InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Etiquette aan tafel

Etiquette aan tafel

Etiquette aan tafel Stel je een gedekte tafel voor in een chique restaurant. Het gerecht kan elk moment worden geserveerd. Je kijkt naar het bestek naast je bord. Er liggen meerdere vorken, messen en lepels. Soms is het duidelijk op welk moment je welk bestek gebruikt, maar soms is het dat helemaal niet. Hoe ga je gerechten of etenswaren die de revue passeren te lijf?

Koude voorgerechten

Bij deze gebruiken we zoveel mogelijk enkel een vork. Denk aan bijvoorbeeld meloen en paté. Als er sla wordt geserveerd prikken we deze aan met de vork en rollen het enigszins om de vork heen. Van plakjes worst halen we het vel er met mes en vork af. Vis uit blik eet je met de rechterhand en in de linkerhand houd je een stukje brood. Als er garnalen op tafel komen en ze blijken ongepeld, dan nemen we ze tussen duim en middelvinger en ontdoen ze van hun harde jasje. Kreeft wordt met visvork en mes gegeten. We halen met het speciale kreeftvorkje het vlees uit de scharen. De dunne scharen in de sprieten breken we met de vingers doormidden, en de helften zuigen we uit. Als oesters nog niet los liggen in de schelp, maken we ze los met het oestervorkje. De schelp kan ook aan de mond worden gezet.

Soep

Bij de laatste schepjes mogen we het bord iets laten kantelen, maar wel van ons af. De lepel scheppen we overigens nooit te vol. Soep hoort nooit voor een tweede keer te worden opgediend. Als de soep in een soepkop wordt geserveerd en het is een bouillon, dan mag het laatste slokje worden gedronken. Als de soep geen bouillon is mag dat in geen geval. Een soeplepel houden we vast alsof het een pen is en we eten van de zijkant van de lepel.

Wijn

Wijn houden we even in de mond alvorens de slok door te slikken. Geen slok nemen als je nog eten in je mond hebt.

Brood

Brood wordt bij een diner nooit gesneden. Je breekt er stukjes vanaf en mag een stukje brood als schuiver gebruiken om voedsel op de vork te krijgen. Bij het hoofdgerecht geldt dit niet, want dan houd je de vork links en het mes rechts.

Aardappelen

Aardappelen snijden we niet. Met de vork breken we steeds een stukje van de aardappel af. Een aardappel in de schil houden we met de vork vast en pellen het met een mes af. Patat prikken we op met de vork. Als dit niet lukt mogen ze eventueel met de hand worden gegeten.

Wild, gevogelte en vlees

Wild en gevogelte eten we met mes en vork. Het botje mag worden afgekloven, mits slechts een hand wordt gebruikt. Karbonades eten we met mes en vork, maar lamskoteletten mogen uit de hand worden gegeten. We snijden alleen een stukje vlees af als we dat bij de volgende hap direct eten.

Pasta

Spaghetti wordt met lepel en vork gegeten, de lepel links en de vork rechts. Een klein deel spaghetti pakken we met de vork op. De gevulde vork zetten we tegen de holte van de lepel, en draaien de vork dan loodrecht om de as. De lepel is niet perse noodzakelijk. Een mes mag hier nooit worden gebruikt.

Vis

Vis wordt gegeten met een viscouvert, twee vorken of met een vork en een stuk brood. Een gewoon mes hoort niet. Van gekookte vis halen we het vel af, maar eerst een kant. Een andere mogelijkheid is steeds een stukje af te snijden en deze direct te eten. Een eventuele graat in de mond werk je voorzichtig naar voren en haalt hem zo discreet mogelijk weg. Als er mosselen op tafel komen, dan nemen we de schelp in de linkerhand en prikken we de mossel er met de vork in de rechterhand uit. Doop vervolgens de mossel in de saus. De lege schelp kan ook als tangetje worden gebruikt om de volgende mosselen uit de schelp te halen. Voor slakken geldt dat we deze in de slakkentang nemen en het beestje er met een vork uitwippen. Het slakkenhuis mag worden leeggedronken.

