zich in toetjes en met name hun cupcakes waren geliefd. Spoedig volgden meer bakkerijen. Hun cupcake assortiment begon met één variant: vanille met een roze geglaceerde vanille botercrème. De cupcake kreeg al gauw de bijnaam ‘Barbie cake’. De cupcakes werden eind van de middag gebakken en ’s nachts geglaceerd. Veel mensen die laat op de avond langsliepen, klopten aan. Allysa vertelde hen dat de bakkerij gesloten was, maar een cupcake konden ze wel krijgen. De ‘cupcake’ mania was geboren. In 2007 werd de bakkerij verkocht aan Steve en Tyra Abrams. Allysa Torey bleef aan als consultant.

Wereldwijd werd The Magnolia Bakery bekend door de tv-serie ‘Sex and the City’ waarin hoofdrolspeelsters midden in een parkje zich overgaven aan een cupcake van Magnolia Bakery. Een ‘Sex and the City’-tour door New York heeft dan ook zeker een tussenstop: een cupcake bij Magnolia Bakery. Magnolia Bakery en hun inmiddels befaamde cupcakes waren ook te zien of genoemd in films als ‘Prime’, ‘The Devil Wears Prada’ en de tv-comedy ‘Spin City’. Onnodig te zeggen dat met het enorme succes van de cupcake algauw op iedere hoek van de straat een cupcake winkel te vinden was waar even een cupcake kon worden gehaald. Zo ook in Canada.

Original Cupcakes by Heather and Lori: The Cupcake Girls

In 2002 startte vriendinnen Heather White en Lori Joyce in Vancouver, Canada een retro bakkerij gespecialiseerd in cupcakes, met de toepasselijke naam Cupcakes. Heather en Lori leerden elkaar kennen toen ze beiden 15 jaar waren. Hun jeugddroom om ooit samen een bedrijf te startten raakte al gauw op de achtergrond toen Heather naar Calgary verhuisde om in de mode-industrie te werken en Lori biologie ging studeren. In 2001 woonden ze beiden in New York. Na die dramatische dag op 11 september van dat jaar besloten ze hun droom te verwezenlijken. In april 2002 openden ze hun eerste cupcake winkel. Een tweede volgde 4 jaar later. Ook werden franchise winkels opgericht. Hun succes in de cupcake wereld was allemaal te volgen in de reality televisie serie 'Cupcake girls'.

Een selectie cupcake winkels in Nederland
Veel winkels hebben cupcake benodigdheden in hun assortiment opgenomen, van Xenos, Jamin tot Pipoos. Het zelf maken van cupcakes is populair. Naast het zelf maken van de cakejes zie je ook in Nederland steeds meer cupcake (online-) winkels verschijnen. Een greep uit de selectie? Zo is er:
  • The Amsterdam Cupcake Company - Amsterdam
  • A cup of cake - Breda
  • Ten to Three - Delft en Rotterdam

Cupcakes: Om je vingers bij af te likken!
© 2012 - 2019 Caltha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://magnoliabakery.com/

Reageer op het artikel "Cupcakes: een trend om van te smullen"

Infoteur: Caltha
Laatste update: 20-08-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!