InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Diner; opbouw, versieren en serveren

Diner; opbouw, versieren en serveren

Diner; opbouw, versieren en serveren Voor dat de gasten kunnen plaatsnemen aan tafel voor de eerste gang is er al heel veel organisatie aan vooraf gegaan. Wat zal er geserveerd worden, uit hoeveel gangen bestaat het diner. Wie dient naast wie te zitten aan tafel en hoe wordt de tafel opgedekt. Hier een aantal leuke tips.

Algemeen

De uitnodiging voor de gasten voor bijvoorbeeld het kerstdiner is verstuurd. Nu begint het eigenlijke werk pas, wat moet er geserveerd worden, wat past bij elkaar zonder dat er teveel tijd in de keuken moet worden doorgebracht.

Afwisseling

Een belangrijk punt waar rekening mee gehouden dient te worden is variatie. Een soort ongeschreven regel is het niet te vaak terug laten keren van dezelfde ingrediënten en bereidingswijzen. Wordt een carpaccio als voorgerecht geserveerd, dan geen dungesneden vlees als hoofdgerecht. Een salade als voorgerecht, dan geen salade als bijgerecht.

Op elkaar afstemmen

Het spreekt voor zich, dat bij meerdere gangen, de hoeveelheid eten op de borden niet te groot dient te zijn. Houdt voor een diner rekening van een totaal (dus ongeacht het aantal gangen) van 500 gram per persoon. Plan ook ongeveer een half uur per gang. Ook de gerechten dienen niet te zwaar te zijn, dus geen stampotten serveren bij een 5 of 6 gangen diner. Maar ook gerechten als gebonden soepen, rood vlees of wild, gerechten waarin room of boter is verwerkt, en warme nagerechten behoren tot de zware gerechten.

Onder de lichte gerechten vallen onder andere heldere soepen, salades, gerechten met kip of vis en een nagerecht met fruit. Gek genoeg zijn deze lichte gerechten vaak makkelijker met elkaar te combineren, en kunnen er ook sneller combinaties worden gemaakt met diverse gerechten.

Wat voor soort diner

Ook dient er rekening gehouden te worden met activiteiten die voor het diner plaatsvinden, en de samenstelling van de gasten. Kinderen lusten vaak niet alles, dus daar moet wel aan gedacht worden. Komen er gasten die er niet van houden de hele avond aan tafel te zitten, houdt het aantal gangen van het diner dan laag.

Het diner samenstellen met lichte gerechten wanneer de tijd tussen diner en lunch vrij kort is. Staat er een stevige wandeling, of sneeuwballengevecht op het programma, dan kan een diner met lichte gerechten niet genoeg zijn.

Volgorde van de diverse gangen

Een traditioneel diner, of het nu lichte of zwaardere gerechten zijn, bestaat uit de volgende gangen:
  1. Voorgerecht, meestal een koud gerecht zoals een amuse
  2. Soep
  3. Tussengerecht
  4. Hoofdgerecht
  5. (Kaas, afhankelijk van de wijn)
  6. Nagerecht
  7. (Kaas, afhankelijk van de wijn)

De tafel

Naast het feit dat er zorg besteed wordt aan de samenstelling van het diner, vraagt ook de tafel de nodige aandacht. Zet eventuele aanwezige kinderen aan het einde van de tafel, hierdoor zullen geen gaten in de samenstelling ontstaan. Om een levendige sfeer aan tafel te houden, een dame naast een heer zetten. Geen partners naast elkaar plaatsen. Als de gasten aan tafel gaan, horen er karaffen met water en eventueel kleine broodjes met boter op tafel te staan.

De aankleding van de tafel hoort ook overeen te komen met het soort diner en tijdstip. Plaats bijvoorbeeld geen hartvormige versiering bij een kerstdiner, of serveer niet op pastaborden als er wild wordt gegeten. Probeer een geheel te creëren door glazen uit hetzelfde servies op de tafel te zetten, gebruik hetzelfde bestek en houdt de servetten in één kleur.

