InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Oerbier en Arabier: Belgische bieren die je moet proeven

Oerbier en Arabier: Belgische bieren die je moet proeven

Oerbier en Arabier: Belgische bieren die je moet proeven De Dolle Brouwers is een kleine brouwerij die men kan ontdekken in Esen, een gemeente bij Diksmuide Ze zijn al jaren een fenomeen op vlak van bier brouwen en hun bieren worden dan ook niet enkel in België verdeeld. Zo kan je hun creaties eveneens vinden in Nederland, de Verenigde Staten, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken,Taiwan en India. België is gekend voor zijn talrijke brouwerijen en elke brouwerij probeert steeds met nieuwe bieren en smaken de wereld iets leuker te maken. Ook de Dolle Brouwers…

De Dolle Brouwers: Hoe het begon?

De Dolle Brouwers overleeft als enige

De brouwerij is gelegen in Esen die vroeger 6 brouwerijen en 2 stokerijen had. Uiteindelijk is van dit alles slechts één overgebleven. De brouwerij werd oorspronkelijk in 1835 gebouwd door dokter Nevejan. Later werd ze overgenomen en door de jaren heen door vier verschillende brouwers gerund.

Huidige brouwers

In 1980 namen de huidige brouwers de leegstaande brouwerij over. Thuis hadden ze reeds geëxperimenteerd met het maken van bier in een wastobbe waarbij ze enkel natuurlijke ingrediënten gebruikten en vooral de nagisting van het bier voorop stond. Hun brouwerij is te bezichtigen. Deze gidsbeurten en het café waar je gezellig wat kan napraten men één, of meerdere, van hun bieren zijn een extra bron van inkomsten voor de brouwerij.

Waarom heet de brouwerij 'De Dolle Brouwers'?

De naam van de brouwerij is afgeleid van een fietsclubje ‘ De Dolle Dravers’ waartoe de huidige brouwers behoorden. Omdat niet enkel hun fiets- en wegenkennis werd ontwikkeld tijdens de vele fietsritten maar ook hun bierkennis vonden ze dat dit wel paste.

Het Oerbier: de klassieker

Soort bier?

Dit bier is dus het eerste bier dat de broers op de Belgische biermarkt lanceerden en dateert van 1980. Het is een donker brouwsel die een zurigheid heeft door de gist en de melkbacteriën die erin zijn verwerkt. Het bier bestaat enkel uit natuurlijke ingrediënten waarbij de bellenhop ‘ Golding’ uit Poperinge een belangrijk onderdeel vormt.

Hoe te serveren?

Dit bier heeft een alcoholpercentage van 9% en moet koel geserveerd worden. Je serveert het bier best in een wijnachtig glas omdat het na enige tijd een wijnsmaak kan krijgen. Er bestaan speciale bierglazen voor dit bier die je kan kopen in de brouwerij zelf. Je bewaart het bier best in een koele kelder en serveert het op ongeveer 12 graden.

Houdbaarheid?

Volgens de Belgische wetgeving is het bier twee jaar houdbaar maar in principe strekt de houdbaarheidsdatum veel langer. Zo zijn er nu nog stalen in de brouwerij van het eerste mengsel en die kan je nog perfect drinken.

Men noemde dit biertje Oerbier omdat het zo zuiver en oorspronkelijk is.

Arabier

Soort bier?

Een andere creatie van deze twee broers is het Arabier. Dit bier is een zuiver, bitter moutbier met een alcoholpercentage van 8%. In tegenstelling tot het Oerbier kan je dit biertje best niet al te lang bewaren. De smaak neemt af naarmate je het langer bewaart omdat de typische hopbitterheid achteruitgaat. De hoppe wordt opnieuw uit Poperinge gehaald maar is wel van een ander type dan van wat men gebruikt bij het maken van Oerbier. De hopbellen, Nugget of bloemenhop genoemd, lageren een tijdje mee met het bier. Dit noemen ze ook dry-hopping.

Hoe serveren?

Het bier serveer je koel op ongeveer 10 graden en bewaar je niet langer dan een jaar. Bewaren doe je het best op een koele, donkere plek.

Andere bieren

Ondertussen hebben de Dolle Brouwers niet stil gezeten. Ook Boskeun, Dulle Teve, Stille Nacht en Stout behoren tot het assortiment van deze brouwerij. Sommige van deze bieren worden enkel in een bepaalde periode geproduceerd. Zo is Boskeun een paasbier en enkel beschikbaar van februari terwijl Stille Nacht dan weer een Kerstbier is en enkel te koop is vanaf September.

Zak dus gerust even af naar Esen en laat je verbluffen door deze natuurproducten!
Let wel, de brouwerij is enkel open in het weekend!

Lees verder

© 2009 - 2017 Pops, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Delirium TremensDelirium Tremens. Voor het grootste gros waarschijnlijk een onbekend bier, maar voor de kenners een heerlijk en tevens z…
Bier van HoegaardenBier van HoegaardenHoegaarden is een Belgisch biermerk. Het bier wordt gemaakt door Brouwerij De Kluis, en is genoemd naar de plaats waar d…
Malheur 12, beste donker bier 2014Het Belgische Malheur 12 mag zich in 2014 voor het tweede jaar op rij de winner noemen van de World Beer Awards, het wer…
Seefbier zet Antwerpen wat sterker op de bierkaartSeefbier, een stukje Antwerpse biernostalgie, lang verloren gewaand voor het grote publiek, is onder impuls van Meesterb…
Lokale bierbrouwersLokale bierbrouwersEr komen steeds meer lokale bieren bij. Er zijn steeds meer jongeren, met name mannen, die er voor kiezen om zelf hun bi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oerbier en Arabier: Belgische bieren die je moet proeven"

Infoteur: Pops
Laatste update: 01-11-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bier
Schrijf mee!