InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Cocktailglazen, welke gebruik je?

Cocktailglazen, welke gebruik je?

Cocktailglazen, welke gebruik je? Een cocktailglas kan je cocktail maken of breken, zeker als je een echte perfectionist bent. Dus als je wil weten wat de functie is van de meest gebruikte glazen voor cocktails, neem dan eens een kijkje in de onderstaande lijst. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon lekker creatief aan de slag gaan en je eigen cocktail op jouw manier serveren.

Cocktailglazen

Verschillende typen cocktailglazen

Als we het hebben over de bestaande cocktails, zoals de piña colada, de mojito, de tequila sunrise en de strawberry daiquiri, dan hebben ze allemaal hun eigen bijbehorende glas. Wil jij in de keuken je eigen cocktail bereiden, dan is deze pas helemaal af als hij ook wordt geserveerd in het daarvoor bestemde glas. Wanneer een cocktail uit een cocktailboek maakt, dan staat hier meestal al bij welk glas wordt geadviseerd. Maar ook als je een zelfbedachte cocktail maakt, dan vind je het wellicht leuk om het in het volgens de bestaande normen best passende glas te presenteren aan je gasten. Vandaar een overzicht van de meest gebruikte cocktailglazen. We onderscheiden de volgende typen glazen:
  • Cocktailglas
  • Groot cocktailglas
  • Flute
  • Longdrinkglas
  • Pousse Café
  • Shotglas
  • Whiskeyglas
  • Theeglas
  • Koffiekopje

Cocktailglas

Wanneer je spreekt over 'het cocktailglas' dan wordt daar het V-vormige glas mee bedoelt, dat hoofdzakelijk wordt gebruikt voor de sterkere drankjes. Het heeft dan ook geen al te groot formaat Een cocktailglas heeft altijd een dun pootje. Hier kun je het glas dan aan vastpakken zodat je geen koude handen krijgt, en je drankje niet warm wordt. De inhoud varieert zo tussen de 100 en 175 ml per glaasje.

Groot cocktailglas

Een groot cocktail glas is niet de grotere variant van het bovengenoemde klassieke cocktailglas. Het is wat de meeste mensen een ice tea glas zouden noemen. Het heeft een korter pootje en een veel grotere inhoud. Hierin worden cocktails met een wat lager alcoholpercentage in geserveerd, of cocktails waar veel ijs bij moet. Daar heb je dan ook goed de ruimte voor.

Flute

Een flute is eigenlijk gewoon een ander woord voor het champagneglas, en wordt dan ook het meest gebruikt voor cocktails waarvan champagne een van de bestandsdelen is. De flute heeft deze specifieke langgerekte vorm zodat de bubbels uit de champagne in een rechte stroom naar boven borrelen. Tegenwoordig worden deze glazen ook wel gebruikt voor andere soorten mixen dan alleen maar die met champagne. Maak je echter een cocktail met champagne, dan is dit type glas wel een must. Gemiddeld gaat er zo'n 150 ml in.

Longdrinkglas

Als je het woord longdrinkglas hoort, dan weet je wel wat daar in gaat: een longdrink uiteraard. Het soort drankje waar je even zoet mee bent. Frisse drankje met veel ijs erin dat een tijdje nodig heeft om te smelten bijvoorbeeld. De inhoud varieert zo tussen de 250 en 350 ml.

Pousse Café

Een pousse café glas is smal van vorm en heeft een voetje. Het verschilt van een champagneglas of flute in die zin dat bij het pousse café de randen recht lopen en de onderkant niet bollend is maar plat. Gebruik dit glas als je een gelaagde drank serveert: een drankje waaraan je duidelijk kunt zien dat het uit verschillende ingrediënten bestaat doordat deze in meerdere laagjes bovenop elkaar drijven.

Shotglas of shotglaasje

Eigenlijk hoort het shotglas niet echt thuis in dit rijtje omdat het te klein is om een echte cocktail in te serveren. Toch zie je hem regelmatig voorbij komen: het glaasje dat je gebruikt om een kleine hoeveelheid van een sterke drank in één keer achterover te slaan. Je gebruikt het bijvoorbeeld voor tequila of rum.

Whiskeyglas

Het whiskeyglas, noem het 'The Old Fashioned' of 'a tumbler' op zijn Engels. Dit is een glas met stijl. Ze worden met name gebruikt voor twee typen cocktail. Aan de ene kant de cocktail die niet echt een cocktail is, namelijk die waarbij alleen twee of drie soorten sterke drank worden gemixt. Of de cocktails waar veel ijsgruis in gaat. Het formaat van deze glazen verschilt sterk.

Theeglas

Wat heeft thee nu met een cocktail te maken? Niet erg veel inderdaad. Maar ze zijn wel erg functioneel voor warmee cocktails. Je brand je vingers er niet aan, en je hoeft niet bang te zijn dat het glas in je handen kapot springt. Glazen die tegen een stootje kunnen dus, vrijwel uitsluitend gebruikt voor hete cocktails.

Koffiekopje

Warme cocktails kun je ook serveren in een koffiekopje. Maar dan met name ook weer een type dat eigenlijk niet bij de echte cocktails hoort: mixen van koffie met één soort sterke drankje. De lijst is oneindig, maar je hebt bijvoorbeeld de Irish Coffee, de Italian Coffee, de Mexican Coffee en de Asbach Uralt Coffee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
5 heerlijke cocktails met Créme de Menthe5 heerlijke cocktails met Créme de MentheIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Créme de Menthe. De recepten zijn allemaal erg verschill…
5 heerlijke cocktails met meloenlikeur5 heerlijke cocktails met meloenlikeurIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met meloenlikeur. De recepten zijn allemaal erg verschillend…
Cocktails en longdrinks makenCocktails en longdrinks makenSmaak-volle recepten voor twee cocktails en longdrinks die erg de moeite waard zijn! Caracas en Calvados cocktail en de…

Reageer op het artikel "Cocktailglazen, welke gebruik je?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 06-05-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Cocktails
Schrijf mee!