InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Houdbaarheidsdatum op levensmiddelen

Houdbaarheidsdatum op levensmiddelen

De houdbaarheidsdatum is een vermelding op levensmiddelen welke door de warenwet is voorgeschreven. Deze datum geeft de uiterste datum van consumptie weer.

Houdbaarheidsdatum

Respecteer altijd de houdbaarheidsdatum. Deze kan op twee manieren worden weergegeven:
  1. Ten minste houdbaar tot: datum van minimal houdbaarheid
  2. Te gebruiken tot: uiterste consumptiedatum.

Ten minste houdbaar tot

Dit geeft de minimale houdbaarheid van een levensmiddel weer. Dat houdt in de datum tot waarop het levensmiddel zeker zijn specifieke eigenschappen behoudt, op voorwaarde dat het op de juiste manier wordt bewaard.
Na deze datum kunnen afwijkingen optreden, in vooral smaak, geur, kleur, textuur en consistentie.

Deze datum is te vinden op de volgende levensmiddelen welke bij kamertemperatuur bewaard mogen worden:
  • conserven
  • gedroogde voedingswaren
  • producten met hoog suikergehalte
  • sterk zure levensmiddelen

Meestal zijn deze producten ook na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum nog te consumeren.

Conserven zijn meestal enkele jaren houdbaar, doordat ze sterk verhit zijn en hermetisch gesloten zijn. Pas echter wel op met blikjes, vooral als ze oud zijn of deuken en roestplekken bevatten. De beschadigingen kunnen veroorzaakt worden door kleine gaatjes, waarlangs micro-organismen kunnen binnendringen. Conserven worden bij kamertemperatuur bewaard en de kiemen krijgen dus alle kans om uit te groeien, met bederf tot gevolg.

Te gebruiken tot

Deze datum geeft de uiterste consumptiedatum weer. Dit moet op levensmiddelen vermeld worden die zeer bederfbaar zijn. Het gaat dan vooral om:
  • verse kaas
  • versneden vleeswaren
  • voorverpakte versneden groenten
  • kant-en-klaar maaltijden
  • gepasteuriseerde melk

Deze levensmiddelen laten de ontwikkeling van bacteriën toe, waardoor zij slechts beperkt houdbaar zijn. Ziektekiemen, die in staat zijn zich te ontwikkelen bij kamertemperatuur, kunnen de gezondheid in gevaar brengen, wanneer deze datum wordt overschreden. Het is daarom belangrijk op de ‘te gebruiken tot datum’ te letten!

Eet geen levensmiddelen waarvan de uiterste verbruiksdatum overschreden is.
Gerelateerde artikelen
Kan thee bederven?Kan thee bederven?Kan thee bederven en is het dan schadelijk voor je gezondheid? Misschien heb je wel eens thee gekocht, vergeten dat je h…
Algemene Nederlandse en Europese voedingsmiddelenwetgevingElke dag hebben wij eten en drinken nodig om te kunnen overleven. Maar hoe zit het hele systeem, wat regelgeving betreft…
Hoe lang is voedsel houdbaar?Hoe lang is voedsel houdbaar?Op bijna alle producten zit een uiterste houdbaarheidsdatum. Hoe belangrijk is deze houdbaarheidsdatum? Kun je voedsel o…
De houdbaarheid van levensmiddelenDe houdbaarheid van levensmiddelenKan je levensmiddelen die over de datum zijn nog consumeren? Moet je beschimmeld fruit absoluut weggooien? En welke schi…
Voedsel over de houdbaarheidsdatum eten: overzichtVoedsel over de houdbaarheidsdatum eten: overzichtOp bijna alle voedingsmiddelen die je in de winkel koopt staat een houdbaarheidsdatum. Voor veel mensen betekent het ver…

Reageer op het artikel "Houdbaarheidsdatum op levensmiddelen"

Reacties

Bo Beijer, 27-09-2009 15:42 #2
Hoe zit het nu met deuken in een conservenblik. Ik krijg geregeld blikken van de voedselbank met deuken er in. Ik heb er nog geen een opengemaakt omdat ik niet beter weet dan dat gevaarlijk is. Graag uw mening hierover. Reactie infoteur, 29-09-2009
Beste Bo,

Wat ik heb gehoord over deuken in conservenblikken, is dat het schadelijk is. Er schijnen stoffen vrij te komen die niet goed zijn voor de gezondheid.

Jootje

Maurice van Bussel, 02-05-2008 22:37 #1
Klopt het dat de fabrikant aansprakenlijk is voor vermelding hoelang een product precies houdbaar is na opening voor de UHD? Ik vind namenlijk dat het weergegeven moet worden hoelang de houdbaarheid is na opening van een product voor de UHD en aangezien de kansen op vergiftiging en bederf is hier heel groot en kan een gevaar beteken voor de volksgezondheid. Je hoort aan de verhalen van mensen dat de UHD een te grove indicatie is voor specifiekere problemen zoals het vergeten van een dag van opening en de risicos die het daarmee meebrengt.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 05-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!