InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Siciliaanse lekkernijen

Siciliaanse lekkernijen

Siciliaanse lekkernijen Sicilië, de meest zuidelijke regio van Italie en één van de grootste eilanden van het land. De mensen zijn er vriendelijk, het grootste deel van het jaar is het er heerlijk weer, men vindt er een schat aan historie. Maar niet te vergeten, men kan er heerlijk eten. Men zou pagina's kunnen vullen met informatie over de meest heerlijke gerechten. Maar als je op vakantie gaat naar Sicilië, mag je de volgende lekkernijen absoluut niet aan je voorbij laten gaan!

De cannolo

De cannolo is een zoet calorienbommetje. Het bestaat uit een holle gefrituurde koek, in de vorm van een buis met daarin zoete ricotta. De zijkanten zijn vaak bestrooid met chocolade snippers of kruimels pistache.

Brioche met ijs

De brioche met ijs (italiaans: brioche con gelato). Het klinkt natuurlijk raar, brood met ijs. Maar toch is dit een verrassend lekkere combinatie. Het zoete broodje in combinatie met het heerlijk bereide Italiaanse ijs moet je echt eens proberen. Het ijs wordt in de meeste gevallen gemaakt in de ijssalon (let op, er staat dan gelateria artigianale) en wordt bereid met vers fruit en andere verse ingrediënten.

Granita

De standaard granita met citroensmaak wordt gemaakt van gemalen ijs (water), suiker en citroen. Net zoals met ijs, is er ook granita in verschillende smaken, zoals gemengd fruit, perzik, amandelen, peer etc. In verschillende delen van Sicilië wordt in combinatie op de brioche met ijs, ook brioche met granita gegeten.

De arancina

De naam zegt het eigenlijk al, arancina (sinaasappel), deze lekkernij heeft de vorm van een sinaasappel. Het is een rijstbal, gevuld met met onder andere vlees, doperwten en/of kaas. De buitenste laag wordt gepaneerd en vervolgens wordt de bal in de frituurpan gegooid. De arancina is overal op Sicilië verkrijgbaar.

De sfincione

Dit gerecht lijkt op de traditionele pizza. De bodem bestaat uit luchtig deeg, een soort focaccia. Als beleg worden tomaten, uien, kaas, ansjovis, olie, oregano en paneermeel gebruikt.

Caponata

Dit is een vegetarisch groentegerecht. Gemaakt van gegrilde groenten, hoofdzakelijk parpika’s, aubergine. Verder worden er vaak uien, aardappelen, olijven, kappertjes en selderij aan toegevoegd.
© 2011 - 2019 Italiagirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Klone123, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Siciliaanse lekkernijen"

Infoteur: Italiagirl
Gepubliceerd: 25-06-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!