InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Bekende televisiekoks

Bekende televisiekoks

Bekende televisiekoks Er zijn een heleboel bekende koks van de televisie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Jamie Oliver, Rudolf van Veen, Herman den Blijker en Gordon Ramsay. Welke bekende chef-koks zijn er allemaal en hoe zijn ze bekend geworden in hun vak? Waar kunnen we deze koks onder anderen van herkennen? Een opsomming!

Jamie Oliver

Jamie Oliver is een Engelse tv-kok. Toen hij zestien was ging hij van school, om lessen te gaan volgen in koken. Hij wilde chef-kok worden. Omdat zijn ouders een eigen horeca bedrijf hadden, wist hij precies hoe het leven in de keuken was. Toen hij in het café ‘the river café’ (het rivier café) in Londen werkte, kwam er een televisieploeg om een documentaire te maken. Zij vonden Jamie Oliver meteen erg leuk en waren hem constant aan het filmen. Hij viel op. De dag nadat het programma op televisie werd uitgezonden, waren er maar liefst vijf programmamakers die wel iets in hem zagen. Hij koos om het programma ‘The naked chef’ (de naakte chef) te gaan maken. Het idee van dit programma was om te laten zien dat koken echt niet moeilijk hoeft te zijn en dat je maar weinig nodig hebt om iets lekkers te maken.Nu heeft Jamie Oliver een eigen restaurant en is al met heel veel programma’s op televisie geweest. Hij heeft ook al een heleboel kookboeken geschreven. Ook in Nederland heeft hij heel veel fans!

Herman den Blijker

Herman den Blijker is een Nederlandse chef-kok. Op zijn zestiende begon hij met koken en toen hij twintig was heeft hij lessen in Frankrijk gevolgd. Hij begon een aantal eigen restaurants. Daarna werd hij bekend op televisie met programma’s zoals ‘herrie in de keuken’ ‘Herman helpt’ en ‘Mijn tent is top.’ Veel mensen zien hem graag op televisie. Hij is goed in de keuken en weet waar hij over praat. Soms kan hij ook een beetje gemeen zijn en daarom vinden de meeste mensen hem juist zo leuk. Hij helpt vooral anderen aan een beter restaurant of een topfunctie in de keuken.

Lonny Gerungan

Lonny is een Nederlandse kok uit Indonesië. Toen hij in Nederland kwam, heeft hij een simpel baantje in de horeca gehad. Ondertussen leerde hij ’s avonds Nederlands. Vijftien jaar lang heeft hij erg hard gewerkt en toen heeft hij zelf een restaurant geopend. In 1997 begon Lonny als tv-kok bij de TROS. Hij presenteerde het programma ‘De reistafel’. Omdat hem dit wel beviel, besloot hij te stoppen met zijn eigen restaurant. Ondertussen heeft hij al heel veel programma’s gepresenteerd en boeken geschreven. Omdat hij uit Indonesië komt, kijkt hij heel anders naar koken dan wij doen. Dat maakt hem zo geliefd.

Gordon Ramsay

Gordon Ramsay is geboren in Schotland, maar is opgegroeid in Engeland. Toen hij negentien was, werkte hij met verschillende koks in verschillende keukens. Hij heeft toen heel veel geleerd. In 1993 werd hij chef-kok van een restaurant, maar later wilde hij toch zijn eigen zaak beginnen. Zijn eigen restaurant kreeg drie Michelinsterren. Er zijn maar drie chefs in Engeland die een restaurant met drie sterren hebben. Je kunt je dus wel voorstellen dat Gordon Ramsay daardoor heel erg bekend werd. Hij opende nog veel meer restaurants. Hij heeft er nu meer dan tien! Het was dan ook niet gek dat er al snel een televisieprogramma kwam. Dit programma heet in Nederland: Gordon Ramsay: gedonder in de keuken. Hierin helpt Gordon Ramsay mensen die een eigen restaurant hebben, maar waar het niet zo goed mee gaat. Gordon Ramsay staat ook bekend om zijn grofheid en schelden. Hij is snel kwaad en dit zie je vaak gebeuren in zijn televisieprogramma’s.

Rudolph van Veen

Rudolph van Veen is geboren op 28 januari 1967 in Weelde. Dat ligt in België. Hij groeide niet op in België, maar in Nederland. Tilburg, om precies te zijn. In 1980 ging Rudolph naar de koksschool in Breda. In 1985 haalde hij zijn diploma en kreeg hij een prijs voor beste leerling. Daarna ging hij naar Zwitserland. Hij werd leerling kok van Cas Spijkers (ook een bekende kok). Hij leerde op deze manier de fijne kneepjes van het vak. Toen hij 27 jaar was, kreeg hij de titel meesterkok. Dat is de hoogste titel die je in Nederland kunt krijgen in de horeca. Hij was de op één na jongste met deze titel.

Daarna ging het allemaal de goede richting op. Rudolph ging werken bij Life & Cooking. Daar heeft hij vijf seizoenen aan deelgenomen. In 2005 besloot Rudolph om wat anders te gaan doen. En daarom verscheen hij in het programma Food & Fit.
Naast zijn werk op televisie heeft hij ook boeken geschreven. Ook heeft hij heel veel prijzen gekregen voor zijn werk. Later ontwikkelde hij de televisiezender 24Kitchen, volledig gericht op eten en koken.

Swedish Chef

De Swedish Chef is misschien wel de meest bekende tv-kok ooit. Het is een figuurtje uit de poppenserie de Muppets. Alles wat hij klaarmaakte mislukte. Het eten vloog in het rond en dieren waren kwaad omdat ze opgegeten werden.
Misschien is de Swedish Chef geen echte bekende tv-kok, omdat hij maar een pop is. Toch zijn heel veel mensen dol op hem.

Nog veel meer

Natuurlijk zijn er nog veel meer bekende tv-koks. Enkele voorbeelden:
  • Joop Braakhekke
  • Cas Spijkers
  • Robert Kranenborg
  • Matt Pretson
  • Gary Mehigan
  • George Calombaris
Gerelateerde artikelen
Jamie Oliver: Recepten, Filosofie, Kookboeken en RestaurantJamie Oliver's filosofie van puur en lekker koken met biologische producten past uitstekend in deze tijd, waarin mensen…
HomeCooker: samenwerking tussen Jamie Oliver en PhilipsHomeCooker: samenwerking tussen Jamie Oliver en PhilipsPhilips heeft in samenwerking met Jamie Oliver, de bekende en populaire Engelse kok, de Philips HomeCooker HR1050/90 ont…
Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?Nu Sonja Bakker kiest voor een periode van rust in haar leven, wordt het tijd voor een nieuwe dieetgoeroe. Het tv-progra…
Originele kerstpakkettenOriginele kerstpakkettenJaarlijks ontvangen de meeste werknemers een kerstpakket. Traditioneel gaat dit om een doos volgestouwd met goedkope lux…
nieuws uitgelichtPiet Huysentruyt luidt de alarmbelNicole Darchambau is in de wereld van de bieren bekend als de dame die reeds meer dan 600 gerechten op basis van bier he…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_bekende_chef-koks

Reageer op het artikel "Bekende televisiekoks"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 30-04-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!