Buisman koffiestroop: het aroma in uw koffie
Buisman uit Zwartsluis staat bekend om zijn koffiestroop die wordt gebruikt om de smaak van koffie te verbeteren. In elke keuken stond vroeger wel een potje Buisman. Jongere mensen kennen het merk meestal niet, hoewel Buisman in het buitenland een begrip is. Het bedrijf gaat met zijn tijd mee en brengt verschillende koffie- en chocoladespecialiteiten op de markt. Daarnaast is er Buisman cacao en maakt het bedrijf smaak- en kleurversterkers voor de voedingsmiddelenindustrie.Het ontstaan van Buisman
Aan het eind van de negentiende eeuw was koffie schaars en bovendien erg duur. Dit kwam door de economische blokkade die Napoleon had ingesteld op alle Britse producten. Men zocht een alternatief voor koffie, dat werd cichorei. Ook toen de echte koffie weer volop te krijgen was bleef men cichorei gebruiken want koffie was een duur product.Buisman in Zwartsluis
Helaas heeft cichorei van nature een bittere smaak dus ging men op zoek naar een vervanger. Op 9 augustus 1867 brandde Herman Buisman in Zwartsluis zijn eerste 'koffijstroop', dit was het begin van Buisman, een echt Hollands bedrijf dat anno 2020 nog steeds bestaat. De fabricage van Buisman gebeurt nog altijd in Zwartsluis.
Wat is nu precies koffiestroop?
Koffijstroop, of koffiestroop is een mengsel van gekaramelliseerde glucosestroop en melasse (bijproduct van suikerriet of suikerbieten). Het wordt gebruikt om de smaak van koffie te verbeteren en dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat koffie vroeger duur was en men door een schepje Buisman toe te voegen minder koffiebonen nodig had. De koffie kreeg dan wat meer pit. De koffiestroop was oplosbaar in water en Buisman Gebrande Suiker werd een begrip in Nederland. Tot in de jaren zestig van de twintigste eeuw stond in bijna elke keuken een blikje Buisman met het bekende metalen lepeltje en haalde men het verkooprecord van tien miljoen blikjes per jaar.Buisman en het buitenland
In 1915 exporteerde Buisman naar Italië en al snel volgden Duitsland, België en Luxemburg. Ook in de Verenigde Staten, Australië, Canada, Suriname en Zuid-Afrika werd Buisman een begrip en dat is anno 2020 eveneens het geval. Dat geldt overigens niet voor de mensen van een jaar of twintig, meestal hebben zij nog nooit van Buisman gehoord. In 1951 mocht Buisman het predicaat 'Koninklijke' voor zijn naam zetten, een koninklijk keurmerk dat kan worden verleend aan bedrijven die van grote betekenis zijn en die tenminste honderd jaar bestaan.Buisman Aroma
De Buisman Gebrande Suiker van vroeger kennen wij als Buisman Aroma. Het recept is vrijwel hetzelfde als het originele recept van Roelof Buisman. Koffie is een betaalbaar product geworden en toch voegen veel mensen nog altijd een schepje Buisman aan hun koffie toe. Elk jaar worden er gemiddeld 700.000 blikjes Buisman Aroma verkocht. Vanaf 1 augustus 2015 zitten de Aroma Classic en Aroma Royal net als vroeger weer in een blikje, de Classic in een bruin blikje en de Royal in een blauw blikje van elk 150 gram. Anno 2018 is Buisman Royal uit het assortiment genomen.Bewaaradvies
Een blikje Buisman koffiestroop moet goed worden afgesloten, want als er vocht bij de koffiestroop komt wordt de koffiestroop hard en is de koffiestroop niet meer te doseren. Bewaar het blikje daarom op een koele en droge plek, bij voorkeur in de koelkast.
De koffie- en chocoladespecialiteiten van Buisman
Begin jaren negentig kwamen er verschillende koffie- en chocoladespecialiteiten op de markt. Er zijn zeven smaken verkrijgbaar:- Cappuccino
- Latte Macchiato
- Café au Caramel
- Hot Chocolate
- Wiener Melange
- White choco mocha
- Koffie Verkeerd
Alle smaken zijn verkrijgbaar in een kartonnen bus. De Cappuccino, Latte Macchiato, Café au Caramel en de Hot Chocolate zijn eveneens verkrijgbaar in een portieverpakking. En nieuw is de Koffie Compleet, koffie met creamer en suiker ineen.