Artisjokken

Voor artisjokken is geen bestek nodig. Trek de blaadjes er stuk voor stuk uit, doop ze voorzichtig in de saus en zuig ze uit. Deze blaadjes leggen we vervolgens op de rand van het bord. Van de bodem verwijderen we het ' hooi ' en de bodem zelf pakken we aan met een vork.

Asperges

Neem de asperge met de linkerhand bij het uiteinde en leg het kopje met behulp van de vork die we op rechts houden in de saus. Houd de vork onder het kopje en breng de asperge naar de mond, waarna je het eerste stukje afbijt. Vervolgens eten we de rest van de asperge op dezelfde manier.

Maiskolven

Paniek! Want daar ligt een maiskolf en wat nu? Je bestrijkt de kolf met boter, pakt de kolf aan de uiteinden met beide handen beet, of gebruiken de eventuele bijgevoegde maiskolfjes die we dan in de uiteinden prikken. Vervolgens hap je de korrels af, doe dit van links naar rechts of van rechts naar links.

Vruchten

  • Druiven, kersen, pruimen, abrikozen en aardbeien met kroontje eten we uit de hand. Als de aardbeien al van hun kroontje zijn ontdaan, eten we ze met een lepel.
  • Meloen en ananas eten we met een vork. Een mes mag gebruikt worden als de meloen erg hard is.
  • Een appel of een peer snijden we in parten voordat we hem schillen. Daarna eten we de parten uit de hand.
  • Een banaan krijgt bij de steel een inkeping met een mesje. Vervolgens pellen we het en eten het uit de hand. De banaan mag ook in zijn geheel worden gepeld en met mes en vork in stukjes worden gesneden.
  • Perziken nemen we in de linkerhand en snijden we in twee stukken. De pit moet er met het fruitmes worden uitgewipt. Daarna snijd je de perzik in partjes, elk partje prik je aan het vorkje en je wipt het velletje er vlak voor het eten af.
  • Een kersenpit in de mond vangen we op door met de rechterhand een koker te maken en de pit linksboven het bord te leggen. De bedoeling hiervan is dat we deze pitten nog met de linkerhand kunnen bedekken indien nodig.
  • Een sinaasappel is een geval apart. Met het mes snijden we de schil in parten, de vrucht beschadigen we dus niet. Daarna wordt de vrucht gepeld, verwijderen we zoveel mogelijk vliesjes en verdelen we het in parten die we met de hand eten. Dit geldt ook voor een mandarijn.

Kaas

Van een kaasmes mag je, hoe gek het ook klinkt, niet eten. Neem een stukje kaas en doe het op brood of cracker. Geen boter erbij gaan smeren!

Vingerkom, servet, tandenstokers

Een vingerkommetje bij het bord gebruik je als volgt. Alleen de vingertoppen mag je hierin dopen, en alleen in het geval van voedsel dat met de hand wordt gegeten. Een servet mag worden gebruikt maar mag er na het tafelen niet uitzien als een dweil. Altijd voorzichtig de lippen deppen en niet met een ferme veeg. Knoop het nooit in de hals! Een servet vouw je open en leg je op je schoot. Na het eten leg je het op tafel en vouwt het niet op. Tandenstokers mogen nooit worden gebruikt, ook al staan ze op tafel.

Enkele basisregels etiquette

Eet geruisloos, dus kletter niet met het bestek op het bord. Als je even pauzeert met eten leg je vork en mes gekruist op het bord, dus niet het heft en de steel op tafel! Een mes breng je nooit en te nimmer naar je mond, je pakt het bij het heft, maar de wijsvinger mag een stukje op het lemmet rusten. We eten nooit met open mond, en laten de handen op tafel rusten. De pols leunt hierbij op de rand. Wijzen met het bestek is uit den boze, net als ellebogen op tafel. De benen mogen niet worden uitgestrekt onder de tafel. Houd de voeten recht onder de stoel, wegmoffelen is onnodig. Als je een schaaltje wilt aanreiken, mag dat nooit voor iemand langs. Veeg ook nooit je bord schoon met een stuk brood. Na het eten leg je vork en mes parallel op het bord.

