InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Hoe word je een goede kok?

Hoe word je een goede kok?

Koken is een vaardigheid dat iedereen kan aanleren. In dit artikel tips voor iedereen die beter wilt leren koken. Om goed te leren koken, is het volgende zeer belangrijk:
  • een goede ingedriëntenkennis: weten hoe alles hoort te smaken.
  • een goede materiaalkennis: weten hoe je keukengerief gebruikt.
  • experimenteren: durven afwijken van recepten en smaken durven combineren.
  • proeven: tijdens het koken regelmatig proeven.

Ingedrientenkennis

Een goed gerecht bestaat uit een combinatie van de juiste ingedriënten op de juiste manier bereid. De smaak en de textuur van een gerecht bepalen of we het lekker vinden of niet. Beiden zijn subjectief: niet iedereen heeft dezelfde smaakervaring en ook niet dezelfde voorkeuren.

Elk ingedriënt heeft een unieke smaak. De overheersende smaak is oftewel zoet, zuur, zout, bitter of wrang. Door een bepaalde bereiding wordt de smaak versterkt of verzwakt. Ook andere ingedriënten versterken of verzwakken de smaak.

Door een goede kennis van de ingedriënten (smaak, bereidingswijzen en kenmerken) kan je de juiste bereidingswijze en de juiste combinatie van ingedriënten kiezen om een goed gerecht samen te stellen.

Materiaalkennis

Goed keukengerief is voor een kok even belangrijk als goed werkgerief voor een timmerman. Het is moeilijk een goed gerecht te bereiden als je niet vertrouwd bent met het gebruik van keukengerief. Er zijn tegenwoordig ook veel elektronische snufjes die het bereiden van eten versnellen. Toch is eenvoudig keukengerief vaak efficiënter om het juiste resultaat te bereiken.

Experimenteren

Durf experimenteren in de keuken. Gebruik niet altijd het standaardrecept uit je kookboek, maar durf afwijken van het recept. Combineer verschillende smaken en andere bereidingswijzen voor een uniek resultaat. Soms zal het resultaat tegenvallen, maar vaak is het resultaat verrassend (met een goede ingedriëntenkennis en veel verbeelding krijg je de beste resultaten). Kijk ook hoe anderen smaken combineren.

Proeven

Tijdens het koken proeven is zeer belangrijk. Het resultaat kan verschillend zijn dan verwacht door verschillende factoren zoals bijvoorbeeld een ander merk van een bepaald ingedriënt of weersomstandigheden. Gebruik hiervoor proper keukengerief. Dit vooral omwille van de hygiëne, maar ook doordat speeksel sommige smaken beïnvloedt.

Tot slot

Maak het koken niet complexer dan nodig en geniet ervan. Liefde voor het koken is het belangrijkste ingedriënt!
© 2009 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe word je een goede kok?"

Infoteur: Nesibe
Laatste update: 22-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!