InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Alternatieve manieren van fruit eten, lekker en gezond

Alternatieve manieren van fruit eten, lekker en gezond

Alternatieve manieren van fruit eten, lekker en gezond Iedereen weet dat fruit eten gezond is, maar niet iedereen vindt fruit ook even lekker en dan gaat het met twee stuks fruit per dag, wat nog steeds de norm is, maar erg moeizaam. Je kunt fruit ook op een andere manier tot je nemen en dan gaat het wellicht beter. Verder kan het geen kwaad nog eens te kijken naar wat fruit allemaal voor het lichaam doet.

Combineer met fruit

Fruit kan je op verschillende manieren eten en als niet zon liefhebber van het gewone stukje fruit bent, kijk dan naar andere mogelijkheden.

Bowl

Fruit kan je op meerdere manieren verwerken en een daarvan is zelf een eenvoudige bowl aanmaken. Het werkt als volgt:
  • Voeg enkele fruitsoorten naar smaak bij elkaar. Denk hierbij aan ananas, aardbeien, bessen, peer, appel e/o banaan.
  • Vang het nat van de vruchten op en doe er wat suikervrije siroop bij (te koop in de natuurwinkel).
  • Laat het geheel een tijd afgedekt in de koeling staan om het vervolgens op een later tijdstip leeg te lepelen.
  • Voor de avonduren kan je er desgewenst nog een scheutje wijn aan toevoegen (maar niet te veel, dat is dan weer niet goed).

Fruitijsblokjes

Ideaal voor de warmere dagen en helemaal om aan kinderen te geven. Het werkt als volgt:
  • Pak enkele fruitsoorten naar wens en maak deze klein of pers ze uit.
  • De kleine stukjes fruit leg je in het malletje van de ijsblokjesmaker.
  • Het sap giet je in het malletje van de ijsblokjesmaker.
  • Doe er een beetje water bij tot het water tot de rand komt.
  • Zet het in de vriezer tot alles goed bevroren is.
  • Trakteer jezelf of kinderen op warmere dagen enkele blokjes (ook een prima vervanger voor een glas water).

Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay
Zuivel
Zuivel is bij uitstek geschikt om fruit in te verwerken. Als je van zuivel houdt, kan je perfect combineren met verschillende soorten fruit. Denk hierbij aan (magere) kwark of (magere) yoghurt, ook de sojavormen zijn prima te combineren.

Heerlijk om een aardbeien, (rode of blauwe) bessen, stukjes appel of peer, frambozen, banaan en zelfs stukjes mango in te verwerken. De nattere fruitsoorten zoals ananas, kiwi, abrikozen en mandarijnen of sinaasappel kunnen ook, maar verdunnen je zuivel wat meer. Als je dit niet erg vindt, is het ook prima te combineren.

Blender

Lekker fruit in de blender werkt in de ochtend ook prima. Zo krijg je een stoot vitamine naar binnen. Het is goede vervanging van het ontbijt. Maar je moet dan wel fruit nemen met veel vezels, anders hebben je darmen niet genoeg te verwerken.

Bron: Romanov, PixabayBron: Romanov, Pixabay
Denk hierbij aan:
  • banaan
  • kiwi
  • ananas
  • aardbeien
  • sinaasappel
  • (rode of blauwe) bessen
  • stukjes meloen

Maak er een geheel van met wat blaadjes mint, eventueel een scheutje koud water (afhankelijk van de hoeveelheid sap) en desgewenst wat kokos voor de liefhebber. Maar je kunt het ook combineren met groenten zoals spinazie of selderij.
Bron: 3dman Eu, PixabayBron: 3dman Eu, Pixabay

Calorieën

Het aantal calorieën per fruitsoort loopt wel iets uiteen. Bijgaand enkele van de meer gangbare fruitsoorten (uitgaan van calorieën per stuks fruit tenzij aangegeven). Eet je ze in normale porties, dan betreft het nog steeds relatief weinig calorieën:
  • appel: 60
  • sinaasappel: 56
  • meloen (10 gram): 1
  • mandarijn: 23
  • kers: 2
  • peer: 61
  • aardbei: 5
  • druif (10 gram): 6
  • bes (10 gram): 3
  • kiwi: 30
  • banaan: 88
  • mango (10 gram): 5
  • ananas (10 gram): 5

Wat doet fruit voor je?

We weten dat fruit goed voor de huid is, maar waar is fruit nog meer goed voor? Enkele van de meer bekende fruitsoorten onder de gezondheidsloep.
  • Fruit met betacaroteen ofwel vitamine A is goed voor de ogen. Denk hierbij aan fruitsoorten als abrikozen en perziken, sinaasappels.
  • In de steenvruchten abrikozen, perziken en nectarine zit ook nog luteïne en zeaxanthine. Het vormt als het ware een zonnebril voor de ogen en beschermt het netvlies (tegen veroudering).
  • Lycopeen is een antioxidant en treffen we onder meer in watermeloen aan. Het beschermt mogelijk bij prostaatkanker en is daarnaast de ultieme dorstlesser. Bovendien, voldoende drinken doet de huid ook weer goed.
  • Vitamine C, die we onder meer in sinaasappels en aardbeien aantreffen, is goed om onze weerstand op peil te houden.
  • Men zegt dat geel goed voor de bloeddruk is, omdat daar kalium in zit. De banaan is daar een voorbeeld van, maar ook de honingmeloen.
  • In pruimen treffen we veel antioxidanten aan en dat is goed om ziektes buiten de deur te houden.
  • Een andere bloeddrukverlager is de bes, met name de rode bes. Zon twee ons per dag is een goede hoeveelheid.
  • De aardbei bevat veel vitamine C en foliumzuur. Goed tegen bloedarmoede en prima voor de weerstand.

Tot slot

Fruit is gezond, dat zal niemand ontkennen. Maar niet iedereen eet fruit zo eenvoudig als het veelal aangeboden wordt. Verwerk het dan op een andere manier, maar neem het in ieder geval dagelijks tot je en varieer!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een fris fruitontbijtEen fris fruitontbijtOok in de warmere maanden is het belangrijk om goed te eten, maar het kan allemaal wel wat luchtiger. Zo is fruit in com…
Toetjes met fruitToetjes met fruitDe zomer is bij uitstek een periode om de maaltijd met een fris en gezond toetje af te sluiten. Wat beter dan het toetje…
Tips voor afvallen en gezond eten!Tips voor afvallen en gezond eten!Volgt u al een dieet, maar kunt u dit moeilijk volhouden? Hier enkele tips om toch zo nu en dan een extraatje te eten, z…
Afvallen met behulp van groene smoothiesAfvallen met behulp van groene smoothiesSmoothies zijn heerlijke verkoelende drankjes, waarbij fruit wordt gepureerd in de blender en veelal wordt aangelengd me…
Bronnen en referenties
  • https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/fruit-iedere-kleur-zijn-eigen-gezonde-nut
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/lycopeen.aspx
  • https://degeneeskrachtigekeuken.nl/2014/06/12/waarom-is-fruit-gezond/
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Romanov, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: 3dman Eu, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Alternatieve manieren van fruit eten, lekker en gezond"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 19-08-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!