InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Verrassende effecten van Stevia

Verrassende effecten van Stevia

De meeste mensen hebben wel eens gehoord van Stevia, maar ze zijn niet echt bekend met de effecten van Stevia. Dat Stevia geen calorieën bevat en niet schadelijk voor de gezondheid is, is meestal wel bekend, maar er zijn meer dingen waarom Stevia goed voor je is. Welke verrassende effecten zijn er allemaal bekend bij Stevia?

Wat is Stevia?

Stevia is een natuurlijke zoetstof die wordt gebruikt als vervanger voor suiker. Stevia komt oorspronkelijk uit Paraguay en wordt gemaakt van de bladeren van een plant. Stevia werd altijd al gebruikt in landen als Japan en is sinds kort ook in Nederland te verkrijgen. Stevia bevat geen calorieën en is 300 tot 400 keer zoeter dan suiker. Ook bevat het geen schadelijke stoffen.

Stevia eten?

Stevia kun je op verschillende manieren eten. Zo kun je het bijvoorbeeld gebruiken in taarten en cupcakes, door je yoghurt gooien of een lekkere vruchtensalade maken met wat Stevia. Of maak een verse smoothie waarin je Stevia hebt gebruikt. Natuurlijk kun je het ook in je koffie of thee doen. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Stevia tegen tandplak

Stevia is een hele goede remedie tegen tandplak. Stevia kan mensen helpen om tandplak tegen te gaan. Iemand met veel tandplak doet er goed aan om Stevia toe te voegen aan het eetpatroon. Nog beter is zelfs om de suiker te vervangen voor Stevia, omdat suiker juist tandplak veroorzaakt.

Ontgiften van je lichaam

Stevia is een goede manier om je lichaam te ontgiften. Na veel alcohol of tabak kun je je lichaam wat sneller op orde krijgen wanneer je wat Stevia eet. Daarnaast zitten er in Stevia geen calorieën en dit betekent dat je het prima kunt eten wanneer je wilt afslanken.

Weinig lekkere trek

Sommige mensen hebben snel lekkere trek. Stevia kan die lekkere trek enigszins tegengaan. Stevia geeft je namelijk sneller een vol gevoel. Suiker daarentegen zorgt er juist voor dat je alsmaar meer wilt. Suiker heeft namelijk een verslavende werking. Stevia heeft dit niet. Mensen die roken hebben ook minder snel trek in een sigaret wanneer ze Stevia toepassen aan hun eetpatroon.

Weerstand verbeteren met Stevia

Stevia is een goede manier om je weerstand te verbeteren. Stevia kan slechte bacteriën tegengaan en hierdoor je immuunsysteem verbeteren. Ook wordt de groei van verkeerde bacteriën voorkomen wanneer je regelmatig Stevia toepast aan je eetpatroon. Heb je een wat slechtere weerstand, dan kan dit dus een prima oplossing zijn.

Gezichtsmasker

Veel mensen denken bij Stevia alleen aan iets dat je kunt eten, maar het is ook een prima gezichtsmasker. Een gezichtsmasker van Stevia kan helpen tegen puistjes en mee-eters. Een gezichtsmasker van Stevia zou ervoor kunnen zorgen dat je een gavere huid krijgt.

Waar te koop?

Stevia is te koop in natuurvoedingwinkels. Ook sommige supermarkten verkopen Stevia. Steeds meer producten zijn nu ook te verkrijgen met Stevia. Wil je zelf Stevia zaaien? Dat kan ook! Je kunt de plantjes zaaien, of een plantje kopen en deze in de tuin zetten. Zo kun je je eigen Stevia creëren en nog flink geld besparen ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verrassende effecten van Stevia"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!