InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Camembert, de koning onder de kazen

Camembert, de koning onder de kazen

Er was eens... Camembert

Het jaar 1790. Marie-Christine Hatel woont in het Normandische departement Orne vlak bij het dorpje Camembert. Ze bereidt al jaren lang, op geheel eigen wijze, haar eigen kazen op haar boerderij Beaumoncel. Op een dag biedt zij onderdak aan de priester Gobert, die op de vlucht is voor het revolutionaire schrikbewind. Als dank, laat deze uit de Brie-streek afkomstige priester, haar het geheime recept na van het rijpingsproces. Het kaasje wordt nog rijker en voller. Marie-Christine grijpt haar kans, gaat met de Camembert de boer op en verkoopt deze op de markt van Vimoutiers.

Het succes kan niet uitblijven...

Camembert en Napoleon III

Camembert wordt zeer geliefd in het Pays d’ Auge, een streek waar tijdens de Middeleeuwen de traditie van het kaas maken in een klooster zou zijn begonnen. De boerin wil echter heel Frankrijk gaan veroveren met haar Camembert de Normandie. Een boemeltreintje zou uitkomst bieden. Het spoorwegennet breidt zich uit en in 1850 opent -niemand minder dan- Napoleon III de eerste spoorlijn door Normandië. Tijdens de feestelijke opening proeft hij Les Pieds de Dieu en raakt meteen verslingerd aan deze kaas die hij de naam van het dorp van Marie-Christine Hatel geeft. Dit is het begin van een wereldwijd succes.

Camembert en de wereld

Na Normandië en Parijs moet het zachte, ronde kaasje de rest van Frankrijk... en de wereld gaan veroveren. Een kleine technische verbetering zal daartoe de mogelijkheid bieden. In 1890 vindt ingenieur Ridel het beroemde ronde doosje van populierenhout uit. De Camembert is zodoende langer houdbaar en kan over langere afstanden vervoerd worden. Eindelijk kan het kaasje de wereld gaan veroveren en aan de zegetocht beginnen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakt de Camembert ook deel uit van het soldatenrantsoen. Het kaasje krijgt zo een symbolische waarde. Maar zoals met elk succes, zal men proberen het na te gaan maken. In 1926 beslist het gerechtshof in Orléans dat de naam Camembert een soortnaam is en Normandië verliest het alleenrecht op de productie van deze kaas. In 1963 krijgt de Koning onder de kazen echter wel het kwaliteitslabel, een Appellation d’ Origine Contrôlée. Dit label zal de echte Camembert uit Normandië voor altijd beschermen en zo geeft de Camembert extra Fin zich dan ook nog lang niet gewonnen.

La Maison du Camembert in Camembert

Ze hebben er kaas van gegeten in dit museum. De geschiedenis van de Camembert wordt hier op een levendige manier verteld. Verzamelaars van kaasetiketten opgelet! Er zijn hier wel honderden camemberetiketten en -affiches te bewonderen.
© 2010 - 2019 Laliaison, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Camembert, de koning onder de kazen"

Infoteur: Laliaison
Laatste update: 08-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!