InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Groenten steriliseren, de bereidingswijze

Groenten steriliseren, de bereidingswijze

Steriliseren van groenten, belangrijk dat dit in een bepaalde volgorde gebeurd. Tevens moeten de groenten vers zijn als zij gesteriliseerd worden. U leest hier de bereidingswijze van het steriliseren van groenten.

Bereidingswijze

Alle groenten moeten van goede kwaliteit zijn en vooral ook vers geoogst. Groenten die niet vers geoogst zijn, gisten gemakkelijk, net als groenten die opeengestapeld bewaard worden.

  1. Maak de groenten schoon en spoel ze overvloedig, zodat alle onzuiverheden verwijderd zijn.
  2. Blancheer de groenten. Dan kunt u een grote hoeveelheid groenten in de bokalen doen. Breng daarvoor de groenten in kokend licht gezouten water. Breng ze weer aan de kook en laat ze enkele minuten doorkoken. Giet ze in een zeef en spoel ze met koud water tot ze zijn afgekoeld.
  3. Schik de groenten ordelijk in schone bokalen tot op 2 centimeter van de rand.
  4. Giet er licht gezouten water over: één eetlepel zout op 3 liter water, tot op 2 centimeter van de rand. Gebruik zuiver water, omdat het water waarin de groenten geblancheerd werden, troebel is. Het is ook mogelijk groenten zonder water te steriliseren. Een nadeel is dat ze makkelijk verschrompelen.
  5. Droog de rand van de bokalen goed af. Plaats de gummiringen en sluit de bokalen. Plaats de veer of de klem erop. Raak de gummiringen zo min mogelijk met de handen aan.
  6. Zet de bokalen in de inmaakketel en giet in de ketel lauw water tot net onder de rand van de bokalen. Zorg dat de temperatuur van het water in de inmaakketel hetzelfde is dan de temperatuur van het water in de bokalen.
  7. Sluit de ketel, plaats de thermometer erin en laat koken.
  8. Houd de ketel op de gewenste warmtegraad. Voor groenten is dat gewoonlijk gedurende 1 uur op 100˚C.
  9. Koel de ketel af als deze voldoende gekookt heeft. Neem de bokalen eruit en wrijf ze snel af met een doek. Laat ze dan op een doek volledig afkoelen, omwikkeld met een paar handdoeken.
  10. Verwijder met een doekje gedrenkt in azijn, de eventuele doffe aanslag aan de buitenkant van de bokalen. Dit kan worden veroorzaakt door kalk in het water.
  11. Neem pas de volgende dag de veren of klemmen van de bokalen en controleer of elke bokaal goed gesloten is.
  12. Bokalen die niet gesloten zijn, kunnen opnieuw tot aan het kookpunt worden gebracht. Zijn de glazen na 5 minuten sterilisatie nog niet gesloten, gebruik de inhoud dan meteen.
  13. Bewaar de bokalen op een donkere, koele plek. Voorzie de bokalen van de datum en de naam van de groente.
  14. Gesteriliseerde groenten worden bereid als verse. Houd er rekening mee dat ze al gaar zijn.

Het steriliseren van specifieke groenten leest u in dit artikel
Gerelateerde artikelen
Groenten steriliserenSteriliseren is een methode om voedsel te bewaren. Hoe steriliseer ik groenten? U leest het in dit eerste artikel.
Wat is steriliseren van voeding?Steriliseren is een methode om voedsel te verduurzamen zodat het enige tijd kan bewaard worden. Het basisprincipe berust…
Tips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenTips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenBij het afvallen zijn voedingsmiddelen die caloriearm zijn, enorm belangrijk. Groenten, vlees, gevogelte, vis en eieren.…
Tussendoortjes voor konijnen, hamsters en cavia'sTussendoortjes voor konijnen, hamsters en cavia'sDe volgende recepten zijn geschikt voor alle soorten knaagdieren zoals konijnen, hamsters en cavia’s. Je kan ze als maal…
Groenten invriezenBij het invriezen komen altijd een paar zaken om de hoek kijken. Wat moet ik wel en niet doen voordat ik groenten invrie…

Reageer op het artikel "Groenten steriliseren, de bereidingswijze"

Reacties

Rita, 05-08-2017 12:56 #2
Ik heb vorig jaar gesteriliseerd maar nu zie ik dat het vocht in mijn bokaal vanonder wit is.
Zijn ze dan niet goed meer?

Dirk de Bock, 03-06-2013 14:54 #1
Ik heb vorig jaar bokalen gesteriliseerd en de elastieken waren al iets ouder. Nu wil ik die bokalen openen maar de elastiek blijkt niet sterk genoeg en springt af. Mijn vraag is de volgende: hoe kan ik die bokalen toch nog open krijgen?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 12-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!