InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Een goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegd

Een goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegd

Een goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegd Een goed wijntje uitkiezen is zo eenvoudig nog niet. Niet iedereen is vinoloog of heeft zoveel kennis dat hij weet wat alles betekent. Op het etiket van een wijnfles is echter al veel te ontdekken. Daarnaast is het kiezen van een goede wijn ook een kwestie van proeven. Steeds maar weer opnieuw. Lees alles over het uitzoeken van een Franse wijn. Het etiket van een Franse wijn bovendien uitgelegd en wat je daarop uit kunt maken.

Wat zegt het etiket op een wijnfles

Het etiket op een wijnfles zegt best veel. Maar er staan ook dingen op die u gewoon kunt vergeten. Zo staat er op heel veel flessen iets van médaille d’or, wat zoveel betekent als gouden medaille. Dit zegt niet zoveel, want er worden in alle mogelijke gehuchten wedstrijden gehouden voor dit soort zaken. Er is dus ook altijd wel iets te winnen.

Wat kun je zien op het etiket van een Franse wijn?

De Franse wijnen geven de meeste informatie over hun wijnen op de fles.
  • Dat begint met Produit de France. Dit betekent dat het een product is dat echt uit Frankrijk kot.
  • Daarna volgt de naam van het wijnhuis of kasteel waar de wijn wordt gemaakt. Het wijnhuis of het kasteel dat produceert is vaak van groot belang. Wie geen echte kenner is zal dat echter moeilijk kunnen onderscheiden.
  • Op veel Franse wijnen staat ook nog een vermelding Grand vin de… en dan vaak een streek. Dit lijkt geweldig, maar iedere Franse boer mag van zijn eigen wijn zeggen dat het een grote wijn is
  • Op de het etiket verder het jaar dat de druiven zijn geoogst. Er zijn hele slechte druivenjaren bij en dat vertaalt zich vaak ook in slechte wijn. Er zijn boekjes op de markt die dat aangeven.
  • Op de fles staat natuurlijk ook het alcoholpercentage en dat kan behoorlijk verschillen. Stevige wijnen hebben een hoger alcoholpercentage dan de wat lichtere soorten
  • Ook natuurlijk op het etiket hoeveel inhoud de fles bevat
  • Verder staat de producent op de fles
  • Staat er Mis en bouteille a la Proprieté dan betekent dit dat de wijn is gebotteld bij de producent

Wat betekent Appellation Controlée?

Als er Appellation Controlée op een fles wijn staat dan betekent dit dat aan de strengste eisen is voldaan. De wijn moet dan uit een bepaald gebied komen, moet zijn gemaakt van voorgeschreven druivensoorten en een minimum aan alcohol bevatten. Wie een wijn kist met een Appellation Controlée weet bovendien dat de boer maar een maximale oogst van zijn land mag halen. Hoe meer wijn hij van zijn akkers haalt, hoe lager de kwaliteit van het product namelijk wordt. De Appellation Controlée is overigens in 1935 in Frankrijk al ingevoerd.
Ook het woord AC op een etiket is een aanwijzing voor de kwaliteit, maar echt een garantie is het niet.

Frankrijk is ingedeeld in 400 Appellations d’Origine Controlée

Frankrijk is ingedeeld in 400 Appellations d’Origine Controlée. Elke AOC staat voor een wijnregio en die kan zo groot zijn als een tuin, maar ook zo groot als bijna een hele Nederlandse provincie.

Wat zijn Vins de tables?

Vins de table is vrij vertaald een tafelwijn. Zonder kwaliteitskeurmerken en in de ogen van velen niet zoveel waard. Toch zitten er soms juwelen tussen deze vin de tables, maar dat is echt uitzoeken geblazen.

Grand cru of cru - soms het neusje van de zalm

Veel mensen denken dat als ze een wijn in handen hebben waar cru of grand cru op staat dat dit dan een uitstekende wijn is. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Het hangt namelijk af van de regio waar de wijn vandaan komt.
  1. Een grand cru uit de Elzas of Bourgogne is vaak heel erg goed tot uitmuntend
  2. De premier cru uit de Elzas of Bourgogne is ook nog altijd erg goed, maar minder dan de grand cru
  3. Grand cru bij een bordeaux zegt niets. Het kan een goede wijn zijn, maar net zo goed ook niet
  4. Grand cru classé staat wel voor topwijnen. De wijn komt dan van een wijngaar die echt verschrikkelijk goede kwaliteit levert en in staat is fantastische wijnen af te leveren. Een van de beste cru’s uit de Bordeaux is de Mouton-Rothschild. Dit is ook een premier cru classé.

Welke wijnen drinken Nederlanders het liefst?

Nederlanders drinken het liefst wijnen uit:
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Italië
  • Spanje
  • Australië
  • Zuid-Afrika
  • Chili

Oude wijnlanden en nieuwe wijnlanden

In de wijnwereld wordt vaak gesproken over oude wijnwereld en nieuwe wijnwereld. Oude wijnlanden zijn de Europese landen die al eeuwen wijn maken zoals Frankrijk en Italië. Nieuwe wereldwijnlanden zijn landen die pas veel later zijn wijn gaan maken zoals Chili of Nieuw-Zeeland. Ook Nederland hoort daar trouwens bij, want tegenwoordig heeft ook Nederland een traditie van wijn maken, maar die bestaat nog niet zo lang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wijnklassificatie in FrankrijkWijnklassificatie in FrankrijkFrankrijk kent vier kwaliteitskeurmerken. Deze zijn van hoog naar laag: Appellation d'Origine Contrôlée (A.O.C.), Vin Dé…
Wat zijn de grote toernooien in het Tennis?Wat zijn de grote toernooien in het Tennis?In het tennis zijn er veel grote toernooien, de belangrijkste zijn de Grand Slam toernooien. Dit zijn belangrijke toerno…
5 heerlijke cocktails met Grand Marnier5 heerlijke cocktails met Grand MarnierIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Grand Marnier. De recepten zijn allemaal erg verschillen…
Wijn en water in Zuidwest FrankrijkDe Romeinen, die deze streek Aquitania “het land van het water” noemden, brachten de eerste wijnranken naar Bordeaux. Ho…
Vrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isVrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isDe effecten van een glaasje wijn op het lichaam van vrouwen zijn volgens wetenschappelijk onderzoek zo gek nog niet. Wat…
Bronnen en referenties
  • Wijnexpert in een weekend - Lidl
  • Leeuwarder Courant
  • Wijn -en Spijsboek

Reageer op het artikel "Een goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegd"

Reactie

Jan Jacobs, 25-12-2012 11:53 #1
Ik heb wijnkenners te gast. Ik zet ze o.m. Grietbot en filet van jong hert voor op het feestmenu. Welke witte wijn past het best bij de vis en welke rode wijn bij het vlees?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 21-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!