InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Port, en de verschillende porten

Port, en de verschillende porten

Voor de Portugese economie is Port sinds de 18de eeuw een belangrijk uitvoerproduct geworden. Het kon dan ook niet uitblijven, dat er moeilijkheden zouden ontstaan met exporteurs en wijnbouwers, die minder goede bedoelingen hadden. Om het geknoei met en het vervalsen van de wijn tegen te gaan, nam de overheid in 1932 het heft in handen en riep een controleapparaat in het leven, dat aan alle malversaties een einde moest maken. Dit apparaat bestaat uit drie organisaties:

Instituto Do Vinho do Porto

Dit Portwijninstituut bepaalt waar in het Dourogebied Port mag worden geproduceerd. Het oefent nauwlettend controle uit op de kwaliteit van de port. Proevers van dit instituut bepalen welke Port goed genoeg is om te mogen worden uitgevoerd.Een door het Portwijninstituut uitgegeven garantiezegel, aangebracht op de hals van de fles, betekent dat het gaat om een authentieke Port, die voldoet aan strenge eisen.

Casa do Douro

Deze overheidsinstelling houdt zich voornamelijk bezig met de problematiek van de wijnstreek. Het Casa do Douro heeft een groot aantal bepalingen uitgevaardigd ter bescherming van de Port: het rendement per hectare, toegestane druivenrassen, de ligging en de afbakening van de wijngaarden.

Grémio dos Exportadores do Vinho Porto

Dit syndicaat van handelaren en exporteurs wordt kortweg Gémio genoemd. Iedereen die Port wilt uitvoeren, dient er lid van te zijn. Om lid te kunnen worden, moet men aan bepaalde voorwaarden voldoen. Eén ervan is, dat een lid jaarlijks altijd maar eenderde van zijn voorraad Port mag verkopen.

De Portvinificatie

De Quinta's (wijnbezittingen) hebben een officiële classificatie, afhankelijk van twaalf factoren worden ze in zes klassen onderverdeeld. De beoordelingsfactoren zijn: hoogte waarop de Quinta's liggen, het landschap, plaats, grondsoort, druivenrassen, plantafstand en de leeftijd van de wijnstokken, ligging te opzichte van de zon, schuinte van de hellingen, beschutting, aantal wijnstokken per hectare en opbrengst per hectare.

De Porttypes

Witte Port is uitsluitend van witte druiven gemaakt en is een blend van verschillende jaargangen en wijngaarden om een constante kwaliteit te verkrijgen.

De types witte Port zijn:

Light Dry

Deze Port is met zijn zachtdroge smaak geschikt als aperitief, veel mensen prefereren de light Dry met een alcoholpercentage van 16,5% iets gekoeld.

Dry

Een droge Port, wordt veel als aperitief gedronken, bijvoorbeeld gekoeld met een schijfje citroen.

Sweet

Een delicate, fruitige Port met een volle zoete smaak.

Rode Port

Het onderscheid dat we maken tussen rode Ports heeft met de leeftijd en de kwaliteit te maken. De rode Ports hebben een alcoholpercentage dat tussen de 19% en 22% ligt. De verschillende rode Porttypes zijn:

Ruby

De robijnrode Ruby Port is een blend van jonge Ports met een korte fustlagering (maximaal 2 jaar).
In de smaak de rijpheid van de druiven en een zachte warme zoetigheid. Om van te genieten met een pikante kaas.

Tawny

Een assemblage van Ports van een aantal oogstjaren, die gedurende langere tijd op hout rijpen.
De wijnen beginnen hun diepe en kruidige karakter te verliezen en krijgen een zachte smaak, van ingedroogde druiven en een roodbruine (tanige) kleur. Bij eenvoudige Tawny Port mengt men jonge rode en witte Ports en vindt rijping met extra lucht plaats, zodat de kleur sneller naar bruin gaat neigen. Sommige Tawny's van hoge kwaliteit dragen een leeftijdsindicatie op het etiket: 10 years old, 20 years old, 30 years old en 40 years old. Wat op het etiket staat is de gemiddelde leeftijd van Tawny Ports. Hoe ouder de Ports, hoe lichter en meer orangeachtig de kleur.

