InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wijn uit Corsica

Wijn uit Corsica

Wijn uit Corsica Corsica is een van de oudste gebieden op de wereld waar wijn wordt verbouwd. Corsica is een Frans eiland en ligt in de Middellandse Zee. Doordat het midden in de zee ligt is er veel regen. Tegelijkertijd is er door de zuidelijke ligging ook genoeg zon. Dat maakt het ideaal om in wijngaarden druiven te kweken. De wijn van Corsica staat bekend om de kwaliteit. Er zijn veel verschillende soorten wijn, zowel rode, als witte als rosé wijn. Er wordt veel wijn verbouwd op Corsica. De wijn is erg lekker. Corsica is een eiland van Frankrijk en het ligt in de Middellandse Zee. Het is het grootste aparte eiland van Frankrijk. In totaal heeft Corsica een oppervlakte van 8.700 kilometer. Corsica heeft een zeer rijke traditie. Het is de plaats waar Napoleon Bonaparte werd geboren en gedurende zijn jeugd geleefd heeft. De grootste steden van Corsica zijn Bastia en Ajaccio. De bijnaam van het eiland is 'líîle de beauté' . Corsica heeft een zeer gunstig klimaat om wijn te verbouwen. Het ligt in de zee en daardoor is er voldoende regen. Tegelijkertijd ligt het ver genoeg in het zuiden om ervoor te zorgen dat er voldoende zon is. Deze beide ingrediënten zijn nodig voor druiven om goed te groeien.

Corsica als wijngebied

Corsica is een van de oudste wijngebieden ter wereld. Er wordt als sinds de oudheid wijn geproduceerd. In de tweede helft van de 19e eeuw bestond Corsica voor meer dan 20.000 hectare uit wijngebieden. Ruim vijfenzeventig procent van de bevolking werkte in de wijnbouw. In 1976 was het aantal wijnvelden uitgegroeid tot 27.000 hectare. In totaal werd er voor bijna twee miljoen hectoliter aan wij geproduceerd. Het aantal wijngaarden is sindsdien wel gedaald, aangezien veel wijnboeren zich zijn gaan richten op kwaliteit en minder op massaproductie. Er is nu nog 9.000 hectare aan wijngebied. De productie beslaat vierhonderdduizend hectoliter op een jaarlijkse basis.

Wijnsoorten die verbouwd worden op Corsica

De wijnsoorten die worden verbouwd zijn zeer divers. De meeste wijnvelden zijn te vinden langs de kust. Deze is ruim duizend kilometer lang en de bodem bestaat uit leisteen, klei, kalk, mergel en graniet. Dat is een ideale ondergrond om druiven op te verbouwen. Er zijn een groot aantal verschillende druivenrassen op Corsica. Het gaat om ruim dertig soorten druiven. Er wordt van de druiven op Corsica zowel rode wijn als witte wijn gemaakt als rosé wijn gemaakt. Ongeveer 40 procent van de wijn van Corsica is rode wijn, 10 procent witte wijn en de andere 45 procent weer rosé wijn. Een aparte 5 procent wordt gebruikt voor het maken van de plaatselijke specialiteit, namelijk de muscat du cap corse. Deze wijn wordt geteeld op de Cap Corse. Dit is het meest noordelijke puntje van het eiland. Deze wijn moet overigens niet verward worden met de Corse-cap-corse.

Wijn uit Corsica

Er zijn ook een groot aantal lokale druivenrassen. De meeste bekende soorten zijn de vermentino, die gebruikt wordt om witte wijn van te maken, en de nielucio en de sicacarello. Deze laatste twee worden vooral gebruikt om rode wijn van te maken. Er zijn speciale wijnen waar hele keuringscommissies over oordelen of deze echt deze naam mogen dragen, maar ook gewone landwijnen waarbij niemand moeilijk doet. Een wijn die veel geproduceerd wordt is de líîle de beauté, gelijk aan de bijnaam van het eiland. De meest exclusieve merken zijn Muscat du Cap Corse en Ajaccio. Dit laatste merk is genoemd naar de hoofdstad.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wijn uit Corsica"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!