InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Jamie Oliver: Recepten, Filosofie, Kookboeken en Restaurant

Jamie Oliver: Recepten, Filosofie, Kookboeken en Restaurant

Jamie Oliver's filosofie van puur en lekker koken met biologische producten past uitstekend in deze tijd, waarin mensen opnieuw op zoek gaan naar de essentie. Jamie Oliver predikt als Naked Chef eerlijk eten en laat die filosofie ook terug komen in zijn kookboeken, recepten en restaurants. Hij laat zien dat eten ook eenvoudig kan zijn en dat echt eten lekkerder is. Maak kennis met Naked Chef Jamie Oliver en zijn recepten, kookboeken en het bijzondere restaurant Fifteen in Amsterdam!

Wie is Jamie Oliver en wat is de filosofie van The Naked Chef?

Jamie Oliver werd bekend als televisiekok op de Britse televisie, waar hij jaren geleden opviel door zijn jeugd, charisma, gedrevenheid en plat Engelse accent. De liefde voor voedsel spreekt bij Jamie uit alles wat hij doet: Jamie Oliver gelooft in puur en eerlijk eten. Dat is ook de reden dat Jamie Oliver ook wel "The Naked Chef" wordt genoemd. Jamie groeide op in een klein dorpje, waar zijn ouders de locale pub bezaten. Jamie voelde er niet zoveel voor om verder te leren en koos er al op 16-jarige leeftijd voor om te gaan studeren voor chef-kok. Toen hij op een dag aan het werk was, spotte een televisie crew Jamie wat het begin betekende van een lange carrière op televisie.

Inmiddels is Jamie Oliver een begrip. Iedereen kent het gezicht en de filosofie van The Naked Chef of heeft één van zijn kookboeken in huis. Jamie Oliver maakt nog steeds kookprogramma's maar produceert inmiddels ook allerlei merchandise en producten voor in de keuken. Relatief nieuw is dat Jamie ook restaurants bezit in toonaangevende plaatsen op de wereld, waar hij probeert om mensen in verschillende landen in contact te brengen met de basics van lekker eten.

Jamie Oliver gelooft in puurheid zonder toevoegingen en zal zijn boodschap blijven uitdragen. Inmiddels heeft Jamie vele trouwe volgelingen, die de wijsheid van de meester in de praktijk proberen te brengen achter hun eigen fornuizen.

Recepten van Jamie Oliver: Puur, eerlijk en biologisch eten

De recepten van Jamie Oliver zijn eenvoudig en worden alleen bereid met natuurlijke en biologische producten. De kwaliteit van het eten zelf is heel erg belangrijk: Zo is er al heel veel smaak zonder dat je heel veel toevoegingen of sauzen nodig hebt om het eten lekker te maken.

Jamie Oliver gelooft erin dat eten puur en eerlijk moet zijn en dat je moet zoeken naar de essentie ervan en dat moet proberen extra te versterken. Simpele bereidingen waarbij je de natuurlijke smaak van het voedsel benadrukt zonder dat je het hoeft te gaan verfraaien met dingen, die eigenlijk niets aan de kernkwaliteiten van de voeding toevoegen.

Kookboeken van Jamie Oliver en het nieuwste boek "Jamie's America"

Wanneer je op zoek bent naar Recepten van Jamie Oliver: Jamie Oliver heeft inmiddels tien kookboeken op zijn naam staan. Het begon allemaal met het boek The Naked Chef, waarin Jamie de lezer liet kennismaken met zijn wens om eten opnieuw eenvoudig en lekker te maken. Daarna maakte hij meerdere boeken, waarin ook lekker eten uit andere culturen steeds meer een topic werd. Dit resulteerde in steeds meer fusion recepten, die ook de basis vormen van wat er op de kaart staat in de verschillende restaurants van Jamie Oliver.

Het nieuwste boek van Jamie Oliver is Jamie's America , waarin Jamie het gevecht aangaat met de junkfood cultuur, waarom Amerika bekend staat. Jamie laat zien dat de VS wel degelijk cultuur heeft op het gebied van voedsel; een historie die verder gaat dan te grote porties en junkfood uit fastfood restaurants. In de verschillende staten van Amerika vond Jamie op zijn zoektocht de meest diverse en heerlijke recepten, die hij naar eigen zeggen ooit is tegengekomen.

De namen van de verschillende kookboeken zijn in chronologische volgorde:
  • The Naked Chef en het vervolg daarop The Return of the Naked Chef
  • Happy Days with the Naked Chef
  • Jamie's Kitchen en Jamie's Dinners
  • Jamie's Italy
  • Jamie's Little Book Of Big Treats
  • Cook with Jamie
  • Jamie at Home and Jamie's Ministry of Food
  • Jamie's America

Restaurants van Jamie Oliver: Jamie's Italian en Fifteen (in Amsterdam)

Vanuit zijn liefde voor Italië opende Jamie Oliver een reeks van buurtrestaurants, waar eerlijk, goed en simpel de Italiaanse keuken wordt geserveerd. In Cornwall, Melbourne en Amsterdam werden bovendien de befaamde Fifteen restaurants geopend, die meer bieden dan alleen maar lekker eten.

In de Fifteen restaurants krijgen kansarme jongeren namelijk de kans om zich door daar te werken te ontwikkelen en zo te kiezen voor een onafhankelijk leven. Het Fifteen restaurant op het Oosterdok in Amsterdam heeft dezelfde filosofie geadopteerd en wanneer je er gaat eten weet je dus niet alleen zeker dat je lekker te eten gaat krijgen maar ook dat daar mensen de kans krijgen om te bouwen aan een toekomst. Jamie Oliver staat niet alleen voor puur en eerlijk voedsel maar probeert ook puur en eerlijk terug te brengen in de samenleving om ons heen.
Gerelateerde artikelen
Bekende televisiekoksBekende televisiekoksEr zijn een heleboel bekende koks van de televisie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Jamie Oliver, Rudolf van Veen, Herman…
Mathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze is de nieuwe dieetgoeroe, na Sonja Bakker is er nu ook een boek van zijn hand, met menu's om gezond af te…
Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?Nu Sonja Bakker kiest voor een periode van rust in haar leven, wordt het tijd voor een nieuwe dieetgoeroe. Het tv-progra…
recensieDe Verre Kust door Diana GabaldonDe Verre Kust is het derde deel van de Reizigers-serie van Diana Gabaldon. In deel drie van de serie worden Jamie en Cla…
Nederlandse websites en blogs over veganismeNederlandse websites en blogs over veganismeAnno 2015 zie je steeds vaker de termen vegan en veganisme langskomen. Wat niet eens zolang geleden werd gezien als een…
Bronnen en referenties
  • Jamie Oliver: The Official Website
  • Jamie Oliver: The Restaurants
  • Jamie Oliver: Jamie's America

Reageer op het artikel "Jamie Oliver: Recepten, Filosofie, Kookboeken en Restaurant"

Reactie

Jose van Diek, 07-12-2009 11:35 #1
Hij is de leukste kok ooit, en zijn recepten zijn erg goed, Jose

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!