InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > De Turkse Eettentjes

De Turkse Eettentjes

Je kunt er bijna niet meer omheen, de vele Turkse eettentjes die als paddenstoelen uit de grond schieten. Als koppige Nederlander moesten we er eerst niets van weten maar tegenwoordig doen steeds meer mensen zich te goed aan de Turkse lekkernijen.

Achtergrond

Hoe het komt dat er steeds meer ‘buitenlandse’ eettentjes komen, is een stukje culturele achtergrond vereist. In de jaren ’60 van de vorige eeuw werden veel arbeidskrachten naar Nederland gehaald. Deze mensen kwamen vaak uit landen als Turkije, Marokko maar ook uit Spanje en meer oosters gelegen landen. Deze mensen werden gastarbeiders genoemd en werden aan het werk gezet als goedkope arbeidskrachten voor arbeid waar de meeste Nederlanders zich toen der tijd te goed voor voelden.

De meeste gastarbeiders hadden het prima naar hun zin in Nederland en velen besloten om hier, na een aantal jaar gewerkt te hebben, te blijven wonen. De ‘buitenlandse’ bevolking groeide daardoor enorm in Nederland. Door deze groei is er ook veel meer vraag naar origineel voedsel. Eerst werden deze gerechten alleen afgenomen door de gastarbeiders maar ook steeds meer Nederlanders waren geïnteresseerd naar de nieuwe gerechten. Doordat de vraag groeit, wordt de markt groter en krijgen steeds meer ondernemers de kans hun heerlijke eten te verkopen.

De Gerechten

In de eettentjes is een ruime variatie aan heerlijke gerechten te koop. Niet alleen de originele gerechten staan op het menu, ook andere makkelijke snacks zijn er te krijgen. In dit artikel worden de meest bekende gerechten besproken.

Döner Kebab

Döner kebab is een van origine Turks vleesgerecht gemaakt van kalfsvlees. Het betekent zoiets als draaiend vlees. Het vlees is op een grote spies gebonden en draait rond om gegrild te worden. Het vlees wordt afgesneden en gegeten in traditionele Turkse platte broodjes (pitta of in een Turkse Pizza en geserveerd met salade.

Kapsalon

Ondanks dat er veel goede Turkse kappers zijn, heeft de kapsalon in dit verhaal weinig met ze te maken. Een kapsalon is een bakje patat met daarbij döner kebab en salade. Doordat dit alles in een bakje bijeen zit, trekken de verschillende smaken lekker door elkaar. Hoe dit gerecht aan zijn naam komt? Het verhaal gaat dat er een kapsalon was die altijd patat bestelde maar dit op een gegeven moment zat was. Door variatie kwamen bij de patat steeds meer ingrediënten in het bakje. Doordat dit zovaak besteld werd, kreeg het al gauw de bijnaam kapsalon.

Turkse Pizza

Turkse Pizza is een zeer bekend basisgerecht. De pizzabodem wordt onder andere gemaakt van bloem, gist, melk en eieren en wordt zeer dun uitgerold waardoor het makkelijk op te rollen is. De pizzabodem wordt bestreken met tomatensaus met daarin rundergehakt en uitjes. Met basisrecept van een Turkse Pizza kan veel gevarieerd worden. Wanneer de pizza gebakken is wordt hij opgerold met als mogelijke vulling kaas en kebab en daarbij salade.

Veilig?

Door berichten in de media zijn sommige mensen van mening dat het eten uit de eettentjes onhygiënisch en ziekmakend is. Het kan natuurlijk zijn dat u een slechte ervaring heeft gehad met het eten uit een buitenlands eettentje. Het is echter van belang dat niet meteen alle buitenlandse eetgelegenheden over een kam worden geschoren. Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat u iets binnenkrijgt waarop uw lichaam verkeerd reageert. Echter kan dit ook gebeuren als u in een 4 sterrenrestaurant een verkeerde mossel of oester naar binnen werkt.

In Nederland is bij wet vastgelegd aan welke hygiëne-eisen een etablissement moet voldoen. Zoals u op tv kunt zien, zijn niet alle restaurants en andere eetgelegenheden even schoon. Daarom is het altijd belangrijk dat u zelf oordeelt over het eettentje waar u binnenloopt. Ziet alles er netjes en schoon uit, kunt u gerust een lekker broodje halen. Heeft u echter twijfels over de hygiëne, neem dan geen risico en ga naar een andere zaak die wel fris en schoon is!

Eet smakelijk!
© 2009 - 2017 Dekonink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kapsalon (gerecht)Als je aan oudere mensen buiten de randstad zou vragen wat kapsalon is, dan zou je te horen krijgen dat kapsalon een pla…
Zelf een kapsalon (gerecht) maken?De kapsalon wordt een steeds bekender gerecht. Toch weten veel mensen nog niet wat een kapsalon is. In dit artikel wordt…
Turkse taal: alfabet en uitspraakHet Turks lijkt een moeilijke taal maar dit valt in de praktijk reuze mee. Het Turkse alfabet lijkt op het Nederlandse a…
Turkse taal: werkwoorden en gebiedende wijsUitleg over de grammatica van de Turkse taal met betrekking tot werkwoorden en gebiedende wijs (bevestigend en ontkennen…
Eetcultuur: TurkijeEetcultuur: TurkijeTurks eten is heerlijk. De keuken is uitgebreid en divers. Turken zijn dol op lekker eten en vooral met mooi weer geniet…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6ner_kebab http://faroutshirts.com/images/Kebab-preview.png

Reageer op het artikel "De Turkse Eettentjes"

Reactie

Paul Souverein, 03-08-2011 12:24 #1
Inzake kapsalon: het lijkt mij meer een Truks woord te zijn: kapsamak = bevatten, omvatten, beslaan; kapsam = omvang; kapsamli (i zonder punt) = veelomvattend, het gerecht bevat dus idd veel.

Infoteur: Dekonink
Laatste update: 30-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 1
Schrijf mee!