InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Is zuurdesembrood gezond?

Is zuurdesembrood gezond?

Is zuurdesembrood gezond? Zuurdesembrood is een brood waarin de gist is vervangen door een natuurlijk alternatief: zuurdesem. Dit natuurlijk rijsmiddel is gemaakt van bloem en water. Zuurdesembrood wordt soms gezien als gezonder dan gewoon brood. De vraag is echter of dit wel waar is. Wat is zuurdesembrood en is het wel echt zo gezond?

Wat is zuurdesembrood?

Bij het maken van brood wordt gist gebruikt om het deeg te laten rijzen. Bij zuurdesembrood is de gist vervangen door zuurdesem. Men maakt een mengsel van water en bloem en laat dit rusten. Elke dag voeg je een klein beetje bloem en water toe, waardoor bacteriën de kans hebben zich te ontwikkelen. Hierdoor gaat het mengsel op een natuurlijke manier gisten en wordt het luchtig. Het is eigenlijk een rottingsproces wat met een net woord 'fermentatie' wordt genoemd.

Lang rusten

Bij het maken van het brooddeeg wordt een bepaald percentage gebruikt van het zuurdesem. Daarna laat de bakker het deeg ook geruime tijd (dit kunnen wel twee dagen zijn!) rusten voordat het de oven in gaat.

Stevige structuur

Zuurdesembrood is stevig van structuur. Zo zal je boterham bijvoorbeeld niet zo snel scheuren als je er boter op smeert. Door de knapperige korst en stevige structuur moet je op dit brood wel degelijk goed kauwen, maar de echte broodliefhebber zal dit geen problem vinden.

Hoe lang duurt het voordat je zuurdesem hebt?

Het mengsel van water en bloem “voed” je elke dag met een beetje bloem en water. Na ongeveer een week is het zuurdesem klaar voor gebruik.

Moederdeeg

Het is gebruikelijk dat je niet alle zuurdesem tegelijk gebruikt, maar een ‘moederdeeg’ hebt wat je steeds laat groeien. Hiervan kun je dan weer een stuk gebruiken bij het bakken van een nieuw brood. Zo kan het zijn dat je na jaren broodbakken nog steeds een beetje desem gebruikt van je allereerste brood!

Is zuurdesembrood zuur?

Bij de gisting van het zuurdesem komt een zurige lucht vrij. Je zou kunnen denken dat zuurdesembrood dan ook erg zuur is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Hoe zuur je brood is hangt af van de kwaliteit van je bloem, de rijstijd van het deeg en de luchtvochtigheid van de ruimte waarin je het deeg maakt/bewaart. Kortom, zuurdesembrood hoeft helemaal niet zuur te zijn!

Voordelen voor je gezondheid

Zuurdesembrood is niet per definitie gezonder dan gewoon brood. Wel heeft het brood een lage glycemische index, waardoor het minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel geeft dan gewoon brood. Ook kan het brood een positief effect hebben op de darmwerking door de lactobacillen die in het brood zitten. Er zijn mensen die aangeven dat ze minder last hebben van een prikkelbare darm en eczeem, maar wetenschappelijk bewijs is hier nog niet voor.

Natuurlijk brood

Vooralsnog kiezen mensen vaak voor zuurdesembrood, omdat het een brood is wat met alleen natuurlijke middelen en zonder onnodige toevoegingen is gemaakt. Bloem, water en zout zijn de ingrediënten waarmee dit brood wordt gemaakt. Dit in tegenstelling tot het gewone “supermarktbrood” waarin vaak broodverbeteraars, suiker en andere dingen zijn toegevoegd. De voordelen van zuurdesembrood ten opzichte van normaal gistbrood:
  • Het is lekker stevig en krokant
  • Het is langer houdbaar
  • De lactobacteriën hebben een positieve werking op je spijsvertering
  • Bevat minder fytinezuur, waardoor mineralen beter in je lichaam worden opgenomen
  • Zorgt voor minder schommeling in je bloedsuikerspiegel
  • Gemaakt van puur natuurlijke ingrediënten

Bakkers en zuurdesembrood

Niet elke bakker verkoopt zuurdesembrood. Misschien komt dit doordat het langer duurt om zuurdesembrood te maken. Er zijn ook bakkers die één of enkele soorten zuurdesembrood verkopen. Ook zijn er bakkers, zoals het Vlaamsch Broodhuys die alleen maar zuurdesembrood verkopen. Een walhalla voor mensen die liever alleen zuurdesembrood willen eten!

Geen beschermde titel

Zuurdesembrood is geen beschermde titel en er zijn dus geen duidelijke richtlijnen voor opgesteld. Zo mag gewoon gistbrood met een klein beetje zuurdesem erdoor ook al zuurdesembrood worden genoemd. Let hier dus op als je puur zuurdesembrood wilt kopen. Of maak het gewoon lekker zelf…

Kortom, van zuurdesembrood is niet wetenschappelijk bewezen dat het gezonder is dan normaal brood. Echter worden er aan zuurdesembrood wel goede eigenschappen toegekend. Daarnaast is het een puur natuur product wat ook nog eens heerlijk smaakt. Zuurdesembrood is in verschillende varianten zoals wit en volkoren verkrijgbaar.
© 2016 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is zuurdesem?Zuurdesembrood is welbeschouwd een wondermiddel. Slechts twee ingrediënten: water en meel kan een zeer lekker smakende b…
Zuurdesembrood bakken, hoe doe je het zelfZuurdesembrood bakken, hoe doe je het zelfVolgens de macrobiotiek is zuurdesembrood gezonder dan gistbrood en je kan het veel langer houden, zelfs uit de koelkast…
Zuurdesem zelf maken en zuurdesembrood bakken + variatiesIn dit artikel vindt u het recept om zelf zuurdesem te maken, en hoe u deze zuurdesem kunt gebruiken om zelf brood zonde…
De geneeskracht van bruin broodDe geneeskracht van bruin broodBruin brood behoort de volle tarwekorrel als basis te hebben. Wanneer er kleurstoffen in bruin brood zitten dan eet je e…
De broodmachineDe broodmachineWat is er niet lekkerder om 's morgens wakker te worden met de geur van vers gebakken brood. U hoeft nu niet meer naar d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hadevora, Pixabay
  • www.vlaamschbroodhuijs.nl
  • www.natuurdietisten.nl
  • www.missnatural.nl
  • www.margriet.nl
  • www.walrabenstein.nl

Reageer op het artikel "Is zuurdesembrood gezond?"

Infoteur: Cato
Gepubliceerd: 21-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!