InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Takoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjes

Takoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjes

Takoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjes Takoyaki Balls, kortweg Takoyaki genoemd, zijn één van de meest populaire fast food snacks van Japan. Het zijn gefrituurde balletjes van ongeveer 4 cm, gemaakt van tempuradeeg met stukjes gekookte inktvis (tentakel) erin. “Tako” is het Japanse woord voor octopus (inktvis) en “yaki” is afgeleid van “yaku”, wat in het Japans bakken of grillen betekent. Takoyaki wordt ook wel Tako Balls of Octopus Balls genoemd.

Takoyaki balletjes

Japan heeft echt meer te bieden dan alleen sushi. Wat dacht u van Takoyaki balletjes gemaakt van inktvis. Inktvis, bah! Ik hoor het u al zeggen, maar in Japan denken ze daar geheel anders over. In dit visetend land bij uitstek is inktvis eten – dood of levend – de gewoonste zaak van de wereld. Inktvis eten is gezond, want het bevat veel eiwitten. Ook wordt van inktvissen vismeel gemaakt. Toch nog niet zo gek die Japanners.

Takoyaki pan

De inktvis-ballen worden gemaakt in een speciale Takoyaki pan, vergelijkbaar met een poffertjespan. Het is niet al te moeilijk om Takoyaki Balls zelf te maken, maar voor degenen die hier geen zin in hebben zijn er legio mogelijkheden om Takoyaki kant en klaar (diepvries) te kopen in elke Japanse supermarkt.

Okonomiyaki-saus

Takoyaki wordt vaak geserveerd met Okonomiyaki-saus er overheen en daarboven op Katsuobushi. Okonomiyaki-saus is een dikke, soort van zoete Japanse Worcestersaus en Katsuobushi zijn gedroogde bonito schilfers, meestal gemaakt van tonijn.

Takoyaki kan gegeten worden als gerecht bij de rijstmaaltijd, maar wordt meestal als snack gegeten op straat in etensstalletjes. Takoyaki zou oorspronkelijk uit Osaka komen, maar tegenwoordig kom je overal in heel Japan kraampjes tegen waar Takoyaki wordt verkocht. Wie ooit in Japan geweest is, zal dit volmondig kunnen beamen. Zin gekregen in deze Japanse lekkernij? Bezoek dan een goed Japans restaurant bij u in de buurt en laat u verrassen. Wie weet wordt u ook een Takoyaki-Addict.

© 2008 - 2017 Drem, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een food court?Een Food Court is binnen Nederland nog een vrij onbekend concept. Voor de reizigers onder ons echter niet. Food courts n…
Japanse pannenkoeken - OkonomiyakiOkonomiyaki is een populair gerecht in Japan. Letterlijk vertaald betekent het “bak wat je lekker vindt” en dat is het o…
Korokke – De Japanse kroketKorokke is een heel populaire snack in Japan. Het is de Japanse kroket, vergelijkbaar met wat ze in Frankrijk de “croque…
Hoeveel kcal bevat een McDonald's-menu?Hoeveel kcal bevat een McDonald's-menu?Dat het eten bij McDonald's geen eten is dat je dagelijks moet eten weten we sinds de documentaire "Supersize Me" gelukk…
Feestelijke hapjesTapas voor een feestelijk diner,voor bij de borrel, of zomaar tussen door, simpel snel maar vooral erg lekker.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Takoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjes"

Reacties

Airies, 17-05-2016 18:37 #2
Ik ben op zoek naar de elektrische pan. Is er ook een adres in Nederland waar deze gekocht/besteld kan worden?

Sjaak, 24-11-2010 09:57 #1
Ik zat op internet iets te zoeken over takoyaki en ik zag heel toevallig deze link staan op google. Ik zou graag even willen aanduiden dat ze -niet- gefrituurd- zijn maar gebakken op een plaat die enorm veel lijkt op een poffertjesplaat, de deukjes zijn alleen dieper zodat je niet schotels krijgt maar balletjes.

Infoteur: Drem
Laatste update: 17-06-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 2
Schrijf mee!