InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Ideëen voor een gezellig avondje gourmetten

Ideëen voor een gezellig avondje gourmetten

Gourmetten is de meest favoriete bezigheid van veel Nederlandse gezinnen. Vooral tijdens speciale dagen zoals kerst of oudjaarsavond. Wil je zo'n avondje nog specialer maken, probeer dan ook eens de volgende gerechtjes en sausjes.

Gourmet adviezen

Voordat je gaat beginnen met de voorbereidingen, nog even wat adviezen:
  • Reken per persoon 5 of 6 gerechtjes en verdeel de ingrediënten per gerechtje op schalen.
  • Zet bij elk bord een onderzetter voor de pannetjes, zodat iedereen makkelijk zijn pannetje even naast het bord kan neerleggen.
  • Zorg voor een goede variatie tussen vlees, vis en vegetarische ingrediënten.
  • Houdt keukenpapier bij de hand om de vette pannetjes schoon te maken tussendoor en zet een prullenbakje neer om de keukenrol in te doen. Zo hoef je niet steeds op te staan.
  • Raakt je tafel te vol? Zorg dan voor bijzettafels waarop je bijvoorbeeld de koude gerechten opzet zoals salades, brood, etc.

Gourmet gerechtjes

Hier een aantal ideëen voor gourmet gerechtjes. De recepten zijn voor 6 tot 8 personen/porties.

Japanse biefstukjes

Snijd 250 gram biefstuk in reepjes van 1 centimeter dikte. Marineer de reepjes 15 minuten in een marinade van:
  • 2 eetlepels sojasaus of ketjap manis (zout of zoet)
  • 1 theelepel honing
  • 1 fijngehakte rode peper zonder zaadjes

Zet ook een schaaltje fijngesneden bosuitjes klaar. Bak de gemarineerde biefstukjes in je pannetje met een beetje olie en strooi de bosuitjes hieroverheen.

Mozarella spiesjes

Snijd een tomaat aan plakjes en halveer deze plakjes. Strooi wat zout over de plakes of basilicum kruiden. Neem een spiesje of satéprikker en rijg hier om en om een stukje/plakje of bolletje mozarella en vervolgens een plakje tomaat. Bak de spiesjes kort in het pannetje met weinig olie. Ook een lekkere combinatie is om de tomaat te vervangen door een stukje zalm. Let dan wel op dat de zalm niet te lang gebakken wordt.

Visspiesjes met rauwe ham

Snijd 250 gram (ontdooide) kabeljauw, koolvis of zalm in blokjes. Besprenkel ze met citroensap en bestrooi ze daarna met paprikapoeder. Snijdt een bosuitjes in stukjes van 1 centimeter. Strooi deze ook over de stukjes vis. Rol de stukjes vis met de bosuitjes in een plakje rauwe ham en rijg ze vervolgens aan kleine spiesjes. Bak de spiesjes rondom lichtbruin in je pannetje.

Bananen en bacon

Wist je dat banaan heel goed combineerd met zoute ingredienten? Snijd 2 gepelde rijpe bananen in 8 stukjes. Wikkel ieder stukje in een plakje ontbijtspek of bacon. Rijg ze eventueel aan een satéprikker of spiesje zodat de ontbijtspek of bacon om de banaan blijf zitten. Bak de omwikkelde banaan rondom lichtbruin in je gourmet pannetje.

Sausjes

Bij lekkere gourmet gerechtjes horen natuurlijk ook lekkere sausjes.

Mosterd-dillesaus

Meng door 150 mililiter yoghurt of zure room:
  • 1 eetlepel grove mosterd
  • 1 theelepel honing
  • versgemalen peper naar smaak
  • 1 eetlepel gehakte verse dille

Deze saus past goed bij visgerechten.

Sinaasappel-currysaus

Meng de sap en de rasp van 1 sinaasappel tezamen met 1 eetlepel gehakte gembersnippers (op siroop) door 6 eetlepels currysaus en 2 eetlepels mayonaise. Deze saus is geschikt voor vleesgerechten.

Pepersaus

Meng door 5 eetlepels mayonaise de volgende ingrediënten:
  • 1 gehakte rode peper (zonder de pitjes)
  • 1 gesnipperd sjalotje
  • 1 eetlepel citroensap
  • 2 eetlepels gehakte peterselie

Deze saus past goed bij vleesgerechten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Menutips voor gourmetten vlees, vis, vegetarisch en dessertsMenutips voor gourmetten vlees, vis, vegetarisch en dessertsGourmetten. Het is toch altijd weer gezellig. Een overvolle tafel met schalen en bakjes. En in het midden van de tafel s…
Gemarineerde biefstukBiefstuk is natuurlijk al lekker met alleen een beetje zout en peper, maar voor de liefhebbers van gemarineerd vlees: Ge…
Gourmetten; wat in huis halen?Gourmetten; wat in huis halen?Veel mensen doen aan gourmetten met kerst omdat het heel gezellig is om met de hele familie te doen. Ze halen veel lekke…
Vijf simpele sausjes voor bij het avondetenVijf simpele sausjes voor bij het avondetenIn Nederland zijn we niet gewend zelf sausjes te maken bij het eten. Vroeger werd voornamelijk jus gebruikt om het avond…
Gourmetten in de ochtend - Net even andersGourmetten in de ochtend - Net even andersIedereen kent het wel, gourmetten! Inmiddels komt het gourmetstel niet alleen met kerst uit de kast, maar wordt deze met…

Reageer op het artikel "Ideëen voor een gezellig avondje gourmetten"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Sinterklaas en Kerst
Schrijf mee!