Met deze officiële etiquetteregels moet het zeker gaan lukken. Smakelijk eten!

I prefer the Chinese method of eating....You can do anything at the table except arm wrestle. ~ Jeff Smith
Gerelateerde artikelen
Voorgerechten met aardappelLekkere en gemakkelijke voorgerechten, wie wil dat niet. Heerlijke recepten om een makkelijk voorgerecht te bereiden, bi…
Koude Voorgerechten uit Syrië en LibanonIn Syrië en Libanon maken voorgerechten of 'mezze' een belangrijk deel uit van de maaltijd. Tafels zijn vaak overladen m…
Restjes eten bewaren of weggooien?Restjes eten bewaren of weggooien?Het is altijd verstandig om zorgvuldig met het bewaren van eten om te gaan. Spullen dagen in de koelkast bewaren is niet…
De Oostenrijkse keuken: VoorgerechtenVoorgerechten uit Oostenrijk. Een heerlijke haringsalade, aardappelkaas, paprikakaas of een gerecht met kaantjes. De rec…
Bronnen voor koolhydratenBronnen voor koolhydratenKoolhydraten zijn belangrijk in onze voeding, dus ze moeten voor 55-60% deel uitmaken van onze dagelijkse hoeveelheid vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Etiquette aan tafel"

Reacties

Ellen Korse, 30-12-2016 19:27 #19
Wild en gevogelte, wat mag je met je linkerhand afkluiven? Zijn er ook beperkingen? Mvg Ellen.

Pieneman, 23-05-2016 13:52 #18
Ik heb altijd geleerd dat je niet snel je bord leeg moet eten maar moet kijken hoe ver de andere gasten zijn en dan zo veel mogelijk gelijk klaar zijn met eten, is dit correct?

I. Langerak, 19-11-2013 00:53 #17
Pasta, Ik was ooit verteld door een Italiaanse dame, dat het is uit den boze om pasta met vork en lepel te eten. Men hoort het alleen met een vork te eten. Het te draaien op het bord met niet te veel spagetti. Ben benieuwd naar uw reactie. Rijst, niet met mes en vork maar met lepel en vork?

Martin, 10-11-2013 04:35 #16
Even een vraagje.
Breng je bij het eten van een dessert de lepel of de vork naar je mond?
En hoe leg je het bestek boven het bord? De steel van de vork naar links of rechts, en de vork boven of beneden?

Bedankt alvast

Bob van Rijswijk, 17-10-2013 21:30 #15
Etiquette aan tafel.

Graag wil ik dit doorsturen aan mijn kleinzoon in Polen. Heeft U dit bericht in het pools, anders in het engels.
Vriendelijk bedankt voor de moeite.
Bob van Rijswijk.
74 jaar

Aylan, 18-05-2013 01:25 #14
Over het algemeen handige weetjes. Toch nog een kleine, naar mijn mening handige toevoeging aan het stukje over pasta. De Italiaanse traditie schrijft voor dat pasta die wordt geserveerd op een plat bord, zoals spaghetti, slechts met een vork gegeten dient te worden. Pasta geserveerd op een diep bord of in een kom, zoals ravioli, dient slechts met een lepel gegeten te worden. Het gebruik van zowel vork als lepel bij het eten van spaghetti zie ik in Nederland wel vaker maar is, evenals het gebruik van mes en vork bij penne, eigenlijk niet juist.

Larsen, 09-04-2013 14:15 #13
Met welk bestek eet je scampis?

Mark, 04-11-2012 20:31 #12
Zeer handig om even mijn kennis ietwat op te poetsen! Reactie infoteur, 05-11-2012
:)

Kim, 05-12-2010 16:48 #11
@ Johanna. Zo heb ik het ook geleerd van mijn culinair strenge vader: paar strengen met vork naar lepel brengen, in klosje draaien op lepel, vork voorzichtig weghalen en dan lepel naar je mond brengen om te eten.

