InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zelf een visschotel maken

Zelf een visschotel maken

Een visschotel is voor velen die visite krijgen een succes. Het kan met de feestdagen maar als u er zelf één samen gaat stellen kunt u ook wat vishapjes serveren voor minder mensen. U kunt de schotel zo aanpassen als u zelf wilt maar in dit artikel kunt u wel allemaal tips en informatie vinden over het maken van een visschotel.

Waarom zelf?

Als u zelf een visschotel samen gaat stellen kunt u zelf bepalen wat u wilt serveren, zo kunnen er wat luxere of goedkopere hapjes op komen en kunt u het aanpassen op de wensen van uw gasten. Daarbij kunt u niet in elke winkel een schotel bestellen en u kunt niet altijd een schotel krijgen voor het aantal personen die u verwacht. Het kost wat tijd maar u kunt vervolgens ook wel vertellen dat u de schotel zelf heeft gemaakt.

Wanneer de vis kopen?

Het beste is om de vis op de dag zelf te halen, dan is het nog het verst. Eventueel kunt u vis van de viswinkel zo'n twee dagen in uw koelkast bewaren. Zorg dat de vis goed afgedekt is zodat uw koelkast er niet naar gaat ruiken.

Hoeveelheid

Er is geen vaste hoeveelheid die geschikt is voor een schaal. Zo wegen de vissoorten allemaal verschillend waardoor u van het ene meer nodig heeft dan van het andere. Een aardige hoeveelheid is ongeveer 60gram per persoon per vissoort.

Welke vissoorten?

Er zijn een aantal mogelijkheden:
  • haring
  • paling
  • gerookte makreel
  • garnalen (hollandse zijn de duurste maar de lekkerste, de noorse zijn de goedkoopste maar minder lekker)
  • gerookte zalm (wilde gerookte zalm is het lekkerst maar ook het duurst)
  • heilbotfilet
  • gerookte forelfilet
Soms serveerd men ook crab op een visschotel, de echte krab is alleen ontzettend duur en meestal alleen op bestelling verkrijgbaar vaak gebruiken mensen een alternatief genaamd 'surimi'. Er zit wel is waar bijna geen krab in maar het lijkt er wel een beetje op, het is voornamelijk samengeperste koolvis maar mager en gezond.

Hoe maakt u schaal op?

Kies een stevige schaal uit die u makkelijk in de koelkast kwijt kunt, verdeel de vis eventueel over twee schalen. De bodem van de schaal kan bedekt worden met bijvoorbeeld eikenbladsla, dit is een sla met mooie vormen wat goed zorgt voor opvulling.
Alle vissoorten die u gebruikt kunt u het beste schuin snijden en allemaal naar de zelfde kant toe leggen. Verdeel de hapjes zo dat de naast liggende niet dezelde structuur of kleur heeft. Van de dunne vishapjes zoals zalm en heilbot kunt u rolletjes draaien die wijd uitlopen.

Wat kan er nog bij?

U zou in het midden van de schaal nog salade kunnen doen, hierbij kunt u ongeveer een ons per persoon aanhouden. Zorg dat de salade netjes op de schaal word afgewerkt door er bijvoorbeeld een pannenlikker over heen te halen. Verder kunt u nog denken aan cocktailsaus en uitjes/zuur voor bij de haring, plaats dit bij voorkeur in aparte bakjes die u eventueel op de schaal zet, ten slotte wilt niet iedereen saus bij de hapjes en de uitjes hebben een overheersende geur.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf een visschotel maken"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 02-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!