Worden de gerechten in de keuken op de borden geschept, zet dan op de tafel een onderbord neer. Dit staat niet alleen gezellig, maar voorkomt ook eventuele kliedervlekken op het tafellinnen, of erger, kringen in het tafelblad wanneer de borden erg warm zijn.

Tafeldecoratie

Enkele tips voor het decoreren en opdekken van uw dinertafel.
  • Wanneer u aan tafel zit met kinderen, is het misschien verstandig om wegwerptafelkleden te gebruiken. Deze zijn vaak verkrijgbaar in uni kleuren, maar ook in themaís.
  • Houdt het vooral met jonge kinderen eenvoudig, kijk uit met kaarsen.
  • Dekt u met tafellinnen, dan kan damast een luxe effect geven. Kies dan voor één of twee bijkleuren. Bijvoorbeeld voor een kerstdiner, wit tafellinnen, zilver of goud en groen van de kerst- of hulsttakjes.
  • Decoreer de tafel bijvoorbeeld met linten, of losse sterren die op de tafel gestrooid kunnen worden.
  • Zilveren kandelaren geven sfeer, maar ook mooie kristallen glazen waar een waxinelichtje in geplaatst wordt. Decoreert u bijvoorbeeld met rood, dan kunt u ook een rood espressokopje neerzetten. Op het schoteltje kunt u de naam van de neerzetten, in het kopje een brandend waxinelichtje.
  • Wees niet te scheutig met kerst- of bloemstukken. Op een tafel tot 8 personen is één stuk vaak voldoende, bij een grotere groep gasten misschien een tweede stuk.
  • Met andere diners, dan een kerstdiner, kan ook in de trend van het diner worden gedekt. Bijvoorbeeld een Spaans diner, dan dekken met een Spaans servies.

Lees verder

© 2007 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke Wijn bij Welk Gerecht?Welke Wijn bij Welk Gerecht?Welke wijn moet je kiezen bij een gerecht of voorgerecht? Een diner of lekker etentje en alcohol gaan prima samen. De ju…
Eenvoudig en snel een lekker 3 gangen-diner bereidenEenvoudig en snel een lekker 3 gangen-diner bereidenWanneer je vrienden of familie op bezoek krijgt die blijven eten, is het leuk om ze iets lekkers voor te schotelen. Toch…
Tafelmanieren, algemeen geldende regelsOfficiële culinaire etiquetten zijn uit de tijd. Desalniettemin is op de hoogte zijn van algemeen geldende regels omtren…
Tips voor het kerstdiner: hoe creëer ik een geslaagde avond?Tips voor het kerstdiner: hoe creëer ik een geslaagde avond?Elk jaar in december is het weer zover: het kerstdiner. Hoe ga je dit jaar weer indruk maken op je gasten? Of, hoe overl…
Simpel een chique (kerst)diner makenJa hoor, het is weer zo ver. Kerst staat bijna voor de deur en er is besloten om het dit jaar bij jou te vieren. Leuk en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Neshom, Pixabay

Reageer op het artikel "Diner; opbouw, versieren en serveren"

Reacties

Emilie, 17-12-2013 12:38 #2
Iets meer willen weten over de volgorde kaasplankje/zoet nagerecht. In de lijsten staat steeds aangegeven dat dit afhankelijk is van de wijn. Kunt u dat nader specificeren? Ik heb namelijk altijd geleerd dat het kaasplankje vóór het zoete nagerecht komt en geserveerd wordt met walnoten, druiven en rode port.

Janny Dragt- van de Beld, 21-12-2010 00:04 #1
Leerzaam artikel met goede suggesties en adviezen. Reactie infoteur, 03-01-2011
Graag gedaan!

Infoteur: Storm
Laatste update: 17-12-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Kerstrecepten
Reacties: 2
Schrijf mee!