InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > De Bourgogne met de streken Chalonnaise en Côte de Nuits

De Bourgogne met de streken Chalonnaise en Côte de Nuits

De Bourgogne met de streken Chalonnaise en Côte de Nuits De Bourgogne is een oud wijngebied. In ongeveer 400 na Christus werd er al redelijk wat wijn gemaakt. In die tijd waren het de Cisterciënzer Monniken die de "Climats" ontwikkelden. Dat zijn de verschillende streken in de bourgogne, die door hun speciale terroir (bodem) herkenbare en typische wijnen opleveren.

Wat is een appellation?

Appellation is een wettelijk omschreven en beschermde geografische aanduiding, die wordt gebruikt om vast te stellen waar de druif geteeld is. Zo heb je bijvoorbeeld een gemeente appellation, een grand cru of een premier cru en dat zijn de beste wijnen. Andere niet geografische aanduidingen, zoals alcohol percentage en de kwaliteit staan op het etiket van een fles wijn. De regels die gelden voor een appellation die verschillen per land.

Côte de Nuits

Bodem:

De hoger gelegen wijngaarden bestaan uit rots, mergel, roodkleurig leem en kalk. De lager gelegen wijngaarden bestaan uit kalkhoudend klei en leem.

Klimaat:

De Côte de Nuits heeft een gemiddelde temperatuur van 10.4 graden.

Belangrijkste druivenrassen:

  • Wit: Chardonnay en Aligotté
  • Blauw: Pinot Noir

Soorten wijn:

10 procent is wit en ongeveer 90 procent is rood. Ongeveer 1 procent is rosé, die wordt alleen van de Marsanne gemaakt.

Kenmerken:

Het is het meest noordelijk gelegen gebied waar hele goed rode wijnen vandaag komen, die gemaakt worden van de Pinot Noir. Toch heeft deze druivenras het er moeilijk, hij is erg gevoelig voor ziektes en door het vrij frisse klimaat kan de druif niet altijd even goed rijpen.

Appellation:

Er zijn 2 appelations en dat zijn de regionale appelations en de gemeente appelations.

Côte Chalonnaise

Bodem:

Kalk, klei en graniet.

Klimaat:

De Côte Chalonnaise heeft een gemiddelde temperatuur van 10.7 graden.

Belangrijkste druivenrassen:

  • Wit: Chardonnay en Aligotté
  • Blauw: Pinot Noir en Gamay

Soorten wijn:

30 procent is wit en 70 procent is rood. Rose komt er niet voor.

Kenmerken:

Het is een vrij breed gebied, maar niet overal kom je wijngaarden tegen. Dat komt omdat er veel bodemverschillen zijn, en daardoor is de terroire niet overal geschikt voor wijnbouw. Omdat het warmer is dan de Côte de Nuits, kunnen hier de druiven wel goed rijpen, waardoor de kwaliteit stabiel is.

Appellation:

Hier zijn Regionale appellations, gemeente appellations en premier crus.
© 2010 - 2019 Friabo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wijnklassificatie in FrankrijkWijnklassificatie in FrankrijkFrankrijk kent vier kwaliteitskeurmerken. Deze zijn van hoog naar laag: Appellation d'Origine Contrôlée (A.O.C.), Vin Dé…
Wijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneWijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneDe Bourgogne is een streek waar heelwat wijngebieden verspreid liggen. De kwaliteit van de wijn hangt in grote mate af v…
Wijnen, groot en klein, uit BordeauxBordeaux is een van de twee beroemdste wijngebieden van Frankrijk. Naast Bourgogne is dit het gebied waar wijnliefhebber…
Wijn uit CorsicaWijn uit CorsicaCorsica is een van de oudste gebieden op de wereld waar wijn wordt verbouwd. Corsica is een Frans eiland en ligt in de M…

Reageer op het artikel "De Bourgogne met de streken Chalonnaise en Côte de Nuits"

Infoteur: Friabo
Gepubliceerd: 19-07-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!