InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedselverspilling in Nederland

Voedselverspilling in Nederland

Voedselverspilling in Nederland Zowel de boer, de supermarkt als consument maakt zich schuldig aan voedselverspilling. Consumenten gooien hiervan het meeste weg. In Nederland gooien mensen zon 41 kilo goed voedsel weg, dat is ruim zon 340 euro per huishouden. De meeste mensen onderschatten hun eigen voedselverspilling en producten worden vaak onnodig weggegooid. Wereldwijd verspillen we een derde van al het voedsel dat wordt geproduceerd!

Feiten

In Nederland en wereldwijd wordt er veel voedsel verspild. Wereldwijd gaat elk jaar 2,5 miljard ton voedsel verloren, ruim een derde van de voedselproductie. In Nederland gooien we ongeveer 41 kilo goed voedsel weg, dat zijn per jaar zon 100.000 vuilniswagens aan eten. Vooral melk, brood en groenten staan hoog op de lijst van verspilde producten.
Het onderzoek naar voedselverspilling van Milieu Centraal en het Voedingscentrum, stelde in 2016 een top 10 samen van het meest weggegooide voedsel (exclusief drank) in Nederland door consumenten:
  1. Brood
  2. Zuivel
  3. Groenten
  4. Fruit
  5. Vlees
  6. Aardappelen
  7. Gebak en koek
  8. Sauzen, oliën en vetten
  9. Pasta's
  10. Rijst

Gevolgen

Het bedrijfsleven en de overheid maakte zich hier een lange tijd niet druk om. Voedselverspilling is niet alleen zonde het is ook verantwoordelijk voor een verspilling van grondstoffen, zoals: land, energie, arbeid en water. Ook draagt het bij aan de opwarming van de aarde en klimaatverandering. Terwijl wij allerlei soorten goede producten weggooien, zijn er bijna 900 miljoen mensen in de wereld die te weinig te eten hebben. In Frankrijk is begin 2016 een wet van kracht die het supermarkten verbiedt overgebleven voedsel weg te gooien en het het voedsel te doneren aan een voedselbank.

Reden van weggooien

Naar schatting wordt 5% tot 10% van het voedsel verspild door strenge eisen aan het uiterlijk van het product. Heel veel afwijkende groente en fruit halen de supermarkten niet. Een gemiddelde supermarkt gooit daarnaast ook wekelijks voor 500 tot 1000 euro aan producten weg.

De meeste mensen onderschatten hun eigen voedselverspilling. Het zijn inderdaad steeds kleine beetjes, maar dit loopt per jaar flink op. Eten dat over blijft na de maaltijd is de voornaamste reden om eten weg te gooien. Ook bewaren we voedsel op de verkeerde manier, bijvoorbeeld; is de houdbaarheidsdatum verlopen? Dan wordt er vaak gezegd dat gezinsleden de groenten niet lekker vonden of dat er te veel groenten zijn gekocht om op te eten.

Groenten

In Nederland gooien we heel veel groenten weg, bijna de helft. 2014 was het jaar van de voedselverspilling.Ook werd hierbij de top 10 meest vergeten groenten in kaart gebracht na onderzoek van Honig. Dit onderzoek is in september 2014 uitgevoerd door Panelwizard onder 1108 Nederlanders ouder dan 16 jaar. 62% van de Nederlanders houdt een, twee of meerdere keren per week groenten over na aanschaf of als ze de groente gaan koken. Groente blijft in de la liggen en wordt zo dus niet opgemaakt. Uit onderzoek blijkt dat vooral jongeren veel weggooien en ouderen een stuk zuiniger zijn. Van de Nederlanders onder de 30 jaar gooit 53,8% wekelijks groenten weg. Ook blijkt dat vrouwen zich hier meer schuldig over voelen dan mannen. Vooral aardappels, sla en bloemkool wordt vaak in de vuilnisbak gegooid. Nederlanders worden daarom ook uitgedaagd door Honig om van hun overgebleven groente groentesoep te maken om voedselverspilling onder de aandacht te brengen.

