InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Wat is steriliseren van voeding?

Wat is steriliseren van voeding?

Steriliseren is een methode om voedsel te verduurzamen zodat het enige tijd kan bewaard worden. Het basisprincipe berust erop, dat door het verhitten van het voedsel gedurende een bepaalde tijd de micro-organismen worden gedood. Door de warmte worden ook de enzymen geneutraliseerd. Door de luchtdichte afsluiting anderzijds mogen er ook geen nieuwe micro-organismen in het voedsel terecht komen.

Steriliseertijd en temperatuur

De steriliseertijd is dus zeer belangrijk. Dit is de tijd waarin de temperatuur aangehouden wordt, zoals aangegeven staat in het recept. Steriliseertijd en steriliseertemperatuur zijn belangrijk en dienen nauwkeurig te worden toegepast. Daarom is een degelijke thermometer aangewezen. Als u een steriliseerketel met thermostaat gebruikt, moet u nagaan of die de juiste temperatuur aangeeft. U dient tijdens het steriliseren het steriliseerproces volgen en het begin van de steriliseertijd precies bepalen. Dat is namelijk het moment waarop de steriliseertemperatuur wordt bereikt.

Voedingswaarde

Steriliseren is een goede bewaarmethode, hoewel de voedingswaarde wordt aangetast. De meest voorkomende omzettingen zijn de verder afbraakprocessen van de lichtgevoelige en warmtegevoelige vitaminen, doordat de glazen potten licht doorlaten. Bewaar de inmaak dus best in een donkere en koele ruimte. Gebruik dan ook maar af en toe gesteriliseerde producten.

Suiker

Bij het steriliseren van fruit wordt nogal wat suiker toegevoegd. Deze toevoeging beïnvloedt de voedingswaarde. Suiker brengt enkel energie aan en bevat geen enkele stof met voedingswaarde. Suiker in gesteriliseerde voedingswaren dient u dan ook alleen te beschouwen als een toemaatje. In elk geval kan gesteriliseerd fruit nooit vers fruit vervangen.

Gesteriliseerd voedsel is al gaar en moet dus voor het opdienen, indien nodig, enkel opgewarmd worden en op smaak gebracht worden.

Tips en materiaal

Wat u voor het steriliseren nodig heeft:

  • bokalen
  • gummiringen
  • veerklemmen
  • inmaakketel
  • eventueel kookvuur
  • inmaakthermometer
  • vultrechter
  • ontpitter voor fruit met pitten

De tips voor het steriliseren:

  • Alle materialen en het aanrecht waarop gewerkt wordt, dienen goed schoon te zijn.
  • Was de handen goed.
  • Zorg ook voor schone handdoeken.
  • Gebruik nooit bokalen met barsten of andere beschadigingen. Wrijf met de vingertoppen over de rand om te voelen of er geen stukjes weg zijn.
  • Maak de bokalen en deksels goed schoon in heet sodawater. Spoel ze na in koud water en daarna nog een keer in gekookt warm water, vlak voor het vullen.
  • Maak de gummiringen eerst nat. Wrijf ze goed af. Spoel ze daarna af in warm zoutwater. Gebruik ook op tijd nieuwe ringen. Ringen die niet meer elastisch zijn of inkervingen hebben, sluiten de lucht niet genoeg af.
  • Houd tijdens het vullen de randen van de bokalen schoon. Het is handig een trechter te gebruiken.
  • Gebruik bokalen die aangepast zijn aan de grootte van het gezin.
  • Haal de bokalen onmiddellijk na het steriliseren uit het warme water, zo daalt de voedingswaarde niet verder.
  • Bewaar de bokalen op een koele, donkere plek en vergeet niet een etiket erop te plakken met vermelding van inhoud en datum.
Gerelateerde artikelen
Het conserveren van productenConserveren is een methode om voedselswaren langer te kunnen bewaren. Je kan hierbij denken aan verpakking, speciale man…
Groenten steriliseren, de bereidingswijzeSteriliseren van groenten, belangrijk dat dit in een bepaalde volgorde gebeurd. Tevens moeten de groenten vers zijn als…
Babyflessen steriliseren met stoom: AventsterilisatorBabyflessen steriliseren met stoom: AventsterilisatorAls je baby nog klein is, is zijn immuunsysteem nog niet volledig ontwikkeld. In de eerste maanden wordt aangeraden de f…
Groenten steriliserenSteriliseren is een methode om voedsel te bewaren. Hoe steriliseer ik groenten? U leest het in dit eerste artikel.
Hoe steriel is steriel?Steriliseren is vernietiging van alle cellen, bacteriën, schimmels, sporen en virussen. Dit is voor de huidige samenlevi…

Reageer op het artikel "Wat is steriliseren van voeding?"

Reactie

Jan Kolen, 07-12-2012 13:41 #1
Kan ik vlees ook steriliseren en moeten het materiaal luchtdicht zijn?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 12-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!