InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Beperk koolhydraten in je eetpatroon

Beperk koolhydraten in je eetpatroon

Beperk koolhydraten in je eetpatroon We zijn het zo gewend, koolhydraten in onze voeding. Op zich niets mis mee, want het is een bouwstof en die bruine boterham of dat aardappeltje kan bij de meeste mensen helemaal geen kwaad. Toch zit er een addertje onder het gras, want hoe gezond het ook is het is inmiddels in zoveel producten verwerkt, dat we veel meer dan we weer opgebruiken binnen krijgen. Althans dat geldt voor veel mensen en dus worden we dikker, hoe gezond we ook (denken te) eten.

Goed of fout

Als we het over de goede koolhydraten hebben, hebben we over de aardappeltjes, volkoren producten als in brood of pasta en zilvervliesrijst. Natuurlijk niet de koolhydraten die je in grote getallen in koekjes en snoep vindt. Toch kunnen ook de goede koolhydraten leiden tot een te grote hoeveelheid die je binnenkrijgt en niet verwerkt.
Dit laatste is natuurlijk essentieel, want we kennen allemaal de wielrenners in de zware etappes, die zich volgooien met goede koolhydraten. Logisch, want het zorgt voor energie en dat heb je met die zware etappes wel nodig. Echter, als je een normaal leefpatroon hebt, is het aantal koolhydraten wat je per dag binnen mag krijgen (wat dus ook daadwerkelijk wordt verwerkt) beperkt. Hoe gezond je dan ook eet … koolhydraten die niet verwerkt worden, blijven in je lichaam zitten en bouwt een “reserve” op. Of met andere woorden … je wordt zwaarder.

Sneller afvallen

Het goede nieuws is, dat wanneer je besluit echt te minderen met koolhydraten, je je koolhydraten-kilo’s relatief snel kwijt raakt. En eigenlijk is koolhydraten armer eten niet eens zo moeilijk. Je kunt er voor kiezen om koolhydraten arm brood te eten, maar je kunt er ook voor kiezen om wel lekker je boterham te nemen, maar een andere maaltijd zonder koolhydraten te nuttigen.
Denk bijvoorbeeld aan de avondmaaltijd. De avondmaaltijd leent zich bij uitstek om je koolhydraten achterwege te laten, waarbij je je verse groenten vermeerderd. Je moet wel ook voldoende “vulling” in je maag hebben, anders ga je later op de avond weer snaaien. Combineer het met een stukje niet te vet vlees of vis en je heb een volwaardige maaltijd. Bij de avondmaaltijd geldt tevens dat je vaak niet alles meer goed verwerkt en voor de resterende uren, tot je naar bed gaat, vaak net te veel calorieën binnenkrijgt. Ook om die reden dus goed om wat minder binnen te krijgen.

Schuiven met je voeding

Als je toch graag je bij je avondeten koolhydraten neemt, eet dan in ieder geval niet te laat. Zorg dat het een volkorenvariant is, eet rustig (is altijd belangrijk) én laat in een van de andere maaltijden de koolhydraten achterwege. Het ontbijt moet goed zijn, het is het begin van de dag … dus belangrijk. Maar er hoeven geen koolhydraten bij te zitten wil je toch goed eten. Een zuivelproduct wat je goed vult met fruit en eventueel aangevuld met noten. Of je maakt een stevige groenten en fruit smoothie en een uur of anderhalf uur later neem je bijvoorbeeld het zuivelproduct met fruit.
Een andere oplossing is de middagmaaltijd zonder koolhydraten te nuttigen. Lekkere vers getrokken kippensoep met flink wat stukken kip en wat groenten er in, is prima. Vult goed en is gezond. Neem halverwege de middag dan nog een stuk fruit, eet een hardgekookt eitje of wat rauwkost en je middagmaal is ook prima. Zo kan je eenvoudig variëren en één maaltijd qua koolhydraten overslaan.

Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay

Enkele salade recepten

Het eenvoudigste is de salade (zowel voor de middagmaaltijd als de avondmaaltijd geschrikt). In een salade kan je van alles gooien en helemaal naar eigen smaak maken. Neem de salade met kip en aubergine.

Ingrediënten

  • Rucolasla
  • Gekookte kip
  • Groene paprika
  • Tuinkruidendressing (evt. zelf te maken)
  • Walnoten
  • Sherrytomaatjes
  • Aubergine
  • Olijfolie
  • Vloeibare bakboter
  • Parmezaanse kaas

Bereiding

Kook de kip in ruim water, laat uitlekken en verdeel het in kleine stukjes. Maak de rucola aan met een beetje olijfolie, niet te veel. Maak de groene paprika klein, net zoals de walnoten en halveer de sherrytomaatjes. Bak intussen wat plakken aubergine in wat bakboter en meng alles nu voorzichtig door elkaar. Dan een beetje tuinkruidendressing erbij doen en de lauwwarme aubergine schijven. Als laatste strooi je een beperkte hoeveelheid kaas over het geheel.

Maar ook de notensalade met ei is een volwaardige salade en lekker fris in de zomer.

Ingrediënten

  • Gemengde sla
  • Eieren
  • Gele paprika
  • Olijfolie
  • Vleestomaten
  • Bieslook
  • Verschillende noten vers (ongeveer een hand per persoon)
  • Fetakaas

Bereiding

Kook de eieren hard en laat ze afkoelen, snij ze vervolgens in een soort blokjes. Hak de noten grof en strooi ze over de gemengde sla. Daarna wat olijfolie er overheen, een kleingemaakte paprika en maak plakjes van de vleestomaten. Meng het voorzichtig en strooi als laatste wat grof gebrokkelde verse fetakaas over de salade en wat verse bieslook.

Tot slot

Of je nu een zomerse salade neemt of je gaat aan de zuivel met allemaal vers fruit, het is een manier om goed en gezond te eten én een meer beperkte hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen. Op alles valt te variëren en dus kan je er altijd je eigen smaak van maken.
Gerelateerde artikelen
Alles over walnotenAlles over walnotenWalnoten zijn heerlijke noten om zo te eten, maar je kan ze ook prima verwerken in recepten en ze zijn bovendien nog gez…
Noten, lekker en gezondNoten, lekker en gezondNaast het feit dat ze gezond zijn zijn noten eigenlijk ook multifunctioneel en overal toe te passen. Er zijn enorm veel…
Boekrecensie: Het complete zwangerschapskookboekBoekrecensie: Het complete zwangerschapskookboekGezond eten tijdens de zwangerschap is goed voor je kindje en je lichaam. Je bent beter bestand tegen de fysieke verande…
Noten, waarom zijn ze supergezond?mijn kijk opNoten, waarom zijn ze supergezond?Noten zijn gezond. Ze helpen om af te vallen! Het is een wijdverbreid misverstand dat noten dikmakend zouden zijn. In no…
Quinoa recepten: voedingswaarde, koken en recept met quinoaQuinoa recepten: voedingswaarde, koken en recept met quinoaQuinoa is tegenwoordig bijna overal te verkrijgen. Quinoa is populair. Hoe kun je lekker koken met quinoa en welke recep…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Beperk koolhydraten in je eetpatroon"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!