InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Mosselen met friet, het Belgische nationale gerecht

Mosselen met friet, het Belgische nationale gerecht

Mosselen met friet, het Belgische nationale gerecht Mosselen met friet, mosselen friet of moules-frites zijn allemaal synoniemen voor het zeer populaire Belgische nationale gerecht. Mosselen worden gegeten vanaf juli tot april. In vele Belgische families wordt het op 21 juli geserveerd als hoofdmaaltijd op de nationale feestdag van België. Echte mosselen met friet worden geserveerd met mayonaise en een fris pintje. Ook in Noord-Frankrijk worden veel mosselen met friet geserveerd. Het gerecht is als het ware een trekpleister op de braderie van Rijsel. Ook in Parijs kan je heel vaak moules-frites terugvinden op de menukaart.

Wat zijn moules-frites?

Moules-frites is het Belgisch nationaal gerecht. Mosselen worden gegeten vanaf de maand juli tot en met april. Mosselen met friet zijn eigenlijk in gezouten water gekookte mosselen met een portie frieten. De mosselen worden gekookt in een mosselpot, aangevuld met selder en uien. Men rekent in België 1,2 kilogram tot 1,5 kilogram mosselen per persoon. In België eet men ze graag met wat mayonaise op de frietjes. In Frankrijk, en meer bepaald in Parijs en tijdens de braderie van Rijsel, worden ook veel mosselen gegeten.

Bron: Enow, PixabayBron: Enow, Pixabay

De bereiding van mosselen met friet

Zorg ervoor dat je ongeveer 1,2 kilogram tot 1,5 kilogram mosselen per persoon hebt. In België kiest men voor de Zeeuwse mosselen, die wat minder zout zijn. In Frankrijk echter zijn de mosselen afkomstig uit de volle zee.

De eerste stap bestaat eruit je mosselen te spoelen in koud water. Je doet dit drie keer zodat ze mooi schoongemaakt zijn en alle zand van de mosselen verdwenen is. Vervolgens snij je uien in halve ringen en snij je selder in blokjes. Je neemt een eetlepel boter en doet de boter in een kookpot. Je gooit de selder en ui erbij, samen met wat water, en als laatste voeg je er de mosselen aan toe. De mosselen moeten ongeveer vier à vijf minuten koken. Ze zijn klaar als de mosselen openstaan. Je zal merken dat er sommige mosselen zich niet openen. Die hoef je dan ook niet op te eten. De frietjes laat je gaar bakken in een frituurketel en serveer je met wat mayonaise bij voor de liefhebbers. Je typisch Belgisch gerecht is nu klaar.

Mosselen en kwaaltjes

In het begin van het mosselseizoen bevatten de mosselen nog veel eiwitten. Sommige mensen zijn overgevoelig voor eiwit van de mosselen, wat kan leiden tot irritatie van de huid en misselijkheid. In de loop van het mosselseizoen is het eiwitgehalte niet zo hoog meer en verkleint dus het risico op mosselziekte.

Mosselen eten tijdens de zwangerschap is geen probleem. In het verleden werd dit vroeger afgeraden omdat de mosselen niet zo goed gekoeld konden worden. Mosselen waren toen meer vatbaar voor salmonellavergiftiging. Nu worden de mosselen heel goed gekoeld, waardoor zwangere vrouwen zonder veel problemen van mosselen kunnen smullen.

Mosselen en kunst

Marcel Broodthaers maakte in 1966 het kunstwerk “De grote mosselpot”, dat in 2001 door het SMAK in Gent werd aangekocht. Het Belgisch nationaal gerecht vertaalt zich dus ook heel mooi in een kunstwerk.

Nationale feestdag België op 21 juli – Traditie moules-frites

Op 21 juli vieren de Belgen de nationale feestdag. Het is de herdenking aan de eedaflegging van de eerste koning der Belgen, Leopold I, in 1831. In België geldt deze dag als officiële feestdag, waardoor 21 juli een algemene verlofdag is voor de winkels, banken, openbare diensten, enzovoort. Op 4 juni 1831 besliste het Nationaal Congres om Leopold van Saksen-Coburg-Gotha (Leopold I) uit te roepen tot eerste koning van België. De koning kwam per boot vanuit Engeland en kwam aan in Calais. Via Calais ging hij per koets naar de Panne. Vervolgens trok hij verder door het land om op 21 juli 1831 de eed af te leggen.

Op de nationale feestdag zijn er verschillende ceremonies om de aflegging van de eed te herdenken. De Belgische koninklijke familie woont in de voormiddag het Te Deum bij in de Sint-Goedele kathedraal te Brussel. Ook politieke verantwoordelijken, ambassadeurs en Europese prominenten zijn aanwezig tijdens het Te Deum. In de namiddag is er dan traditioneel het militair defilé vóór het Koninklijk Paleis. Daarnaast zijn er in Brussel in en rond het Warandepark, op de Zavel en het Poelaertplein allerlei feestelijke activiteiten. ’s Avonds wordt er traditiegetrouw afgesloten met een prachtig vuurwerk. Op deze feestdag bieden de bistro’s en restaurants aan de talrijke bezoekers hun beste moules-frites aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recepten: Bretonse mosselen en gegratineerde mosselenRecepten: Bretonse mosselen en gegratineerde mosselenDe mossel, de bekendste van de schelpdieren, is er in vele soorten en maten. De Hollandse is er van extra (klein) tot de…
De mosselen: de grote dame in het zwartDe mosselen: de grote dame in het zwartZeeland herbergt een bron van lekkernijen, zoals de Mossel: de grote dame in het zwart. Tijdens het seizoen van half jun…
Zwanger en mosselenZwanger en mosselenEr wordt nogal eens gedacht dat het eten van mosselen tijdens de zwangerschap gevaarlijk kan zijn. In de meeste gevallen…
Mosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeldMosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeldVeel mensen denken dat mosselen alleen verkrijgbaar zijn als er een R in de maand zit. Mosselen zijn ook in andere maand…
Mosselen eten: gezellig, gezond en gemakkelijkMosselen eten: gezellig, gezond en gemakkelijkElk jaar is er weer een nieuwe oogst mosselen. Vanaf begin juli zijn mosselen overal volop te koop. Vooral onze zuiderbu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Juliwatson, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_feestdag_van_Belgi%C3%AB, 20 juli 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Mossel_%28weekdier%29, 20 juli 2015
  • Vtm.be, http://koken.vtm.be/de-keuken-van-sofie/recept/mosselen-met-friet, 20 juli 2015
  • Afbeelding bron 1: Enow, Pixabay

Reageer op het artikel "Mosselen met friet, het Belgische nationale gerecht"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eet-en drankadvies
Schrijf mee!