Edu, 24-11-2010 13:44 #10
Beste Astrid, een aardig stukje, echter ik heb een vraag over het eten van vis uit blik. Dat staat beschreven onder het kopje Koude voorgerechten. Dit artikel gaat toch over etiquette aan tafel? In mijn beleving eet men nimmer vis uit een blik aan tafel. Dat druist tegen alles in.

Johanna, 07-11-2010 10:29 #9
Vorige maand, op vakantie aten we spaghetti, mijn tante beweerde dat ik mijn spaghetti niet goed at. Zij zei, rol je spaghetti op je vork en schuif het dan op je lepel en eet van je lepel! Vreemd, raar gezicht. Ik neem toch aan dat zij fout zat. Wilt u mij een reactie geven. Ze was erg vasthoudend.

Sjak, 14-09-2009 01:10 #8
Nagerecht: ijs en gebak. Couvert erbij: desertlepel en desertvork. Deze worden dan bovenaan bord gelegd.
Moet het vorkje dan in de linker of rechterhand?
Idem dito voor lepeltje.
En eet je dan vanaf het vorkje? Of vanaf de lepel?
Schuif je dan het stukje ijs met de lepel op het vorkje of andersom?

Esther, 16-08-2009 16:16 #7
Na het eten bij een Chinees restaurant krijg je wel eens zo'n warm doekje, ik doe daarmee mijn vingers en evt. mondhoeken. Ik zag onlangs een heer zijn hele snoet en ook zijn nek ermee "wassen" waarvoor gebruik je deze doek nou eigenlijk op de goede manier?

Julian, 18-04-2009 10:31 #6
Is het per se nodig om bij soep van de zijkant van de lepel te eten? Als ik dat doe dan breng ik meestal een slurpend geluid ten hore.

Yasmine Jeanique Wiersema, 17-02-2009 19:32 #5
Hoe zit het nou precies met het bestek? Wat betekent het precies als je het waar legt? Reactie infoteur, 25-02-2009
Hi Yasmine. Met bestek werk je van buiten naar binnen. Messen altijd rechts met de snijkant naar links, vorken links van het bord. Eerste gerecht buitenste, en hoofdgerecht binnenste vork en mes. Niet meer dan drie rijen neerleggen. Nagerecht-bestek kan bovenaan het bord. Groet, A.

Kirsten, 21-12-2008 23:15 #4
Weet iemand wat de etiquette is voor het eten van ongepelde garnalen? Hoor je eerst alle garnalen op je bord te pellen alvoren je begint met eten, of mag je ze ook afwisselend pellen en eten?

Jorg, 31-10-2008 11:13 #3
"Smakelijk eten", doe je alles goed en dan zeg je dit. Dan ben je weer terug bij af. Vraag mij serieus af iedereen de faux pas herkent :-) Reactie infoteur, 03-11-2008
Hi Jorg, de etiquette is hierover verdeeld maar het is vrijwel overal geaccepteerd en 'keurig'. Ergens las ik dat het als nuffig wordt gezien om erover te vallen. Bij deze dus :). Groet, A.

Thomas, 01-04-2008 18:38 #2
Pasta eet je niet met lepel maar aleeen met vork en het oprollen doe je op de rand van het bord. Reactie infoteur, 01-07-2008
Er staat nagenoeg hetzelfde.

Geebelen, 14-11-2007 14:35 #1
Etiquette… er wordt tegenwoordig zo weinig naar gekeken. Waar is die tijd van vroeger? Ben 56 jaar en ben blij dat ook mijn 2 zonen er rekening mee houden. Reactie infoteur, 29-12-2007
Etiquette is eigenlijk nooit weggeweest en er is nog steeds veel belangstelling voor de officiele regels! Gr, A.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 18-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 19
Schrijf mee!