Vintage

Ports van een uitzonderlijk goede oogst van één jaar mag als Vintage gedeclareerd worden. Declareren wilt zeggen, het vragen van toestemming aan het Insituto do Vinho do Porto om een Vintage Port te mogen maken. Dit is geen blend, maar een Port van één oogstjaar, die na fustrijping van twee tot drie jaar wordt gebotteld. De Vintage ontwikkelt zich vervolgens verder op fles om op dronk te komen. Dit duurt tussen de tien en twintig jaar. Gedurende deze tijd laat de Port natuurlijk depot in de fles achter. Voor het schenken 24 uur rechtop zetten, alvorens te decanteren. Tijdens de rijpingstijd verliest de wijn zijn donkere, diep paarse kleur en krijgt een complexe, zachte en prachtige smaak. Geniet van deze Vintage Port met kaas en walnoten.

Late Bottled Vintage

Port afkomstig van één goed oogstjaar en gebotteld na tenminste vijf en ten hoogste zes jaar op fust te hebben doorgebracht. Een Late Bottled Vintage (laat gebottelde oogst) is na het bottelen direct op dronk. Het is een zachte, smaakvolle, uitgerijpte Port.

Colheita

Tawny Port van hoge kwaliteit uit één enkel oogstjaar, Colheita is het Portugese woord voor oogstjaar. De Port moet minstens zeven jaar op hout rijpen om het zachte, rijke karakter van een Tawny te kunnen aannemen. Het etiket geeft zowel het oogstjaar als de datum van botteling aan. Een Colheita vormt een gelukkig huwelijk met de Engelse Blue stiltonkaas.

Crusted

Een blend van wijnen met een goede kwaliteit uit verschillende jaren, daarna gebotteld zonder filtering, zodat de wijn depot (crust) vormt tijdens het ouderen op de fles. Het zijn Ports met een volle, krachtige smaak, die net zoals bij een Vintage Pot gedecanteerd moet worden.

Reserve

Een menging van Ports met een gemiddelde leeftijd van vier jaar. De wijn moet over een goede kwaliteit en de basiseigenschappen van een Vintage Port beschikken. Het is een wijn met een diepe kleur en een volle complexe smaak.

Quinta

Het gaat hier om een Port geproduceerd van één wijnbezittng (Quinta). Vaak zijn het Ports die komen uit de wijngaarden van de beste hellingen van Quinta.

Single Quinta Vintage Port

Port van één oogstjaar afkomstig van één enkele wijngaard, waarvan de naam op het etiket wordt vermeld. Opgevoed als een Vintage Port vormt de Single Quinta Vintage Port depot bij het ouder worden.
© 2010 - 2019 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wijn: Port, vintage portEen restaurateur zei me eens: ‘Ik prefereer port boven sherry omdat port rust geeft, terwijl sherry juist opwindt.’ Wat…
Wat je nog niet wist over PortWat je nog niet wist over PortPort. Iedereen weet er wel iets van. Maar er zijn ook minder bekende feiten en wetenswaardigheden. Zoals de nieuwste cul…
Portugese wijnen uit de Douro: PortwijnPortugese wijnen uit de Douro: PortwijnPort is in Nederland een bekende wijn en misschien wel voor Nederlanders de bekendste en meest gedronken wijnsoort afkom…
Uiensoep met port: het receptMet het koude weer is er niets zo lekker als met een warme kom soep voor de openhaard te zitten. De klassieke uiensoep i…
Twee hartige gerechten met Franse kaasTwee hartige gerechten met Franse kaasEen verrassend nagerecht van Franse kaas en gedroogde pruimen die geweld zijn in een glaasje port. Makkelijk en snel te…

Reageer op het artikel "Port, en de verschillende porten"

Reactie

Josianedequirez, 30-03-2010 01:05 #1
Ik ben een goede kenner van porto… mij porto komt rechtreeks uit de vaten vanuit de douro van bij een portoboer… ( famillie).wij bottelen ze op flessen… maar mij vraag is nu waarom staat er steeds geschreven da porto steeds rust in eiken vatten terwijl da nie zo is, maar wel in kastanje vaten en da is een groot verschil… hoe komt da? graag een antwoord daarop aub… Reactie infoteur, 30-03-2010
Ik heb het artikel nog eens doorgelezen maar ik kan niet vinden dat er staat dat ze moeten rijpen op eikenhouten vaten. er staat wel dat ze moeten rijpen op houten vaten. hoop hier uw vraag me beantwoord te hebben.

Infoteur: Ray14125
Gepubliceerd: 17-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!