Top 10 vergeten groenten van Nederland

  1. Aardappel
  2. Sla
  3. Bloemkool
  4. Komkommer
  5. Broccoli
  6. Boontjes
  7. Spinazie
  8. Andijvie
  9. Uien
  10. Wortel

Voedselverspilling terugdringen

Voedselverspilling krijgt al veel aandacht. Veel bedrijven en organisaties brengen voedselverspilling onder de aandacht. Als bedrijven en consumenten in de voedselketen samenwerken, kan er veel bezuinigd worden. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld betere verpakkingen gaan gebruiken wat de houdbaarheidsdatum verlengd en ze kunnen kleinere porties aanbieden.
Een supermarkt in Winterswijk heeft al een slimme oplossing gevonden tegen verspilling van eten. Normaal gaat voedsel dat bijna over de datum is regelrecht de prullenbak in maar daar laten ze een kok de heerlijkste gerechten maken.

Wat kunnen we zelf doen aan voedselverspilling?

Kopen
  • Kijk eens goed naar recepten van vergeten groenten, zoals een recept voor soep, salade of een ovenschotel.
  • Bedenk je gerechten voordat je boodschappen doet.
  • Als je op dezelfde dag het eten bereid kies dan in de supermarkt voor de kortste houdbaarheidsdatum, zodat het niet wordt weggegooid.
  • Koop verse producten niet ver van tevoren

Koken
  • Weeg je producten af met een keukenweegschaal of gebruik een kopje voordat je gaat koken.
  • Houd bij het koken rekening met grote en kleine eters.
  • Zorg voor een voorraad van lang houdbare producten in je keuken.

Bewaren
  • Ruil of deel je groentetuin op internet of geef je restjes aan de buurman!
  • Doe extra porties gelijk in de diepvries.
  • Sluit verpakkingen goed af of gebruik een bewaarbakje.
  • Vraag in een restaurant naar een doggybag.
  • Veel producten zij na de houdbaarheidsdatum nog goed te gebruiken. Kijk, proef en ruik eerst goed!
© 2014 - 2019 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!In Nederland wordt veel voedsel verspild, in huishoudens komt het regelmatig voor dat eetbare voeding weggegooid wordt.…
De doggybag in Nederland?In veel landen is het niet meer dan normaal dat het overgebleven eten van een diner in een restaurant mee naar huis word…
Houdbaarheidsdatum is oorzaak van voedselverspillingnieuws uitgelichtHoudbaarheidsdatum is oorzaak van voedselverspillingIn Nederland gooit men jaarlijks voor miljarden aan voedsel weg. Eén van de grootste redenen om voedsel weg te gooien is…
Voedselverspilling en KliekjesdagVoedselverspilling en KliekjesdagWe koken vaak te veel en gooien goed voedsel weg. Ons oog is vaak groter dan onze maag en dat is zonde van het eten, kos…
Voedsel vinden door middel van dumpster divingVoedsel vinden door middel van dumpster divingVoedselverspilling is een steeds vaker besproken onderwerp in Nederland. Er ontstaan hele bewegingen die zich hard maken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sundstrom, Rgbstock
  • Gerben van 't Hof (2014) 100.000 vuilniswagens aan eten jaarlijks in de prullenbak, Algemeen dagblad, 16-10-2014
  • Honig, http://nieuws.honig.nl/aardappel-met-stip-op-1-in-top-10-meest-vergeten-groenten, bezocht op 20-10-2014
  • Voedselverspilling huishoudens 2016, Factsheet van MilieuCentraal en Voedingscentrum
  • Rijksoverheid, https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/05/23/minder-voedselverspilling-in-nederlandse-huishoudens, bezocht op 10-9-2017

Reageer op het artikel "Voedselverspilling in Nederland"

Reactie

Harm Kroeze, 02-06-2019 09:42 #1
Ik gooi geen voedsel weg, maak bijna altijd genoeg voor twe personen.Ik kan van restjes prachtige maaltijden maken.
Je moet altijd kijken ruiken proeven. Dat klinkt arrogant maar is het niet. Als je om je heen kijkt dan kan het niet anders dan MOET je je bewust zijn of worden dat je geen voedsel weggooit.
Ik werk bij de voedselbank daar gooien we echt alleen maar voedsel weg wat je niet meer mag/kan uitgeven!
Echter we hebben regelmatig discussie en dat is goed over producten over de tht datum.
Producten als houmoes, slaatje, rauwe gesneden groenten en dergelijke uit de koeling, met THT 1 of 3 dagen over tijd. Ik durf wel veel aan, doch uitgeven aan cliënten van de voedselbank is een ander verhaal.
Ik heb eigenlijk behoefte aan een lijst met gekoelde producten die een THT datum hebben, geen TGT en niet onder zuivel vallen.
Groet Harm

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 10-11-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!