InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf een kapsalon (gerecht) maken?

Zelf een kapsalon (gerecht) maken?

De kapsalon wordt een steeds bekender gerecht. Toch weten veel mensen nog niet wat een kapsalon is. In dit artikel wordt u uitgelegd wat een kapsalon is en hoe u een lekkere kapsalon kunt maken, en naar eigen wens kunt aanpassen.

Wat is een kapsalon?

Een kapsalon is een mengsel van friet, shoarma, gesmolten kaas en sla. Als u een kapsalon besteld, wordt dit meestal in een alluminium bakje geleverd, en als u dit in een friet of pizzatent eet krijgt u dit vaak in een soort grote soepkom geserveerd. De volgorde van het eten is bij de kapsalon altijd hetzelfde namelijk onderop de friet, daarboven de shoarma, daarop de gesmolten kaas en als laatste de salade. Als u het bakje waarin de kapsalon geserveerd wordt ziet denkt u vaak dat dit erg weinig is, echter vult een kapsalon erg goed waardoor u zo vol zult zitten.

Waar kunt u een kapsalon kopen/bestellen?

Veel shoarma zaken en ook sommige frietzaken zullen kapsalons serveren. Echter zullen niet alle zaken dit gerecht hebben. Vraag dit daarom van te voren altijd even na. Een kapsalon kost ongeveer tussen de 7 en de 10 euro, en u kunt het gerecht naar eigen keuze invullen. Lust u bijvoorbeeld geen kaas of geen sla? Dan kunt u dit gewoon weg laten. Ook wordt er vaak nog sambal of knoflook saus over de kapsalon verspreid, vraag hier voor de zekerheid altijd naar.

Hoe maakt u zelf een kapsalon?

Een kapsalon is gemakkelijk zelf te maken en u hoeft hier helemaal niet veel voor in huis te hebben. Wel is het altijd even zoeken naar schalen of borden waarop een kapsalon geserveerd kan worden. U kunt dit gewoon op een bord doen maar ook in bijvoorbeeld een ovenschaal.

Wat moet u allemaal in huis hebben voor een kapsalon?
  • Friet
  • Shoarma
  • Sla
  • Kaas

Bereiden

U begint met het snijden van de sla en het klaarleggen van de kaas. Vervolgens kunt u beginnen met het bakken van de shoarma in een pan. Tegelijkertijd kunt u friet bakken, friet bakken duurt ongeveer 10 minuten. Zorg dat de shoarma en de friet ongeveer gelijk klaar zijn. Strooi de friet onderin de ovenschaal en doe hier de shoarma overheen. Als de shoarma nog erg warm is kunt u de kaas hier gelijk opleggen, of als u geraspte kaas heeft, op strooien zodat deze smelt. Als dit niet zo is kunt u de kaas heel even warm laten worden zodat deze smelt en dan op de shoarma doen. Als laatste strooit u de sla over de kaas en klaar is uw gerecht.

Aanpassingen

U kunt over de kapsalon nog saus doen zoals mayonaise, knoflooksaus, sambal of andere saus naar keuze. Ook kunt u in plaats van shoarma kebab, of dönner gebruiken. De sla kunt u aanvullen met komkommers of andere frisse producten. De kaas kunt u weglaten en friet kunt vervangen door gebakken aardappels of aardappelschijfjes. Zo kunt u de kapsalon naar eigen keuze aanpassen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf een kapsalon (gerecht) maken?"

Reactie

Roland Uit Breda, 01-09-2016 11:46 #1
Oei… 'Zo kunt u de kapsalon naar eigen keuze aanpassen'… schrijft u. Neen, daar ben ik het niet mee eens. De kapsalon is een wel-doordacht product waarvan de samenstelling en opbouw gerespecteerd dient te worden. Aan dit edele product dient net getornd te worden! (knipoog.) Heb respect voor dit culinair erfgoed! Hahaha.

Roland Oomens, een liefhebber.
Breda

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 15-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!