InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Waarom kalkoen met Kerstmis?

Waarom kalkoen met Kerstmis?

Waarom kalkoen met Kerstmis? Hebt u er al eens bij stilgestaan waarom er traditioneel kalkoen op het menu staat als we Kerstmis vieren? Er gaat wel een stukje geschiedenis aan vooraf.

De naam

De naam is zogenaamd verbonden met de afkomst van het beestje: in het Frans is dat zonneklaar: dinde of dindon (‘uit India’). Bij ons is het een samentrekking van de Indiase stad Calicut en hoen (kip) ‘Calicut-hoen.
Vreemd genoeg komt de kalkoen voor de Engelsen uit Turkije (turkey) en voor de Portugezen uit Peru (peru).
In werkelijkheid klopt geen van voorgaande verklaringen: de kalkoen is een soort van hoen (kip) die zich miljoenen jaren geleden zelfstandig ontwikkelde bij de Azteken en de Maya’s.

Verkeerde etymologie

De naamsverwarring valt toch logisch te verklaren. Immers, toen Columbus voet op Amerikaanse bodem zette, dacht hij India ontdekt te hebben. Hij zag er de onbekende hoen en het verband tussen India en deze vogelsoort bleef hangen.
Engelse handelaars deden in de 16de eeuw in de Levant zaken. De Ottomanen die er de plak zwaaiden werden Turken genoemd. En deze naam bleef ook voor de kalkoen hangen.
De Portugezen dachten dat de vogel uit het Zuid-Amerikaanse indianenrijk voortkwam. Vandaar dat ze ‘peru’ voor kalkoen gebruiken.

Alles begint bij Thanksgiving

De Pilgrim Fathers waren religieuze extremisten die bij het begin van de 17de eeuw Engeland ontvluchtten en in Noord-Amerika ‘Nieuw Engeland’ stichtten. Zij voerden de traditie van het kalkoen eten op Thanksgiving Day in op de vierde donderdag van november. Dan wordt God bedankt voor de goede oogst.

Hoe kwam de kalkoen op ons feestbord terecht?

Hoewel de jezuïeten de vogel reeds in de 16de eeuw bij ons introduceerden en hij reeds hier en daar met Kerstmis gegeten werd, werd hij nooit echt populair.
Het duurde tot vorige eeuw vooraleer de kalkoen bij ons hoge toppen begon te scheren voor het kerstfeest. De aanzet werd gegeven door de Amerikaanse bevrijders aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen die begrijpelijkerwijze in hoog aanzien stonden, introduceerden hun eet- en leefcultuur en brachten behalve sigaretten en chocolade ook kalkoenen mee. Vermits het voor hen een feestgerecht was (en is) werd het op deze manier ook bij ons een traditie.
Omdat het een grote, dikke vogel is en hij dus vele monden kan spijzen, bleek hij bijzonder geschikt voor familiefeesten.

Bereiding

Het duurt gemiddeld anderhalf uur om een stevige kalkoen van enkele kilo te braden. Een kalkoen van twee à drie kilo volstaat ruimschoots voor zes personen. Het is de gewoonte om de vogel te vullen met gehakt of kastanjes of gedroogd fruit of champignons of truffels of een combinatie ervan.

Een suggestie

Een heel apart recept vindt u op het smulweb: kalkoen met poblanosaus. Het is een oud gerecht uit de Mexicaanse keuken. Misschien het proberen waard?U vindt het hier:
Recept
Gerelateerde artikelen
Thanksgiving: geschiedenis en traditie van de dankdagOp de vierde donderdag in november viert men in de Verenigde Staten Thanksgiving. Dit is de dag van de dankzegging, waar…
Twee manieren om je kalkoen te bereidenEen kalkoen bereiden vergt wat werk, maar dan héb je ook wat. Met deze uitgebreide uitleg en stappen kan het niet fout g…
Gebraden kalkoenEen gebraden kalkoek op tafel met de feestdagen is natuurlijk enorm lekker, maar hoelang ben je er nu mee bezig? Wat heb…
Recept voor gevulde kalkoen, benodigdheden en bereidingRecept voor gevulde kalkoen, benodigdheden en bereidingGevulde kalkoen is wel het meest populaire recept met de kerst. Maar hoe kun je nou een lekkere gevulde kalkoen maken? E…
Kalkoen op het kerstmenu?Kalkoen op het kerstmenu?Het is jaren oubollig geweest, maar de kalkoen op het kerstmenu is weer terug. Kalkoen lijkt eenvoudig te bereiden, maar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom kalkoen met Kerstmis?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 13-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!