InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Cadeautips voor de hobbykok

Cadeautips voor de hobbykok

Cadeautips voor de hobbykok Een geschikt cadeau voor iemand vinden is zelden gemakkelijk. Zeker als het iemand betreft die je niet heel erg goed kent of als iemand interesses heeft die jij niet hebt. In dit artikel probeer ik tips te geven aan mensen die een cadeau zoeken voor een vriend of familielid die koken als hobby heeft. Alvorens een cadeautje te kopen voor de hobbykok is het belangrijk na te gaan wat de jarige al heeft. Niemand heeft iets aan een derde schort, of een vijfde cakevorm. Ook één basilicumplantje volstaat meestal wel. Probeer erachter te komen of de hobbykok nog iets mist in de keuken, of hij/zij zich op dit moment nog op een speciaal onderwerp (bijvoorbeeld zelf pasta maken) aan het richten is. Probeer hierop in te spelen. Hieronder vindt je enkele tips, deze zijn bedoeld om inspiratie op te doen.

Veilige keuzes

Speciale ingrediënten

Ga naar een speciaalzaak of een winkeltje gespecialiseerd in lokale producten. Koop daar kruiden en andere ingrediënten voor de hobbykok. Dit hoeven niet per se exotische ingrediënten te zijn. Speciale pastavormen of een leuke fruitmand zijn ook al aantrekkelijke cadeaus. Extra leuk is het als je voor elk ingrediënt ook één of enkele recepten toevoegt.

Verse kruiden

Heeft de hobbykok nog wat ruimte op de vensterbank? Dan is het misschien leuk om hem/haar verse kruiden cadeau te doen. Dat wil zeggen dat je hem/haar een of meerdere plantjes cadeau doet, kies uit:

  • Basilicum
  • Dille
  • Koriander
  • Salvia
  • Tijm

Accessoires

Vindt de hobbykok het leuk om vrienden en kennissen uit te nodigen voor een diner, dan kan het leuk zijn om hem/haar accessoires cadeau te doen die sfeer geven tijdens zo’n dinertje. Denk hierbij aan:
  • Schalen en kommen: maak een geheel van het servies, niet alleen het bestek en borden moeten bij elkaar passen, het is extra leuk als ook de kom met de salade past bij de kommetjes met de borrelnootjes en de schalen voor het fruit.
  • Geef chique en bij elkaar passende servetten en tafelkleden cadeau.
  • Geef een theepot, koffiekan en bijbehorende melkkannetjes en suikerpotjes cadeau. Als je nog budget over hebt is het ook leuk om verschillende thee- en koffiesoorten cadeau te doen.

Nuttige keukenbenodigdheden

Heb je de hobbykok wel eens horen klagen over handige hulpmiddelen die hij/zij nog mist? Dit kan van alles zijn, zoals:

  • Een deegroller (voor iemand die van bakken houdt)
  • Een spuitzak
  • Een ovenvorm
  • Een schort (met een leuke tekst erop)
  • Een food processor

Originele geschenken

Kookboek van vrienden

Geef de hobbykok een kookboek cadeau. Er is ontzettend veel keus uit kookboeken, maar niets is zo uniek (en leuk) als een kookboek geschreven door vrienden en familie. Laat iedereen zijn favoriete en geheime recept opschrijven en bundel dit. Een heerlijk geschenk!

Maak een ‘wereldkookboek’

Maak zelf een kookboek waarin je menu’s uit verschillende werelddelen en landen samenstelt.

‘Dineren in het donker’

Neem de hobbykok zelf mee uit eten. Je kunt hiervoor naar een exclusief restaurant gaan, maar ook leuk is om hem/haar mee te nemen naar een van de ‘Dineren in het donker’ restaurants. Dit zal voor een hele nieuwe ervaring, op gebied van eten, zorgen.

Ook leuk om te doen

Andere ervaringen op het gebied van eten en drinken kunnen ook erg bijzonder zijn voor de hobbykok. Ga bijvoorbeeld wijnproeven. Of neem hem/haar mee naar een boerderij waar kaas wordt gemaakt. Ook leuk is om eens langs te gaan bij een imker om daar uit te vinden hoe honing wordt gemaakt.
Gerelateerde artikelen
Cadeau voor hem – Wat kan je voor mannen kopen?Cadeau voor hem – Wat kan je voor mannen kopen?De meeste vrouwen vinden het meestal moeilijk om een cadeau te kopen voor een man. Ze moeten lang nadenken om te besliss…
Valentijnsideeën voor hemValentijnsideeën voor hemValentijnsdag, de een vindt het helemaal geweldig terwijl een ander het een commerciële bedoeling vindt. Toch blijkt dat…
Originele huwelijkscadeaus voor elk budgetOriginele huwelijkscadeaus voor elk budgetNog geen idee wat je voor het bruidspaar gaat kopen? De meeste mensen vinden het niet gemakkelijk om een leuk en origine…
Huwelijkscadeau: wat cadeau te geven aan het bruidspaar?Een cadeau bedenken is niet het gemakkelijkste wat er is en zeker niet voor een cadeau dat bestemd is voor een bruidspaa…
Kerstcadeaus voor mannenAls de feestdagen er aankomen moeten er natuurlijk weer cadeautjes worden gekocht. Maar wat moet je nou voor kerst aan e…
Bronnen en referenties
  • http://www.wikihow.com/Give-a-Gift-to-Someone-Who-Likes-to-Cook
  • http://www.ctaste.nl/nl/1/welkom_bij_ctaste/

Reageer op het artikel "Cadeautips voor de hobbykok"

Infoteur: M_ichje
Laatste update: 21-07-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!