InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Biologische koffie - voordelen, productie en varianten

Biologische koffie - voordelen, productie en varianten

Biologische koffie - voordelen, productie en varianten Biologische koffie is een koffie dat groeit zonder het gebruik van synthetische meststoffen of bestrijdingsmiddelen. Op een land dat genoeg tijd heeft gekregen om zichzelf te ontgiften, zonder het gebruikt van genetisch gemodificeerde organismen. Ook wordt de koffie verwerkt en verpakt zonder de betrokkenheid van een chemische stof.

Voordelen

Gezondheidsvoordelen

Biologische koffie is goed voor de gezondheid. Het bevat namelijk geen enkele toxische residuen van synthetische meststoffen, pesticiden, herbiciden, kunstmatige smaak- of kleurstoffen of bewaarmiddelen. Deze slechte stoffen kunnen je lichaam dus niet binnenkomen door het drinken van biologische koffie. Dit kan bij niet biologische koffie daarentegen wel, daarin kunnen deze stoffen zitten. Het betekend echter niet dat biologische koffie als water gedronken kan worden.

Goed voor het milieu

Andere voordelen van biologische koffie zijn gerelateerd aan het milieu. Sinds er geen chemicaliën worden gebruikt in de productie, de verwerking en het inpakken wordt het milieu dus niet vervuild. Er is ook geen risico dat kleinere dieren zoals vogels, knaagdieren, of eekhoorns worden vergiftigd en gedood als gevolg van deze giftige chemicaliën. Daarom houdt biologische koffie het milieu dus in balans.

Productie

Biologische koffie wordt verwerkt met behulp van droog malen of nat malen. Droog malen betekend in feite het scheiden van bonen uit gedroogde koffiebessen. Het opnieuw drogen gebeurt door middel van een machine of het laten drogen in de zon. Nat malen is kostbaar, tijdrovend en niet geheel milieuvriendelijk(er wordt veel zoet water gebruikt om te wassen) tenzij het wordt toegepast op koffiebonen, waarbij geen chemicaliën bij worden betrokken. Het is één van de meest zekere methoden om hoogwaardige gastronomische bonen te produceren. Grote bedrijven gebruiken deze methode.

Roosteren/branden

Biologische koffie roosters worden gebruikt voor het sorteren, het roosteren, koeling, stabiliseren, en de verpakking. Branden van koffie kan worden gedaan door drum roosteren of hete-lucht roosteren. Biologische koffie roosters zorgen ervoor dat er geen chemische zouten, gassen, smaakstoffen of additieven zijn toegevoegd die de smaak beïnvloeden. Green Mountain Coffee Roasters en Dean's Beans Coffee Roasters zijn twee vertrouwde namen die koffie roosteren.

Varianten

Biologische boskoffie

Deze variant groeit in de natuurlijke schaduw in tropische gebieden zonder het land te ontginnen voor landbouw. Deze koffie groeit langzaam, maar de koffie is smaakvoller en heeft meer aroma. Het grootste voordeel van deze koffie is dat er geen bos om hoeft te worden gekapt. Uiteraard worden er ook geen chemicaliën gebruikt. Een soort die veel lijkt op de boskoffie is de biologische vogel vriendelijke koffie, het enige verschil is dat bij de laatst genoemde koffie goed wordt gedacht aan het natuurlijke bestaan van vogels.

Biologische Kona koffie

Deze biologische koffie groeit op de vruchtbare vulkanische bodem van de regio Kona in Hawaï. Biologische Kona koffie wordt geproduceerd in boerderijen die geen kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken. De koffie is absoluut afhankelijk van de vruchtbaarheid van de bodem. De Kona koffie heeft een uitgesproken smaak en aroma, dit is te danken aan het klimaat en de bodem van de regio. Kijk altijd naar het de tekst ‘’100% biologische Kona koffie’’ op de pakketten. Veel fraudeurs proberen normale koffie te verkopen onder de Kona naam.

Biologische groene koffie

De biologische groene koffie wordt verkregen uit koffieplanten die biologische geteeld worden. De koffie wordt verkregen uit rauwe koffiebonen die niet zijn geroosterd. Ook bij deze koffie worden er uiteraard geen chemicaliën gebruikt bij het produceren. De Smaak van biologische groene koffie is afhankelijk van een goede bodem, juiste hoogte, het klimaat en de verwerking. Hetis rijk aan antioxidanten en heeft chlorogeenzuur, er wordt geloofd dat dit meer effect heeft dan antioxidanten in het neutraliseren van vrije radicalen. Ook versnelt ook de stofwisseling.

Lees verder

© 2014 - 2019 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koffie drinken: Voordelen en nadelenKoffie drinken: Voordelen en nadelenHeel wat mensen starten de dag met een kop koffie. Sommigen drinken daarna nog een of meerdere koppen, om verschillende…
Biologische babyvoedingBiologische babyvoedingGoede voeding is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Voor baby’s en jonge kinderen geldt dit al helemaal, o…
De geneeskracht van koffieDe geneeskracht van koffieAls je het woord geneesplanten hoort dan denk je in eerste instantie niet dat koffie daarbij hoort. Toch heeft koffie al…
De voordelen van het drinken van koffieDe voordelen van het drinken van koffieVele Nederlanders hebben als ochtend ritueel het drinken van een kop koffie voordat ze beginnen met hun dag. Velen geven…
Koffie is gezond!Koffie is gezond!Koffie is één van de meest geliefde dranken in Nederland. Lange tijd werd gezegd dat koffie ongezond is, omdat het de bl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Robert Knapp, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://healthyeating.sfgate.com/benefits-organic-coffee-consumption-7584.html
  • http://www.naturland.de/fileadmin/MDB/documents/Publication/English/Production_guideline_SIPPO.pdf
  • http://eartheasy.com/eat_shadegrown_coffee.htm
  • http://organiccoffeehawaii.com/about-kona-coffee/
  • http://www.naturalnews.com/035903_coffee_bean_extract_antioxidants.html

Reageer op het artikel "Biologische koffie - voordelen, productie en varianten"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!